قاسمی در نشست خبری:

کمک‌های ایران به سوریه تا رفع خطر تروریسم ادامه خواهد داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه حضور ما در سوریه به درخواست دولت آن کشور است، گفت: کسانی باید از سوریه خارج شوند که بدون اجازه دولت آن کشور وارد این خاک شده‌اند.
کد خبر: ۲۹۲۱۳۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳ - 21May 2018

کمک‌های ایران به سوریه تا رفع خطر تروریسم ادامه خواهد داشتبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع پرس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود که صبح امروز (دوشنبه 31 اردیبهشت‌ماه) برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و سالروز آزادسازی خرمشهر، پیرامون کشتار مردم مظلوم فلسطین اظهار داشت: این اقدام محکوم است و امیدوارم روزی این ظلم به پایان برسد و مردم فلسطین آزادی خود را بدست آورند.

وی در خصوص همکاری‌های ایران با دولت سوریه، گفت: کسی نمی‌تواند ایران را مجبور به انجام کاری کند؛ چراکه جمهوری اسلامی سیاست‌های مستقل خود را دارد. حضور ما در سوریه به درخواست دولت آن کشور بوده و هدف ما نیز تنها مبارزه با تروریسم است و تا زمانی که خطر تروریسم باشد و دولت آن کشور بخواهد، ایران به کمک‌های خود ادامه می‌دهد.

قاسمی افزود: آنهایی باید از سوریه خارج شوند که بدون اجازه دولت آن کشور وارد این خاک شده‌اند.

وی در خصوص سخنرانی وزیر امور خارجه آمریکا که قرار است راهبرد آن کشور را در مواجهه با ایران بیان کند، افزود:  در خصوص صحبت‌های وزیر خارجه آمریکا فعلا نمی‌توانم اظهارنظری کنم و باید دید که چه شاکله و چارچوبی در آن صحبت‌ها وجود دارد. ولی آنچه که شناخت ما از آمریکا است، به ما می‌گوید که آن دولت نمی‌تواند شریک قابل اعتماد و مطمئنی باشد و این مسئله را هم آنها با خروج از معاهدات بین‌المللی پیش از خروج از برجام به همه نشان دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روابط میان ایران و افغانستان و آنچه که تحت عنوان مشکل آب میان این دو کشور مطرح است، گفت: روابط ما با کشور افغانستان روابط خوبی است و ما همواره خواهان حفظ تمامیت ارزی و حاکمیت ملی آن کشور بوده و خواهیم بود و هر دو طرف در این مسئله تاکید دارند که همکاری‌های فیمابین در حوزه‌های مختلف کماکان ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: برخی تلاش دارند تا مشکلات داخلی افغانستان و ضعف برخی دستگاه‌های آن کشور را با فرافکنی به جمهوری اسلامی ایران منتسب کنند که کاری است تبلیغاتی و بیهوده؛ چراکه ایران همواره خواهان ثبات و امنیت افغانستان و منطقه بوده و است.

قاسمی با بیان اینکه ما پیش از تغییر ساختار وزارت خارجه بخشی را به عنوان دیپلماسی آب در وزارتخانه داشتیم و همچنان هم آن بخش در ساختار جدید فعال است، اظهار داشت: متعاقب سفر آقای ظریف به افغانستان، پنج کمیته میان این دو کشور در خصوص مسائل مربوط به ویزا، آب، اتباع، مرز و امنیت تشکیل شد که این کمیته‌ها مذاکرات مختلفی را در رفت و آمدهای میان تهران و کابل تاکنون انجام داده‌اند و قرار است نتیجه مذاکرات آنها منجر به تنظیم سند جامع همکاری‌های میان ایران و افغانستان شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون تصمیم نظام در خصوص برجام و ادامه روند آن در شرایط فعلی خاطرنشان کرد: برجام تصمیم نظام، دولت و همه مسؤولان بوده و حاصل تلاش دسته جمعی همه است و وزارت خارجه هم مجری سیاست‌های کلان خارجی نظام بوده و خواهد بود. برجام اتفاق درست و کار بجایی بود که صورت گرفت و علما، فضلا، مراجع محترم و شخص مقام معظم رهبری به کرار از تیم مذاکره کننده هسته‌ای حمایت و مواضع خودشان را نیز در این خصوص اعلام کردند.

وی بیان کرد: نمی‌توان کاری ملی را در ابعاد بین‌المللی انجام داد و پس از آنکه یکی از طرف‌ها که اتفاقا چهره مشخصی هم دارد و به تعهدات خودش عمل نمی‌کند و بارها مانع اجرای آن توافق هم می‌شود، ما را به اپوزیسیون تبدیل کرده و دستگاه‌های داخلی کشور را هم متهم کنند.

قاسمی گفت: برخی محافل نابخرد که نمی‌خواهند ایران سربلند را ببینند در پی ایجاد اختلاف و شکاف میان مسؤولان و مردم با این قبیل اهرم‌ها هستند. اما بار دیگر تاکید می‌کنیم که برجام توافقی بسیار جامع و محکم است و به همین دلیل آمریکا نتوانست آن را تحمل کند و تمام تلاش خود را صرف آن کرد که ایران را از فواید آن توافق محروم کند و زمانی که دید نمی‌تواند موفقیت حداکثری داشته باشد، به یک اقدام یکجانبه در خروج از آن توافق دست زد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار