فتح «خرمشهر» نقطه عطفی در جنگ ایران و عراق

ناظران و تحلیل‌گران رویدادهای جنگ تحمیلی عملیات بیت المقدس را به عنوان نقطه عطفی در جنگ ایران و عراق می‌شناختند و بر این امر اذعان داشتند که ایران از نظر نظامی در موضع برتری نسبت به عراق قرار گرفته بود.
کد خبر: ۲۹۲۰۶۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹ - 21May 2018

فتح «خرمشهر»نقطه عطفی درجنگ ایران و عراقبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از تهران، آزادسازی خرمشهر در روز سوم خرداد سال 1361 پس از 578 روز اشغال، به عنوان مهمترین هدف عملیات بیت المقدس در دوره جنگ عراق علیه ایران انجام گرفت.

این آزادسازی در پی مرحله چهارم عملیات «بیت المقدس» که از یکم تا چهارم خرداد 1361  انجام شد، به وقوع پیوست.

امام خمینی در سوم خرداد سال 1361 به مناسبت آزادسازی خرمشهر، پیامی خطاب به ملت ایران صادر کرد. در اولین بخش از آن بیانیه آمده بود: «با تشکر از تلگرافاتی که در فتح خرمشهر به این جانب شده است، سپاس بی حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرارداد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود».

نتایج عملیات

طی عملیات بیت المقدس 5 هزار و 38 کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده، از جمله شهرهای «خرمشهر» و «هویزه» و نیز پادگان «حمید» و جاده اهواز - خرمشهر آزاد شدند. علاوه بر این شهرهای «اهواز»، «حمیدیه» و «سوسنگرد» از تیررس توپخانه دشمن خارج شد. همچنین 180 کیلومتر از خط مرزی تامین شد. طی این عملیات حدود 19 هزار تن از نیروهای دشمن به اسارت درآمده  و بالغ بر 16 هزار تن کشته و زخمی شدند.

بازتاب بین المللی عملیات

نتایج عملیات بیت المقدس و بویژه فتح خرمشهر، انعکاسی جهانی داشت و اخبار مربوط به این پیروزی در صدر گزارشات و تفسیرهای سیاسی  و نظامی رسانه های گروهی جهان قرار گرفت.

ناظران و تحلیلگران رویدادهای جنگ تحمیلی این عملیات را به عنوان نقطه عطفی در جنگ ایران و عراق می شناختند و براین امر اذعان داشتند که ایران از نظر نظامی در موضع برتری نسبت به عراق قرار گرفته است.

چرایی ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر

شاید مهمترین سوالی که در ذهن اکثر افراد جامعه و بویژه پژوهشگران و دانشجویان در خصوص این حماسه بزرگ و میهنی متبادر می شود،«چرائی ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر» بود. در واقع می توان گفت: عدم پذیرش شرایط برحق ایران برای آتش بس، از سوی عراق و جامعه بین المللی که مهمترین آن شناساندن عراق به عنوان کشور متجاوز و پرداخت خسارات تحمیل شده به ایران توسط رژیم بعثی بود، موجب شد که جمهوری اسلامی ایران لزوم تعقیب متجاوز و مجازات او را در دستور کار خود قرار دهد. مضاف بر اینکه هنوز بخش هایی از خاک کشورمان همچون «ارتفاغات آق داغ»، «قلاویزان»، «میمک»، «مهریز»، «نفت شهر»، «مهران» و «سومار» در تصرف عراقی ها بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار