دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

جهان در هفته‌ای که گذشت؛ از راهپیمایی بازگشت تا انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس

جهان در هفته‌ای که گذشت، شاهد اتفاقات و خبرهای گوناگونی بود؛ از راهپیمایی‌های مردم فلسطین که به شهادت بیش از 60 نفر انجامید تا انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت المقدس که موجب واکنش کشورها و تظاهرات مردمی شد.
کد خبر: ۲۹۱۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹ - 19May 2018

جهان در هفته ای که گذشت؛ از راهپیمایی بازگشت تا انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدسبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، جهان در هفته‌ای که گذشت شاهد خبرها و اتفاقات گوناگونی بود. انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس در سالگرد روز نکبت که با تظاهرات «بازگشت» فلسطینیان همراه شد از جمله این وقایع بود؛ در جریان تظاهرات بازگشت بیش از 60 فلسطینی به شهادت رسیدند. عهدشکنی آمریکا در خصوص برجام نیز مهمترین اتفاقی بود که طی هفته گذشته، رسانه‌ها به پوشش خبر آن پرداختند.

در ادامه به مرور برخی از وقایع رخ داده در هر کشور که طی هفته اخیر رسانه‌ها کمتر به آن‌ها اشاره داشته‌اند، می‌پردازیم. 

ایران

محمدجواد ظریف در سومین سفر برجامی اش پس از خروج آمریکا از برجام وارد بروکسل شد. قرار است ظریف با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه آلمان ‏، فرانسه و انگلیس (سه کشور اروپایی) دیدار کند.

وزیر نیرو از رایزنی با مقامات آلمانی درباره احداث نیروگاه‌هایی با ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات در کشورمان خبر داد.

سفیر ایران در آلمان گفت: دولت ایران اقدامات اولیه را برای تاسیس یک بانک برای معاملات از طریق واحد پول یورو میان ایران و اتحادیه اروپا اتخاذ کرده است. این اقدامات در تلاش برای حل و فصل مسایل احتمالی مالی صورت گرفته که ممکن است بعد از تصمیم آمریکا به خروج از توافق هسته‌ای روی دهد.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران گفت: توتال در صورت خروج از قرارداد گازی با ایران غرامت پرداخت نخواهد کرد، اما تا زمان تکمیل این پروژه نمی‌تواند سرمایه گذاری خود را پس بگیرد.

نخستین موافقتنامه نفتی ایران برای توسعه میدان نفتی کرنج با کنسرسیوم بین‌المللی پرگس (Pergas) با حضور وزیر نفت و سفیر انگلیس به امضا رسید.

خرازی رئیس شورای روابط راهبردی ضمن اعلام این‌که ایران برای هر سناریویی بعد از خروج آمریکا از برجام آماده است گفت: اروپا امکانات و ابزار‌های لازم و بسیار زیادی در اختیار دارد تا بتواند در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا بایستد و استقلال خود را حفظ کند.

عراق

ائتلاف حیدر العبادی نخست وزیر کنونی عراق موفق شد شصت کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهد ضمن اینکه ائتلاف مقتدا صدر موفق شد پنجاه و یک کرسی را تصاحب کند.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر و رئیس ائتلاف سائرون که تاکنون در انتخابات پارلمانی عراق پیشتاز است در پیامی توئیتری آمادگی خود را برای تشکیل دولت تکنوکرات اعلام کرد.

العبادی نخست وزیر عراق با تأکید بر ضرورت پایبندی همه کشور‌ها به تعهدات بین‌المللی گفت که خروج یکجانبه آمریکا از توافقنامه هسته‌ای، یک نوع بدعت گذاری در روابط بین‌المللی است.

انفجار جلیقه یک عامل انتحاری در نزدیکی بغداد به کشته شدن دست‌کم هشت نفر و زخمی شدن نزدیک به ۳۰ نفر دیگر منجر شد.

شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد که ائتلاف سائرون به ریاست مقتدی صدر با کسب ۵۴ کرسی به پیروزی رسید و ائتلاف فتح به ریاست هادی عامری با ۴۷ کرسی و ائتلاف نصر به ریاست حیدر العبادی نخست وزیر کنونی عراق با ۴۲ کرسی به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

فلسطین اشغالی

در پی حمله فلسطینی‌ها با بادبادک حامل مواد آتشزا آتش سوزی گسترده در شهرک صهیونیست نشین ناحل عوز در جنوب فلسطین اشغالی به وقوع پیوست.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر کابینه رژیم اشغالگر قدس در مراسمی که در آستانه انتقال سفارت جدید آمریکا به قدس اشغالی برگزار شده بود مدعی شد ایران دشمن صلح است و تصمیم رئیس جمهور آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای، اقدامی درست بود.

استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا در آستانه مراسم بازگشایی سفارت آمریکا در قدس اشغالی گفت: نباید به ایران اجازه داد سلاح هسته‌ای داشته باشد، نه امروز، نه ۵ سال دیگر و نه ۱۰ سال دیگر! هیچ وقت.

خبر‌ها از ورودگروه‌های بیشتری از شهرک نشینان به مسجد الاقصی حکایت دارد. تک تیرانداز‌های صهیونیست هم بر دیوار‌های مسجد الاقصی و بر پشت بام‌های بنا‌های تاریخی منطقه باب العامود مستقر شده‌اند.

شهرک نشینان صهیونیست در صحن‌های مسجد الاقصی شعار‌های افراط گرایانه و در دشمنی با عرب‌ها و مسلمانان و مردم فلسطین سر دادند.
پرچم اسرائیل در کنار پرچم آمریکا بر فراز سفارت واشنگتن در قدس بر افراشته شد.

یک پایگاه خبری عربی از دیدار منظم مقامات برخی کشور‌های عربی و در رأس آن‌ها عربستان سعودی و امارات عربی متحده با مقامات ارشد رژیم اشغالگر قدس در تل‌آویو خبر داد.

همزمان با انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس شریف سرزمین‌های اشغالی سراسر خشم و اعتراض بود. نظامیان صهیونیست در نوارغزه با به گلوله بستن مردم شمار زیادی از فلسطینیان را شهید و زخمی کردند. در کرانه باختری هم ده‌ها فلسطینی تاکنون هدف گلوله صهیونیست‌ها قرار گرفته‌اند.

آمریکا روز دوشنبه مانع از تصویب یک بیانیه شورای امنیت سازمان ملل شد که در صورت تصویب خواستار یک تحقیق مستقل درباره خشونت مرگبار در مرز غزه با فلسطین اشغالی می‌شد. در پیش نویس این بیانیه آمده بود: «شورای امنیت خشم و تاسف خود را از کشتار غیرنظامیان فلسطینی که در حال اجرای حق خود برای اعتراض مسالمت آمیز بودند ابراز می‌کند.»

نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل مدعی شد که وقایع اخیر در غزه تظاهرات نبود بلکه شورش‌های خشونت آمیز بود.

جنبش حماس روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در خرد کردن اراده ملت فلسطین ناکام ماند.

کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین اعلام کرد که درخواست رژیم صهیونیستی از سرکنسول ترکیه در قدس مبنی بر ترک فلسطین اشغالی در تضاد با عرف و رسوم دیپلماتیک است.

وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که شمار شهدای فلسطینی در نوار غزه به ۶۲ نفر افزایش یافت.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که در میان تظاهرکنندگان فلسطینی در مرز‌های شرقی نوار غزه حضور داشت گفت: پیام حضور ما این است که تظاهرات بزرگ بازگشت و رفع محاصره، همچنان ادامه می‌یابد و کشتاری که اشغالگران اسرائیلی علیه جوانان انقلابی ما مرتکب شدند نتیجه‌ای جز افزایش مقاومت، پایداری، اصرار بر مواضع خود و پایبدنی به حق بازگشت در بر ندارد.

بلژیک سفیر رژیم صهیونیستی در بروکسل را احضار و بر ضرورت تحقیق بین‌المللی درباره تحولات غزه و شهید و زخمی شدن شمار زیادی از فلسطینیان تاکید کرد.
نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بقایای یک پهپاد را نشان داد که مدعی بود متعلق به ایران است.

نشست سفرا و نمایندگان دائم کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی در سازمان ملل، عصر روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۷ در نیویورک و با موضوع بررسی جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به ویژه غزه، برگزار شد.

یکی از مقامات جنبش مقاومت اسلامی حماس اعلام کرد ۵۰ عضو این جنبش طی روز‌های گذشته در مرز نوار غزه به شهادت رسیده‌اند.

داوود شهاب مسئول رسانه‌ای جنبش جهاد اسلامی فلسطین با تأکید بر تداوم مقاومت و برگزاری تظاهرات روز بازگشت گفت: صفحه جدیدی در مبارزه مردم فلسطین با آمریکا و رژیم صهیونیستی باز شده است.

مردم و گروه‌های سیاسی در فلسطین با حضور در نخستین جمعه ماه مبارک رمضان با شرکت در تظاهرات بازگشت بزرگ ایستادگی در برابر دشمن صهیونیستی تا آزادی قدس شریف از اشغال را اعلام کردند. اسماعیل هنیه در این تظاهرات بار دیگر تاکید کرد تهدیدات رژیم صهیونیستی تاثیری بر جنبش حماس و دیگر گروه‌های مبارز فلسطینی ندارد.

فرانسه

وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد، کشورش قصد دارد در توافق هسته‌ای با ایران باقی بماند.

سیاستمدار و کارشناس مسایل بین‌المللی فرانسوی، عقیده دارد عواقب حقوقی و اقتصادی خروج آمریکا از برجام ثابت می‌کند اروپا در خطر دایمی تاثیر فرامرزی حقوق و قوانین آمریکاست.

امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه تصمیم همتای آمریکایی خود درباره قدس را «تأسف برانگیز» خواند و افزود: پاریس از آن حمایت نمی‌کند.

لودریان وزیرخارجه فرانسه گفت که باید برای بهره برداری اقتصادی ایران از برجام تضمین بدهیم.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه و همتای چینی‌اش بر اهمیت حفظ توافق هسته‌ای ایران تاکید کردند.

وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد در شرایط کره شمالی پستی و بلندی‌هایی وجود خواهد داشت، ولی در این میان نباید هدف خلع سلاح هسته‌ای به حال خود رها شود.

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه با تأکید بر نادرست بودن تصمیم آمریکا در انتقال سفارت خود به قدس اشغالی، در مجمع ملی پارلمان فرانسه گفت که قدس در چارچوب یک راهکار توافقی، باید پایتخت کشور مستقل فلسطینی نیز باشد.»

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور سابق فرانسه در پیامی توئیتری از موضع ترامپ در حمایت از فروش آزادانه سلاح در آمریکا انتقاد کرد.

بحرین

پارلمان بحرین روز یکشنبه قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن اعضای گروه‌های مخالف منحل شده نمی‌توانند برای شرکت در انتخابات نامزد شوند. این جدیدترین اقدام رژیم آل خلیفه علیه مخالفان پیش از انتخابات پارلمانی بحرین به شمار می‌رود که قرار است امسال برگزار شود.

آمریکا

منبعی در کاخ سفید اعلام کرد، با آن‌که طرح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در برابر روند صلح مشکلاتی ایجاد کرده، اما توانسته است اسرائیل را به کشور‌های عربستان، بحرین و امارات نزدیک کند.

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد ۳۵ درصد از مردم آمریکا با تصمیم ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای ایران موافق، ۳۵ درصد مخالف و مابقی نامطمئن هستند.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد اگر آمریکا و کره شمالی بخواهند به یک توافق هسته‌ای دست پیدا کنند، آمریکا احتیاج خواهد داشت تا برای طرف مقابل «تضمین‌های امنیتی فراهم کند.»

آمریکا اعلام کرد شرکت‌های سوییسی که با ایران تجارت می‌کنند با تحریم‌های آمریکا روبرو خواهند شد.
بنا بر اعلام کاخ سفید ‏، آنتونیو گوترش و دونالد ترامپ، ۱۸ می (برابر ۲۸ اردیبهشت) در کاخ سفید با هم دیدار و درباره کره شمالی، سوریه، اصلاحات در سازمان ملل و «دیگر موضوعات» گفتگو خواهند کرد.

بیل ریچاردسون مذاکره کننده پیشین آمریکا در مذاکرات با کره شمالی گفت: نمی‌توان انتظار موفقیت کامل مذاکرات اتمی آمریکا با کره شمالی را داشت.

در پی اعلام ایالات متحده آمریکا مبنی بر خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور امنیتی و سیاست خارجی، فرانسه، آلمان و انگلیس ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ در بروکسل دیدار و تعهد خود در اجرای کامل و موثر برجام را که به اتفاق آراء در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به عنوان عنصری کلیدی در ساختار نظام عدم اشاعه هسته‌ای جهانی و یک دستاورد دیپلماتیک قابل توجه مورد تاکید قرار گرفته است، یادآوری کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پیامی توئیتری اعلام کرد که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور هفته آینده در بنیاد هریتیج درباره ایران سخنرانی می‌کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی در میان افسران پلیس گفت که باور ما این است که برای کسانی که نیرو‌های پلیس ما را می‌کشند باید حکم اعدام صادر شود.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در تماسی تلفنی با همتای قطری‌اش با وی درباره کمک‌های مالی به تروریسم گفتگو کرد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت که با وجود تهدید کره شمالی به عقب نشینی از برگزاری دیدار میان ترامپ و رهبر این کشور، هنوز شانس برگزاری این دیدار وجود دارد.

معاون وزارت امور خارجه کره شمالی در واکنش به رویکرد اخیر دولت ترامپ و شروطی که برای کره شمالی تعیین شده است تاکید کرد این کشور هرگز حاضر نمی‌شود با تن دادن به درخواست‌های افراد منفوری همچون بولتون، سرنوشت عراق و لیبی را برای مردم خود رقم بزند و در صورت ادامه این روند، در خصوص گفت‌وگو‌های آتی بین ۲ کشور نیز بازنگری خواهد کرد.

یکی از مقامات اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا ضمن اعلام اینکه بررسی پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا ادامه دارد، افزود «هیچ شکی نیست» که روسیه قصد مداخله در انتخابات آمریکا را داشته است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد همچنان بر خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی تاکید دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نسبت به برگزاری دیدار با رهبر کره شمالی ابراز تردید کرد و باید دید برگزاری این نشست همچنان به قوت خود باقی است یا خیر.

کارمندان گوگل با تهیه طوماری از مقامات این شرکت خواستند از همکاری با وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، خودداری کنند. در این طومار هزاران تن از کارمندان گوگل از این شرکت خواسته‌اند خود را از «جنگ تجاری» دور نگه دارد. گفته می‌شود حتی تعدادی از کارمندان گوگل در اعتراض به همکاری این شرکت بزرگ فناوری با ارتش آمریکا، استعفا کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد به زودی برای فراهم کردن بودجه کامل ساخت دیوار مرزی با مکزیک اقدام خواهد کرد.

انگلیس

دفتر نخست وزیری انگلیس خبر داد، ترزا می، نخست وزیر انگیس در تماسی تلفنی با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام کرد انگلیس و شرکای اروپایی‌اش نسبت به پابرجا ماندن توافق هسته‌ای ایران متعهد هستند.

«کارزار جنگ را متوقف کنید» از مردم انگلیس خواست در اعتراض به قتل عام مردم فلسطین، امروز در برابر دفتر نخست وزیری انگلیس تظاهرات کنند.

صد‌ها نفر از قشر‌های مختلف مردم، صلح طلبان، فعالان حقوق بشر و حامیان مردم فلسطین با تجمع برابر ساختمان نخست وزیری انگلیس خشم و انزجارشان را از اقدام آمریکا در انتقال سفارتخانه‌اش به قدس اشغالی و کشتار مردم مظلوم فلسطین ابراز کردند.

رسانه‌ها در انگلیس اعلام کردند یکی از مدیران پیشین هالک بانک ترکیه به علت دور زدن تحریم‌های ایران به ۳۲ ماه زندان محکوم شد.

یمن

نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تجمعات نظامیان سعودی و مزدوران آنان را در مناطق الموسم و الحثیره هدف حملات موشکی و توپخانه‌ای قرار دادند.

ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن اعلام کرد هدف نیرو‌های عربستان در جزیره سقطری آموزش و کمک به نیرو‌های یمنی (نیرو‌های منصور هادی) است.

فرانچسکو روکا رئیس صلیب سرخ جهانی گفت: محاصره یمن توسط ائتلاف سعودی موجب نا امنی شدید غذایی و افزایش بی سابقه بیماری‌های مسری در این کشور شده است و بسیاری از یمنی‌ها به ویژه کودکان را با خطر مرگ روبرو کرده است.
سید عبدالملک بدرالدین دبیر کل انصار الله یمن گفت که تمامی توطئه‌ها در منطقه را با هدف آسیب رساندن به امت اسلام دانست و اظهار داشت، آمریکا و اسرائیل در تمامی این توطئه‌ها شریکند.

شناور‌های دشمن سعودی شش موشک به سوی زمین‌های کشاورزی شهروندان یمنی در منطقه العرج شهرک باجل در استان الحدیده یمن شلیک کردند.

شبکه تلویزیونی المسیره گزارش داد که شماری از مزدوران سعودی در حمله نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به پایگاه‌های آنان در منطقه التباب السود واقع در عسیر عربستان کشته یا زخمی شدند.

افغانستان

گروه وهابی صهیونیستی داعش مسئولیت حمله به شهر جلال‌آباد افغانستان را بر عهده گرفت.

آلمان

وزیر اقتصاد آلمان روز یکشنبه اعلام کرد از نظر برلین تصمیم آمریکا برای خروج یکجانبه از توافق مهم هسته‌ای با ایران اشتباه بود و برلین همچنان امیدوار است که بتوان واشنگتن را متقاعد کرد تا از مجازات شرکت‌های خارجی که با ایران دادوستد دارند خودداری کند.

صدراعظم آلمان گفت: نمی‌توان توافقنامه هسته‌ای ایران را کوچک و کم اهمیت دانست. وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند.

صدراعظم آلمان گفت: یک توافق ناکامل با ایران بهتر از آن است که اصلا با ایران توافقی نداشته باشیم.

لبنان

رأی الیوم فاصله گرفتن حزب سعد الحریری را از مقاومت به عنوان عامل اصلی شکست حزب وی در انتخابات اخیر لبنان قلمداد کرد.

آمریکا، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و معاونش شیخ نعیم قاسم را تحریم کرد.

مصر

یک منبع آگاه در دستگاه قضایی مصر روز یکشنبه اعلام کرد پرونده ۲۷۸ متهم به عضویت در جنبش اخوان المسلمین به یک دادگاه نظامی ارجاع داده شد تا به اتهام دست داشتن در اقدامات تروریستی محاکمه شوند.

مصر کشتار بی‌رحمانه راهپیمایان فلسطینی به دست نظامیان اشغالگر قدس را به شدت محکوم کرد. دانشگاه الازهر مصر اقدام آمریکا درمورد انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس را محکوم کرد.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر اعلام کرد امنیت خلیج فارس بخشی از امنیت ملی مصر است.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، در اولین اظهار نظر علنی درباره انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی گفت، این اقدام به بی ثباتی منجر می‌شود.

ترکیه

مردم استانبول در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس شریف و محکومیت قتل عام مردم غزه و کرانه باختری به دست صهیونیست‌ها، راهپیمایی ضد اسرائیلی برگزار کردند. راهپیمایان تعطیلی سفارت و کنسولگری‌های اسرائیل در کشورشان را خواستار شدند.

سخنگوی دولت ترکیه اعلام کرد ترکیه نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی را در روز جمعه خواستار شد. ترکیه سفیر خود در اسرائیل و آمریکا را برای مشورت فراخواند.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد با تمام امکانات در کنار فلسطینیان خواهد ایستاد و به اسرائیل اجازه نخواهد داد قدس را از آن‌ها بدزدد.

کشور‌های مسلمان شرکت‌کننده در نشست سران سازمان همکاری‌های اسلامی از همه کشور‌ها خواستند تلاش‌های خود را برای قرار دادن خشونت‌های غزه در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل و مجمع عمومی این سازمان بسیج کنند.

ده‌ها هزار نفر از شهروندان استانبول دیروز همزمان با برگزاری نشست اضطرای سران کشور‌های اسلامی با موضوع غزه و قدس در این شهر در حمایت از فلسطینیان و اعتراض به اقدام نظامیان رژیم صهیونیستی در کشتار ساکنان غزه تظاهرات کردند.

اتحادیه اروپا

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست اندیشکده مطالعات امنیتی اتحادیه اروپا مستقر در بروکسل با موضوع سیاست‌های اتحادیه اروپا پس از برگزیت گفت: اتحادیه اروپا و انگلیس واکنش‌هایی متحدانه درباره حمله سالزبری و نیز مسئله ایران داشته‌اند. ما همچنان به همکاری خود به عنوان یک طرف متحد و برای دستیابی به هدفی دقیقا یکسان ادامه می‌دهیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اتحادیه گام‌هایی برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توافق هسته‌ای ایران را در دستور کار قرار داده است.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری پس از نشست بروکسل گفت: با کشور‌هایی که هنوز در توافقنامه هسته‌ای ایران باقی مانده‌اند توافق کردیم به همکاری در همه زمینه‌ها ادامه دهیم.

اتحادیه اروپا در مورد پیامد‌های لغو توافق هسته‌ای ایران هشدار داد.

منابع رسانه‌ای به نقل یک منبع آگاه اروپایی اعلام کردند سران اروپا درباره یک رویکرد متحد برای نجات توافق هسته‌ای ایران توافق کرده‌اند.

پسران بیست و هشت کشور اروپایی با صدای واحد، برای نجات توافق هسته‌ای امضا شده با ایران در صوفیه پایتخت بلغارستان نشست مشترک برگزار کردند.

چهار تن از اعضای مجمع پارلمانی شورای اروپا، پس از طرح اتهام فساد علیه آنان، با برخی محدودیت‌ها در خصوص اختیارات خود روبرو شدند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس خبری مشترک با ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا گفت: انتظار نداریم در آینده نزدیک طرحی جدید در شورای امنیت درباره تحریم‌های ایران ارائه شود.

دونالد توسک گفت که رئیس شورای اروپا تاکید کرد تا زمانی که ایران به برجام پایبند باشد، اتحادیه اروپا نیز به آن پایبند خواهد بود.

سوریه

نشست آستانه ۹ با موضوع صلح سوریه در آستانا پایتخت قزاقستان دیروز آغاز شد. در روز نخست از این دور از مذاکرات ملاقات و رایزنی‌های کشور‌های ضامن صلح برگزار شد.

اردن

صد‌ها اردنی روز دوشنبه با تجمع در اطراف سفارت آمریکا در محله عبدون الراقی در امان پایتخت آن کشور مخالفت خود را با تصمیم آمریکا در گشایش سفارت خود در شهر قدس اعلام کردند.

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد با اشاره به اظهارات نمایندگان آمریکا و انگلیس گفت: آن‌ها برای توجیه سیاست‌های خصمانه خود در کشور‌های دارای حاکمیت به خصوص سوریه به دروغ و ادعا‌های واهی متوسل می‌شوند.

بین‌الملل:

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چهارشنبه در صوفیه بلغارستان با سران ۲۸ کشور اروپایی درباره چگونگی حفظ برجام، گفتگو می‌کنیم.

سازمان دیده‌بان حقوق بشراعلام کرد که آمریکا به علت مانع تراشی در مسیر تشکیل کمیته تحقیق درباره حوادث غزه، اعتبارش را از دست داده است.

نشست اضطرای شورای امنیت درباره فلسطین بدون نتیجه خاصی پایان یافت. در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره حوادث اخیر فلسطین بیشتر اعضا خواستار تحقیقات مفصل شدند.

سوئیس
دولت سوییس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: سیاست دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت به بیت‌المقدس را دنبال نمی‌کند.

روسیه
سرگئی ریابکوف معاون وزیرخارجه روسیه گفت که معتقدم می‌توان آینده توافق هسته‌ای ایران را بدون مشارکت آمریکا هم مورد بحث و بررسی قرار دارد.

وزیرخارجه فرانسه در اظهارنظری که انحراف شدیدی از سفر گرم امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به واشنگتن در ماه گذشته به شمار می‌رود گفت: مکرون آماده است به اقدامات آمریکا در خاورمیانه پاسخ بدهد.
رسانه‌ها تخلیه حدود دو هزار نفر از یک منطقه مسکونی در پی انفجار در یک پایگاه نظامی در منطقه اودمورتیای روسیه خبر دادند. یک بالگرد و هواپیما برای کمک به مهار آتش به محل اعزام شده‌اند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه تروریست خواندن قربانیان غیرنظامی در غزه را «شرم آور» توصیف کرد.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفتگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان درباره شمار کشته‌های درگیری‌های غزه به شدت اظهار نگرانی کرد.

کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با وی درباره تنش‌ها در غزه به علت انتقال سفارت آمریکا به قدس گفتگو کرد.

دومای روسیه لایحه تحریم آمریکا و متحدانش را تصویب کرد. هدف از تصویب این لایحه که به موجب آن دولت روسیه مجاز به اعمال تحریم‌های ضد آمریکایی و متحدان این کشور خواهد بود، پاسخ به اقدامات خصمانه واشنگتن و دیگر کشور‌ها در راستای اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو توصیف شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز جمعه اعلام کرد کشورش در نظر دارد بعد از راه‌اندازی خط لوله گازی نورد استریم ۲ (Nord Stream۲)، انتقال گاز از مسیر اوکراین را ادامه دهد.
ایلیا پترنکو کارشناس مسائل سیاسی گفت: روسیه و آلمان بر حفظ توافق اتمی با ایران تاکید کردند.

کانادا
در پی شهادت حدود شصت فلسطینی به‌دست نظامیان رژیم صهیونیستی، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا تحقیق مستقل درباره اوضاع نوار غزه را خواستار شد.
چین
نماینده چین در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد از تلاش‌های مثبت روسیه، قزاقستان، ترکیه و ایران برای حل بحران سوریه تشکر و ابراز امیدواری کرد مذاکرات آستانه موجب پیشبرد روند مذاکرات در ژنو شود.

اتریش
مردم شهر وین پایتخت اتریش با برپایی تظاهرات گسترده، جنایات رژیم صهیونیستی در به خاک و خون کشیدن مردم فلسطین و اقدام آمریکا در انتقال سفارتخانه اش به قدس را محکوم کردند.

عربستان
مقامات عربستان سعودی هفت نفر را به ظن ارتباط با نهاد‌های خارجی و حمایت مالی از دشمنان این کشور بازداشت کردند.

انتهای پبام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار