سرلشکر صفوی در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

تغییر راهبرد مداوای مجروحان توسط پزشکان در دفاع مقدس

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به نقش جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس گفت: در آن دوران به جای اینکه مجروحان و بیماران به نزد پزشکان برده شوند، اعضای جامعه پزشکی از شهرهای مختلف خود را به جبهه رساندند و در بیمارستان‌های صحرایی و خطوط مقدم مشغول خدمت‌رسانی شدند.
کد خبر: ۲۹۲۰۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۶ - 21May 2018

تغییر راهبرد مداوای مجروحان توسط پزشکان در دفاع مقدسسردار سرلشکر پاسدار «سیدیحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی دفاع پرس در خصوص عملیات بیت المقدس در سال 1361 که منجر به آزادسازی شهر خرمشهر شد، اظهار داشت: این عملیات 36 سال قبل توسط رزمندگان اسلام انجام شد. عملیات بیت المقدس در ماه مبارک رجب و با اعلام رمز یا علی بن ابی‌طالب (ع) با حضور آیت الله مشکینی و آیت الله صدوقی در قرارگاه مشترک، آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: در عملیات بیت المقدس حدود یکصد هزار نفر از نیروهای مردمی، ارتشی، سپاهی و جهادسازندگی مشارکت داشتند. این عملیات 25 شبانه‌روز (از 10 اردیبهشت الی سوم خرداد) به طول انجامید. عراقی‌ها نمی‌خواستند خرمشهر را تحویل بدهند و در روز آخری که به خرمشهر رسیدیم، تنها از آن شهر 10 هزار عراقی به اسارت درآمدند.

سرلشکر صفوی در ادامه به نقش جامعه پزشکی در عملیات بیت المقدس اشاره کرد و گفت: چندین بیمارستان صحرایی برای اجرای عملیات بیت المقدس ساخته شد و عزیزان جامعه پزشکی یعنی پزشکان و پیراپزشکان در این بیمارستان‌ها حضور پیدا کردند. این بیمارستان‌ها در نزدیکی مناطق عملیاتی و خطوط مقدم ساخته شده بود به طوری که یک مجروح در فاصله زمانی یک تا یک ساعت و نیم به بیمارستان رسانده می‌شد.

این فرمانده ارشد دوران دفاع مقدس گفت: در دوران دفاع مقدس توسط جامعه پزشکی ما 100 هزار عمل جراحی در بیمارستان‌های صحرایی انجام شد. حدود 56 بیمارستان صحرایی در دفاع مقدس ساخته شد که حدود 2 هزار و 500 تخت بیمارستانی و نقاهتگاهی تنها در شهر اهواز بود. مجروحان جنگ تحمیلی پس از مداوای اولیه و در صورت نیاز توسط هواپیماها به بیمارستان‌های دیگر شهرها انتقال می‌یافتند و پزشکان در شهرها و بیمارستان‌های مقصد به مداوای نهایی مجروحان می‌پرداختند.

سرلشکر صفوی بیان داشت: حماسه بزرگی که پزشکان در دفاع مقدس آفریدند این بود که به جای اینکه بیمار به نزد دکتر برده شود، پزشکان از تهران و دیگر شهرها به مناطق جنگی آمدند و خود را به رزمندگان به قدری نزدیک کردند تا کمترین تلفات را بدهیم. همچنین در بسیاری از بیمارستان‌ها، عمل‌های جراحی پیچیده‌ای انجام شد و بسیاری از مجروحان شیمیایی در آن بیمارستان‌ها مورد مداوای اولیه قرار گرفتند.

وی در پایان عنوان کرد: سه هزار و 700 نفر از جامعه علوم پزشکی و بهداری رزمی در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند که شامل پزشک، پیراپزشک، پرستار، راننده آمبولانس، داروساز و... می‌شود. جامعه علوم پزشکی در دفاع مقدس حماسه آفرید و امیدواریم این حماسه به دانشجویان امروز در دانشگاه‌های علوم پزشکی انتقال یابد و دانشجویان تجارب و اخلاق و رفتار پزشکان در آن دوران را بیاموزند. لازم است 2 واحد درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس با تاکید بر مسائل پزشکی برای دانشجویان علوم پزشکی تدریس شود.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها