رزم دیدنی و ماندگار لُرها در تاریخ ایران؛

«حاج عمران» عملیاتی که ۳۰۰ لرستانی را آسمانی کرد

«حاج عمران» عملیاتی که لرستان با تقدیم ۳۰۰ شهید مانع تصرف «پیرانشهر» شد و حماسه‌ای ماندگار را در تاریخ ایران ثبت کرد.
کد خبر: ۲۹۲۱۲۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸ - 21May 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، رزمندگان هشت سال دفاع مقدس راه مکتب پر افتخار اسلام را با فداکاری و ایثار طی کرده و سعادت و پیروزی را برای ایران اسلامی رقم زدند، شقایق‌های در خون تپیده‌ای که با نثار خون و جان به پیشگاه اقدس حق‌تعالی بندگی مخلصانه خود را به اثبات رساندند.

عزم و اراده راسخ دلاورمردان ایران اسلامی را نمی‌توان با سنجش‌های بشری و انگیزه‌های مادی ارزیابی کرد بلکه پاداش ترفیع مجاهدان فی سبیل الله جنت رضوان است، مرغان ملکوتی که جنت فردوس فرش قدوم آنهاست.

دشمن در هشت سال جنگ تحمیلی برای مقابله با ایران اسلامی با همه توان خود وارد عمل شد اما نام‌آوران این کشور جان‌برکف به مقابله با دشمن بعثی درآمدند که ازاین‌بین اراده استوار و آهنین «فرزندان لر» در عملیات‌های مختلف پیروزی‌های غرورآفرینی را بر صفحه‌ زرین تاریخ سراسر حماسه انقلاب اسلامی ثبت کرد.

کسانی که در میدان ایثار قد کشیده و در نیمه‌راه سفر عاشقی پرپر شدند و به مولای عشق پیوستند، پرستوهای سبک‌بالی که از دنیای فانی خود گذشتند تا باقی بمانند و جسم دادند تا جان بگیرند و زیباترین حدیث بندگی را با بندبند وجودشان و با قطره‌قطره خونشان نوشتند.

شکست دشمن بعثی به دست دلاورمردان لرستان

یکی از عملیات‌های غرورآفرین رزمندگان دلاور در طول هشت سال دفاع مقدس عملیات «حاج عمران» بود که از عملیات‌های پیچیده دوران دفاع مقدس به‌شمار می‌رود، دفاع جانانه رزمندگان سلحشور لرستان این عملیات را به پیروزی رساند و نقشه دشمن را با شکست مواجه کردند.

رژیم بعثی عراق بنا داشت شهر پیرانشهر و مناطقی از خاک ایران را تصرف و یک جبهه جدید در منطقه کردستان ایجاد کند و باهدف بازپس‌گیری پادگان حاج عمران در یک دفاع متحرک با 7 تیپ و 12 گردان کماندویی به منطقه «حاج عمران» حمله کرد و با دلاوری‌های رزمندگان در این عملیات، عراق سه هزار کشته و 200 نفر اسیر داد.

و اما چه زیبا بود سبقت گرفتن برای شهادت، تشنگی در سنگرهای نبرد، وداع شب‌های عملیات و ذکر یا حسین (ع) به هنگام جان دادن رزمندگانی که تنها معبود خویش را دیدند و از سیم‌خاردارها گذشتند تا آزادانه پر بکشند.

23 اردیبهشت‌ماه سال 65 دشمن با به‌کارگیری تیپ و لشکرهای متعدد و حجم آتش سنگین توپخانه و پشتیبانی نیروهای هوایی توانست در همان ابتدای عملیات ارتفاعات 2519 را به تصرف خود درآورد؛ در آن زمان رشادت‌ رزمندگان مؤثر نبود چراکه دشمن بعثی به‌تلافی فتح فاو با تهاجمی گسترده و با توان زیاد به پیشروی خود ادامه می‌داد.

فراخوان هفت گردان از نیروهای لرستان به منطقه «حاج عمران»

یگان 57 لرستان که در حال تدارک برای انجام عملیات در شاخ شمیران بود برای سد پیشروی‌های خطرناک دشمن به منطقه حاج عمران فراخوان شد؛ نیروهای اطلاعاتی، گردان‌های پشتیبانی رزم و هفت گردان از لشکر 57 که متشکل از گردان انبیاء، محرم، شهدا، ثارالله، محبین، ابوذر، مالک اشتر بود توانستند در کمترین زمان ممکن منطقه را شناسایی و با انجام تک شبانه از حرکت دشمن جلوگیری کنند.

غیورمردان لرستان برای به ثمر رساندن این عملیات بزرگ تا آخرین قطره خون ایستادگی کردند، کسانی که در میان خاک‌ریزها زیر آتش خمپاره مرگ را به سخره گرفته تا مبادا وجبی از خاک وطنشان توسط دشمن اشغال شود.

در عملیات حاج عمران شهرستان بروجرد 88 شهید، خرم‌آباد 63 شهید، الیگودرز 63 شهید، ازنا 30 شهید، کوهدشت 18 شهید، دورود 12 شهید، الشتر 11 شهید، پلدختر 7 شهید و نورآباد 2 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد؛ فرزندان لرستان برای آرمان و پیروی از امام‌شان جنگیدند، سفیران عاشقی که همه تعلقات دنیوی را وانهاده و لبیک‌گویان قلمرو نفس خویش را فتح کردند و از قید شیطان درون رهایی یافته و رفتند تا بمانند و ثبت تاریخ شوند.

شهدای والامقامی همچون شهید سید مصطفی میر شاکی، شهید درویش علی شکارچی، شهید علی راست پیر حیاتی، شهید روح ا... سپهوند و دیگر شهدای لرستان در عملیات حاج عمران، برگ زرین دیگری را در تاریخ دفاع مقدس از خود به یادگار گذاشتند که سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر نبرد مردان لرستان بیش ازآنچه شنیدنی باشد دیدنی است گویای این امر است.

متن پیام مقام معظم رهبری به مناسبت شهادت شهدای حاج عمران

«سلام مرا به مردم شهیدپرور لرستان و شهر خرم‌آباد و علمای محترم ابلاغ کنید، من رشادت و پایداری مردم و عشایر غیور را در وقایع اخیر و جنگ شنیده و اطلاع دارم، لیکن در سال 59 شخصاً شاهد شجاعت و دلاوری‌های داوطلبان مخلص آن استان بوده و از نزدیک روحیه مبارز آنان را شناخته‌ام، نبرد آنان بیش ازآنچه شنیدنی باشد، دیدنی است.

تأسف عمیق و تبریک و تسلیت مرا به مناسبت وقایع حاج عمران به همه آن عزیزان، به‌خصوص به خانواده محترم شهدا ابلاغ فرمایید. امیدوارم با شهد پیروزی در آینده‌ای نه‌چندان دور کام این امت بزرگ شیرین شود.»

سد پیشروهای دشمن در پیرانشهر توسط لشکر 57 لرستان

سرهنگ ماشاالله بازگیر فرمانده سپاه ناحیه خرم‌آباد و از رزمندگان عملیات حاج عمران در گفت‌وگویی اظهار داشت: طی نامه‌ای از لشکر 57 حضرت ابوالفضل (ع) خواسته شد که از دربندی خان با تمام قوا سریعاً به سمت منطقه عمومی حاج عمران حرکت کند و جلوی عملیات دشمن در این منطقه را بگیرد؛ بهترین نیروهای لرستان برای باز پس گرفتن ارتفاعات و شاخ‌های شمیران در قالب هفت گردان پیاده و پنج گردان تخصصی برای شروع عملیات، بیست و ششم اردیبهشت‌ماه در منطقه دربندی خان جمع شدند.

وی افزود: پس از استقرار نیروها در حاج عمران مهمات را در نزدیکی کمین دشمن ریختیم و از لجمن به بعد آتش‌بار را مستقر کردیم، دشمن با دو تیپ وارد عمل شد و نیروهای ما در 700 متری ارتفاعات مستقر بودند این در حالی بود که دشمن در 12 کیلومتری پیرانشهر مستقر بود و اگر شهر پیرانشهر را تصرف می‌کرد یک منطقه آزاد برای دموکرات و کومله می‌شد.

استقرار رزمندگان لرستان در منطقه سه‌راهی مرگ

رزمنده دفاع مقدس عنوان کرد: مأموریت لشکر 57 لرستان در این عملیات سدکردن دشمن بود، دشمن با پیشروی که داشت می‌خواست روی خط مرزی ارتفاعات تمرچین مشرف بر شهر چومان مصطفی در عراق بیاید که رزمندگان لرستان بیست و هشتم اردیبهشت در سه‌راهی مرگ منطقه حاج عمران مستقر و آماده عملیات شدند.

وی بیان کرد: در این عملیات گردان‌های مالک‌اشتر ازنا، ثارالله بروجرد، محبین کوهدشت، انبیاء خرم‌آباد، محرم دورود، ابوذر الیگودرز حضور داشتند که در شب 29 اردیبهشت گردان مالک اشتر ازنا شبانه به سمت ارتفاعات 2519 حرکت کرد، شب 31 گردان ثارالله از سمت راست، گردان ابوذر از سمت چپ و گردان محبین روی ارتفاعات 2519 حرکت کردند.

فرمانده سپاه ناحیه خرم‌آباد تصریح کرد: بنا بود گردان انبیاء شب بعد به‌عنوان خط‌شکن در جناح چپ، گردان شهدا به فرماندهی شهید میر شاکی در سمت راست و گردان محرم در مواضع پدافندی قبل از تپه شهدا مستقر شوند؛ گردان ذوالفقار در شب سوم خرداد از سه‌راهی مرگ عبور کرد و قرار شد گردان انبیاء و شهدا ارتفاعات را تصرف کنند و ما جلوی پاتک‌های دشمن را بگیریم.

پیروزی رزمندگان لرستان در عملیات حاج عمران

وی خاطرنشان کرد: ساعت 1:30 دقیقه شب بود که خبردار شدیم گردان‌ها در حال موفقیت هستند بنابراین به سمت تپه شهدا رفتیم، نیروها تقسیم شدند و توانستیم دوقبضه را بالا ببریم که رزم فرزندان لرستان در این عملیات سبب پیروزی شد.

سرهنگ بازگیر اظهار داشت: در سال‌های 65 و اواخر 66 در منطقه حاج عمران سه بار عملیات صورت گرفت که در این سال‌ها جمهوری اسلامی یک‌بار هم اجازه نداد دشمن از ارتفاعات 2519 پایین بیاید؛ در عملیات حاج عمران رشادت و شهامت لرستان بر جهانیان ثابت شد و آنچه سبب پیروزی رزمندگان ما شد، معنویت به همراه اخلاص آن‌ها بود.

وی بابیان اینکه لشکر 57 معادلات دشمن را به‌هم‌ریخته بود عنوان کرد: دشمن با هشت لشکر آمده بود درحالی‌که ما یک لشکر بودیم، دشمن شبی یک تیپ وارد عمل می‌کرد درحالی‌که ما شبی یک یا دو گردان وارد عمل می‌کردیم و در آخر ناکام ماند و شکست خورد.

رزمنده هشت سال دفاع مقدس گفت: با 14 اتوبوس به عملیات حاج عمران رفته‌ بودیم که در برگشت تنها 10 اتوبوس از رزمندگان لرستانی برگشتند و 300 تن از آن‌ها شهید شدند.

تقدیم 300 شهید لرستانی در عملیات حاج عمران

مصطفی آشنا رزمنده دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: دشمن به هدف بازپس‌گیری پادگان حاج عمران، تپه شهدا و تپه دوقلو شروع به پاتک کرد که رزمندگان اسلام به‌منظور جلوگیری از پیش روی دشمن وارد عمل شدند؛ حاج عمران عملیات سرنوشت سازی بود که اگر انجام نمی‌شد پیرانشهر زیر توپخانه دشمن قرار می‌گرفت.

وی به ارتفاعات 2519 اشاره کرد و افزود: این منطقه دارای ارتفاعات بلندی بود که تیپ و لشکرهای دیگر وارد عمل شده بودند ولی نتوانستند دشمن را شکست دهند که لشکر 57 به همراه چند گردان توانست هم قله‌های ارتفاعات را بگیرد و هم چندین شهر دشمن را زیر آتش خود قرار دهند.

رزمنده دفاع مقدس عنوان کرد: در این عملیات شهدای زیادی تقدیم انقلاب شد؛ حدود سه گردان در این عملیات شرکت کردند و قدرتمندترین یگانی که خط را شکست لشکر 57 بود چراکه در این منطقه کوهستانی عملیات مشکل بود ولی لشکر 57 توانست به‌خوبی این عملیات را انجام دهد.

وی بیان کرد: لشکر 57 لرستان توانستند اطلاعات دشمن را به دست آورده، قله‌ها را فتح کنند و مشرف‌به چند تا از شهرهای عراق شوند؛ در این عملیات گردان‌های ابوذر، مالک اشتر، ثارالله، محبین و گردان انبیا و شهدا وارد عمل شدند که سبب شد عراق نتواند شهر پیرانشهر را تصرف کند؛ در این عملیات 300 نفر از رزمندگان لرستانی به شهادت رسیدند و خیلی از رزمندگان نیز مجروح شدند.

برای وجب‌به‌وجب خاک جمهوری اسلامی خون هزاران شهید ریخته شده است و حاصل خون شهدای گلگون‌کفن دوران دفاع مقدس بود که ایران اسلامی توانست با دست‌خالی و دلی سرشار از عشق و ایمان در مصاف با اهریمنان و استکبار جهانی خم به ابرو نیاورد و دشمن تا بن دندان مسلح را به‌زانو درآورد.

هنوز هم یاد فاتحان قله ایمان بر تارک‌دنیا خودنمایی می‌کند، سفیران عاشقی که ظلمات دنیا را در هم شکستند و راهی کربلایی شدند که همچو اربابشان حسین (ع) سر دادند و عزت و عظمت امروز ایران به خاطر شهادت جوانان و فرزندان این ملت است.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار