یادداشت/

اتحاد بی‌نظیر سیاسی و نظامی سال 60 دلیل آزادسازی خرمشهر

حوادث سال 60 و بهم ریختن ثقل سیاسی کشور از جمله عزل بنی صدر و سپس انتصاب برخی از انقلابیون به مسئولیت‌های کلیدی در ریاست جمهوری و فرماندهی جنگ موجب شد تا اتحاد بی‌نظیری در عرصه سیاسی و نظامی کشور ایجاد شود که خروجی‌اش به عملیات‌های مهمی همچون فتح‌المبین، رفع حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر منجر شد.
کد خبر: ۲۹۲۰۸۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳ - 21May 2018

اتحاد بی‌نظیر سیاسی و نظامی سال 60 دلیل آزادسازی خرمشهربه گزارش دفاع پرس از آذربایجان شرقی، سرتیپ دوم پاسدار «عزت‌الله جعفری» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان آذربایجان شرقی در یادداشتی به مناسبت فرارسیدن سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر، نوشت: تاریخ دفاع مقدس تاریخ عجیبی است. مساحت ایران در گذشته چیزی معادل 5 میلیون متر مربع بود که تا پایان سلطه طاغوت بر این کشور، این مساحت به دلیل فرومایگی پادشاهان و حکومت‌های وابسته به 1/8 میلیون متر مربع تقلیل یافته بود، اما این غیورمردان انقلاب بودند که با وجود همه فشارها و سختی ها نگذاشتند حتی یک سانتی متر از خاک کشور به دست بیگانگان بیافتد.

اینکه پس از نزدیک به دو سال با رشادت و جانفشانی بتوان کشوری تا بن دندان مسلح را از سرزمین خودت بیرون برانی، در تاریخ جهان بی‌نظیر است.

دکترین نظامی در جهان بر این باورند، در صورت هجوم کشوری متخاصم به کشور دیگر چندین مرحله برای مقابله با آن تخاصم وجود دارد، در صورتی که در ایران اسلامی زمان انقلاب در دو مرحله این مقابله به پیروزی منجر شد که یکی از آنها متوقف کردن دشمن و دیگری انجام عملیات ظفرمندانه «الی بیت المقدس» برای بیرون راندن دشمن عراقی از خرمشهر و مرزهای جنوبی بود.

حوادث سال 60 و بهم ریختن ثقل سیاسی کشور از جمله عزل بنی صدر و سپس انتصاب برخی از انقلابیون به مسئولیت‌های کلیدی در ریاست جمهوری و فرماندهی جنگ موجب شد تا اتحاد بی‌نظیری در عرصه سیاسی و نظامی کشور ایجاد شود که خروجی‌اش به عملیات های مهمی همچون فتح المبین، رفع حصر آبادان و آزاد سازی خرمشهر منتهی شد.

برکات عملیات شکوهمند «الی بیت المقدس» نه تنها در کف زمین و با بیرون راندن نیروهای بعثی از کشور خود را نشان داد بلکه چنان قدرت مذاکره‌ای را به ایران عطا کرد که بعد ها دست برتر را برای کشور به ارمغان آورد. تا قبل از آزاد سازی خرمشهر جامعه جهانی و سازمان ملل اصلا ایران را به حساب نم‌آورد و این پیروزی بزرگ بود که توازن قوا در منطقه و جهان را بهم ریخت و همه را در شگفتی فرو برد. البته ناگفته نماند که مانند چنین تغییر در موازنه قدرت در عملیات «والفجر8» نیز روی داد که بحث دیگری می‌طلبد.

«الی بیت المقدس» شعار نبود، بلکه آرمانی بود که رزمندگان آن را با جان دل قبول کرده بودند و اصلا هدفشان آزادی خرمشهر نبود بلکه عبور از مرزها و صدور انقلاب به سایر کشورها بود. ادامه همین آرمان است که امروز موضوعی به نام «جبهه مقاومت اسلامی» را در اذهان جهانیان ایجاد کرده است. اینکه عده‌ای از جوانان دهه سوم و چهارمی بخاطر این عقیده و برای دفاع از مرزهای اعتقادی اسلام به آنسوی مرزها روند و از این آرمان دفاع کنند نشاند میدهد که نه تنها ریشه این عقیده خشک نشده بلکه به درختی تناور تبدیل شده که مدتی دیگر از میوه شیرینش خواهیم چشید.

خرمشهر، مسیری بود که ثابت کرد، اتحاد، همدلی، تدبیر و مدیریت در کنار الطاف الهی به پیروزی منجر خواهد شد و این مسیر در همه عرصه ها می‌تواند ساری و جاری باشد و کافی است تا با مدیریت جهادی آن اصول را زنده کنیم.

هرچه از خرمشهر و دلاوری‌‌ها و رشادت‌هایش در تاریخ گفته شود بازهم کم است. الحق که امام حجت را تمام کرد مسیر را نشان داد و آن اینکه خرمشهر را خدا آزاد کرد.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار