در گفت‌وگو با بهزاد خسروی مطرح شد؛

تاکتیک نبرد «ارزی چریکی» توسط آمریکا/ 200 «هدف‌یاب» در اتاق جنگ وزارت خزانه‌داری

یک کارشناس مسائل راهبردی به تشریح ساختار و برنامه‌های اتاق جنگ وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره ایران پرداخت.
کد خبر: ۲۹۱۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱ - 19May 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، بهزاد خسروی کارشناس مسائل راهبردی در گفتگویی به تشریح اهداف مقام معظم رهبری از طرح موضوع جنگ اقتصادی آمریکا با ایران، چگونگی کارکرد اتاق جنگ در وزارت خزانه‌داری آمریکا و همچنین ارائه راهکارهایی برای برخورد متقابل با این رویکرد پرداخت.

وی در این باره گفت: اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با جمع کثیری از کارگران کشور که نماد تولید هستند به موضوع جنگ اقتصادی آمریکا با ایران پرداخته، اهمیت موضوع را دو چندان کرده است، ‌چرا که سپر دفاعی در جنگ اقتصادی و یکی از مولفه‌های بسیار مهم در تجهیز کردن منابع در این جنگ قطعاً کارگران هر کشوری هستند، بنابراین قبل از هرگونه تحلیل و تفسیری باید به نقش کارگران شامل متخصصین مختلف در سطوح متفاوت پی ببریم و کارگران نیز بدانند که در این جنگ نقش اول را آنها دارند.

خسروی با تأکید بر اینکه واردات بی‌رویه و قاچاق کالا باید با عزم بیشتری مورد توجه دولت قرار گیرد، در ادامه اظهار داشت: آمریکا و هم‌پیمانان غربی و منطقه‌ای با توجه به تجربه جنگ‌های متعدد در خاورمیانه در 2 دهه اخیر و گیر کردن در باتلاقهای گوناگون در حال حاضر به جای رویارویی نظامی با کشور ایران با اذعان به اینکه پیروز نهایی نخواهند شد، رویکرد جدیدی با عنوان جنگ اقتصادی را انتخاب کرده‌اند.

در اتاق جنگ وزارت خزانه‌داری بیش از 200 نفر حقوقدان، اقتصاددان و تحلیلگر اطلاعاتی وجود دارد که با رابطان خود در دیگر کشورها اهداف را شناسایی و نسبت به تحریم آنها اقدام می‌کنند.

خسروی در توضیح گفت: حضور ترامپ که جز تجربه تجاری و اقتصادی از دیگر تجربیات برخوردار نیست، جنگ اقتصادی را پررنگ تر کرده است؛ البته جنگ اقتصادی آمریکا فقط با ایران نیست، بلکه با توجه به توافقات و دستورالعملهای پیمان «گات» و سازمان تجارت جهانی، آقای ترامپ هرگونه قانون‌شکنی برای تشدید تعرفه‌های گمرکی علیه دیگر کشورها از جمله چین را نیز عملی کرده است.

اتاق جنگ وزارت خزانه‌داری بیش از هرکشوری وقت صرف ایران می‌کند

وی افزود: اما نکته بسیار مهم در مورد کشور ایران موضوع برجام، تشدید تحریم‌ها، تشدید موانع در سوئیفت و در نهایت، تضعیف اقتصاد ایران است و از این رو اتاق جنگ در وزارت خزانه‌داری آمریکا در حال حاضر بیش از هر کشوری وقت خود را صرف ایران می‌کند، به‌طوری که در این اتاق ساعتی وجود دارد که زمان ایران را بطور اختصاصی نشان می‌دهد.

این کارشناس مسائل راهبردی گفت: سلاح‌های بکار گرفته در این اتاق، تنظیم چگونگی تحریم ایران با توجه به دستورالعمل‌ها و پروتکل‌هایی است که در سطح جهانی پیگیری می‌شود.

200 کارشناس هدف‌یاب در اتاق جنگ وزارت خزانه‌داری

وی خاطرنشان کرد: در این اتاق بیش از 200 نفر حقوقدان، اقتصاددان و تحلیلگر اطلاعاتی وجود دارد؛ این افراد با رابطان خود در دیگر کشورها اهداف را شناسایی و نسبت به تحریم آنها اقدام می‌کنند، بدین لحاظ اصطلاحاً «هدف‌یاب» نام دارند.

خسروی گفت: کار این گروه «هدف‌یاب» یافتن اشخاص حقوقی و حقیقی در سراسر دنیاست که با ایران در تعامل اقتصادی هستند و قدرتشان نیز در حدی است که می‌توانند هر نوع قرارداد و یا معامله‌ای را در سطح جهان برهم بزنند.

اتاق جنگ حتی بدون ارائه سند می‌تواند اشخاص را تحریم کند

وی اضافه کرد: در درون حکومت آمریکا قدرت این اتاق به قدری است که بعضاً حتی بدون ارائه سند و مدرک می‌توانند اقدامات تحریمی علیه اشخاص حقیقی و حقوقی کنند؛ به‌علاوه، مبادلات مشکوک نیز از تیررس آنها خارج نمی‌شود.

این تحلیل‌گر حوزه راهبردی گفت: «مارک دابووتیز» یکی از اعضای بنیاد «دفاع از دموکراسی‌ها» که اتفاقاً شدیداً به‌دنبال تحریم ایران است، می‌گوید که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی، احتمالاً قدرتمندترین نهاد و یا سازمانی است که در دولت آمریکا تاکنون شناخته شده است.

تاکتیک «شوک شوربختی» از سوی روانشناسان اتاق جنگ

وی با اشاره به اینکه اتاق جنگ واقع در وزارت خزانه‌داری آمریکا مهمترین سازمانی است که اخیراً به‌دستور ترامپ و لابی صهیونیزم در حال تنظیم شدیدترین تحریمهای اقتصادی علیه ایران است، بیان داشت: این اتاق از متخصصان حوزه روانشناسی برخوردار است و از طریق شبکه‌های مجازی همچون فیسبوک، توییتر، تلگرام و ... و به واسطه تیم‌های مختلف سعی بر ایجاد آشوب روانی و ایجاد شوک «شوربختی اقتصادی» در کشور را دارند.

تاکتیک جنگ ارزی چریکی چیست؟

خسروی در ادامه گفت: نکته جالب این است که ایران در حال حاضر رتبه نسبتاً خوبی از نظر پشتوانه و ذخیره ارزی و نیز بدهی‌های خارجی در میان کشورهای جهان دارد، ولی همین اتاق جنگ به‌دلیل عدم برنامه‌ریزی مناسب از طرف تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید توانسته است آنچنان آشوب روانی ایجاد کند، که قیمت دلار به هفت هزار تومان برسد و حجم نقدینگی کشور به سمت 2 بازار غیر مولّد سکه و ارز سوق پیدا کند؛ این تاکتیک اخیر اتاق جنگ آمریکا موسوم به جنگ ارزی چریکی است.

«مارک دابووتیز» یکی از اعضای بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها: دفتر کنترل دارایی‌های خارجی، احتمالاً قدرتمندترین نهاد و یا سازمانی است که در دولت آمریکا تاکنون شناخته شده است.

وی با ذکر اینکه برنامه اتاق جنگ وزارت خزانه‌داری آمریکا این است که مبادلات دیگر کشورها را با دلار با ایران ممنوع کند، بیان داشت: ایجاد بی‌ثباتی اقتصادی و کاستن از ثروت کشورمان از طریق افزایش نرخ ارز در برابر ریال از دیگر برنامه‌های این اتاق جنگ است.

این کارشناس مسائل راهبردی گفت: جنگ ارزی نه تنها اهداف اقتصادی، بلکه به‌عنوان یک دکترین شناخته‌شده اهداف سیاسی و نظامی را نیز دنبال می‌کند؛ «جی سولومون» در کتابش به نام «جنگ‌های ایران؛ بازی جاسوسی، نبرد بانکها و توافق‌های پشت پرده» به نقش اتاق جنگ پرداخته و می‌گوید:

«طی چند سال اخیر وزارت خارجه و کنگره آمریکا به دنبال یک جنگ مالی شدید علیه ایران، برای متقاعد کردن ایران به پایان دادن به برنامه هسته‌ای بوده‌اند و این تحریم‌ها تمام بخش‌های مختلف از جمله بانکها، شرکت‌های بیمه‌ای و ترانزیت و دهها مورد دیگر را شامل می‌شود. اداره تروریسم و اطلاعات مالی یا TFI مأموریتش جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی، تحریمها و .... مالی بود».

وی ادامه داد: جی سالومون به نقل از «وان زاراته» می‌گوید: «ما به خوبی به این نتیجه رسیده‌ایم که با جلوگیری از دسترسی دشمنان آمریکا به دلار بهترین مجازات را می‌توانیم انجام دهیم و چنین وسیله‌ای به‌عنوان یک سلاح موثر در معماری امنیت ملی آمریکا نمود پیدا کرد».

خسروی رهگیری تراکنش‌های مالی ایران بر اساس دکترین اداره جهان از طریق کنترل پول توسط اتاق جنگ وزارت خزانه‌داری آمریکا را یکی از ابزار مهم تحریم برشمرد و گفت: آمریکا در اتاق جنگ، اندیشکده، اتاق‌های فکر و گروه‌های متفاوت مشاوره‌ای ایجاد کرده که همگی در چگونگی تحریم ایران فعال هستند.

سه اندیشکده مشاور و سه وزارتخانه در اتاق جنگ، وزارت خزانه‌داری را کمک می‌دهند

وی اظهار داشت: از مراکز مهم همچون اندیشکده بروکینگز، دیل کارنگی و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) به‌عنوان مشاور اتاق جنگ اقتصادی استفاده می‌شود و یک مرکز فرماندهی عالی شامل سه وزارتخانه خزانه‌داری، امور خارجه، دادگستری و یک سازمان به نام سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا تصمیمات مربوط به تحریم را برای اجرا پیگیری می‌کنند، اما نقش وزارت خزانه‌داری به‌دلیل اِعمال و حفظ ساختار تحریمها و همچنین اقدامات تنبیهی علیه کشورهای همراه با ایران و یا اشخاص حقوقی و حقیقی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

این کارشناس مسائل راهبردی و بین‌المللی گفت: جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز از کشور ایران برعهده سازمان سیا است و بعضاً در صورت امکان با دستکاری در بازارهای تجاری و چاپ پول و متهم کردن ایران اقدام می‌کند.

وی افزود: اداره سیاستگذاری و پیاده‌سازی تحریمهای اقتصادی در وزارت امور خارجه وجود دارد که مسئول توسعه و اجرای تحریمهای مربوط به سیاست خارجی و همچنین جلب حمایت‌های جهانی برای اعمال تحریم هستند.

خسروی گفت: TFI (اداره اطلاعات اقتصادی و تروریسم در وزارت خزانه‌داری آمریکا) در اتاق جنگ کاملاً به‌صورت پلیسی شرکت‌ها و سازمانهایی را که با ایران همکاری داشته باشند رصد کرده و در صورت امکان مجازات می‌کند و نقش وزارت دادگستری نیز بلوکه کردن داراییهای ایران در خارج از کشور به‌ویژه در آمریکاست که تابحال اقدامات زیادی انجام داده است.

وی در این باره خاطرنشان کرد: نشریه‌های معتبر زیادی از جمله «میزنس اینسایدر» از برنامه‌های اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران پرده برداشته‌اند و البته مانع‌تراشی در سوئیفت و همکاری امارات متحده عربی، عربستان و برخی دیگر از کشورها خود، شاهد این مدعاست.

هدف آمریکا این است که از نظر روانی و آن هم از کانال رسانه‌ها و نیز با همکاری عربستان و امارات مردم را به خرید دلار وادار کرده تا ارز کشور با کمبود مواجهه شده و بدین‌ترتیب، بدون هیچگونه هزینه‌ای، ارزش پول کشورمان را تقلیل دهد.

تحلیلگر مسائل راهبردی گفت: حال با این شرایط از یک طرف و توصیه‌های مقام معظم رهبری در مورد وظایف دولت، مردم و مجموعه تولیدکنندگان کالا و خدمات در برابر جنگ اقتصادی از طرف دیگر چه باید کرد؟

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در راهبرد پنج سال آینده، آمریکا به راحتی هفت ماده از قوانین سازمان تجارت جهانی را نقض و زیر سوال برده است، می‌توان گفت که آمریکا عملاً نه تنها با ایران بلکه با سازمان تجارت جهانی که چین و اروپا 2 قطب آن هستند با دیپلماسی اقتصادی، روابط تجاری خود را در سطحی قرار می‌دهد که به‌جای 10 کشور با بیش از 50 کشور با اولویت منطقه‌ای تعامل داشته باشد.

مردم بپذیرند آمریکا جنگ تمام‌عیار اقتصادی با ما راه‌اندازی کرده است

خسروی با اشاره به اینکه مردم ما باید بپذیرند که آمریکا جنگی تمام‌عیار اقتصادی با ایران راه‌اندازی کرده است، گفت: در حالی که کشور برای بحران اشتغال جوانان، رفع موانع تولید و رشد اقتصادی در سال 97 برنامه ریزی کرده است، ولی آمریکا با ایجاد موانع و مشکلات بسیاری منابع ارزی ما را هدف قرار داده است.

امروز به‌جای دفاع از تمامیت ارضی، به دفاع از منابع ارزی کشور برویم

وی با تصریح بر اینکه امروز به‌جای دفاع از تمامیت ارضی باید به دفاع از منابع ارزی کشور برویم، اظهار داشت: هدف آمریکا این است که از نظر روانی و آن هم از کانال رسانه‌ها و نیز با همکاری عربستان و امارات مردم را به خرید دلار وادار کرده تا ارز کشور با کمبود مواجهه شده و بدین‌ترتیب، بدون هیچگونه هزینه‌ای، ارزش پول کشورمان را تقلیل دهد.

سود در کوتاه‌مدت، نابودی در میان‌مدت

این کارشناس مطالعات راهبردی گفت: مردم باید بدانند که شاید در کوتاه‌مدت از خرید ارز سود ببرند، اما در میان‌مدت خودمان را براساس اهداف اتاق جنگ اقتصادی آمریکا به نابودی خواهیم کشاند، پس توصیه اکید این است که در دام تاکتیکهای ارزی آمریکا نیفتیم و از خرید ارز جلوگیری کنیم.

وی در تبیین پیشنهادها جهت مقابله با اتاق جنگ اقتصادی آمریکا بیان داشت: باید از کارشناسان برجسته اقتصادی، راهبردی، حقوقی و اطلاعاتی در چارچوب یک اتاق جنگ اقتصادی بهره بگیریم و البته این اتاق باید از قدرت کافی نیز برخوردار باشد.

برخی مدیران ما «کنتور دومی» اما مدیران آمریکایی «کنتور اوّلی» هستند

خسروی گفت: سیستم اقتصادی دولت نه تنها یکپارچه نیست، بلکه بعضی مدیران دولتی «کنتور دومی» هستند؛ به این معنا که برخی از آنها از آنچنان سرمایه و دارایی دارند که اداره کردن آن سرمایه، خود نیاز به یک وزیر دارد.

وی با تصریح بر اینکه در مقابل اتاق جنگ اقتصادی آمریکا، راهبرد مشخصی در ایران مشاهده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: به عکس ایران، سیستم اتاق جنگ اقتصادی آمریکا بسیار جوان، باهوش، خلاق و البته «کنتور اوّلی» است.

90 درصد تجارت ما با کمتر از 10 کشور جهان است

این تحلیل‌گر مسائل راهبردی گفت: علاوه بر آن، دیپلماسی اقتصادی کشور به‌دلیل فقدان استراتژی و ساختار مناسب در حال حاضر قادر به تقویت سبد مبادلات تجاری با افزایش هر چه بیشتر کشورها نیست؛ 90 درصد تجارت ما با کمتر از 10 کشور جهان است.

2 میلیارد دلار قاچاق لوازم آرایش در راستای برنامه اتاق جنگ آمریکاست

وی با تأکید بر ضرورت تسریع وزارت خارجه در افزایش دادن تعداد کشورها برای تعاملات اقتصادی عنوان کرد: قاچاق کالا با عزم جدی مواجه نیست، زیرا 15 میلیارد دلار قاچاق، آن هم 2 میلیارد دلار برای لوازم آرایش در راستای برنامه اتاق جنگ آمریکاست و مدیریت واردات باید در اسرع وقت، تمام کالاهای غیر ضروری را برای واردات حذف کند.

بعضی مدیران دولتی «کنتور دومی» هستند؛ به این معنا که برخی از آنها از آنچنان سرمایه و دارایی دارند که اداره کردن آن سرمایه، خود نیاز به یک وزیر دارد.

خسروی از اقدامات پدافندی در حوزه تعاملات تجاری به‌عنوان راهبرد دفاعی دیگر ایران در برابر جنگ اقتصادی آمریکا نام برد و گفت: مثلاً سوئیفت را می‌توان با ایجاد پیمان‌های پول رایج میان کشورها کمرنگ کرد و این موضوع باید حداقل برای 50 درصد تجارت ما صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید از تصمیمات روزانه بپرهیزد، عنوان داشت که تصمیمات پی درپی باعث بی اعتمادی بیشتر مردم می شود.

کارشناس مسائل راهبردی گفت: بانک مرکزی می‌بایست گزارش دهد که سهم سرازیر شدن نقدینگی به بخش‌های مولد کشور چقدر بوده است؟

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: درست است که آمریکا با تمام قدرت، اقتصاد ما را هدف گرفته است، ولی شیوه مدیریت و تصمیم‌گیری در سامانه اقتصادی ما به‌ویژه در بانک مرکزی از نوع مدیریت بحران است و این در حالیست که قاطعیتی چون دلار 4200 تومانی در مدیریت بحران جایگاهی ندارد.

مردم هنوز شناختی از رویکرد جدید آمریکا ندارند

خسروی با تأکید بر نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی به رسانه‌ها درباره برنامه‌های اتاق جنگ وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران گفت: آنچه را در سطح جامعه و در گفت‌وشنود روزانه شاهدیم، این است که هنوز مردم کشورمان شناختی از این رویکرد جدید آمریکا ندارند.

وی اضافه کرد: در این مقطع همچون دوران دفاع مقدس، همه گروه‌های سیاسی از هر طیفی باید به دور از رقابت‌های سیاسی در آگاهی‌بخشی به کلیه اقشار جامعه تلاس کنند.

این تحلیل‌گر مسائل راهبردی گفت: به‌ویژه با عنایت به تصمیمات آمریکا نسبت به برجام، شخصیت «چیکِن گِیم» آقای ترامپ، تشدید تحریمها و نقش فضاسازی کانالهای مجازی که در آشوبهای اخیر شاهد بودیم، بایستی ضمن اِحیای فضای اعتمادسازی در جامعه، هر یک از ما نیز به نوبه خود با حمایت از تولید ایرانی و خرید کالای ایرانی اثر سیاستهای خصمانه آمریکا را کمرنگ کنیم.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها