رئوف شیبانی در برنامه «جهان آرا» مطرح کرد؛

افول نفوذ آمریکا در دوره پساداعش/ ایران هنوز از رژیم صهیونیستی انتقام نگرفته است

سفیر سابق ایران در سوریه با اشاره به افول نفوذ آمریکا در دوره پساداعش گفت: ایران هنوز از رژیم صهیونیستی انتقام نگرفته است.
کد خبر: ۲۹۲۱۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲ - 21May 2018

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، برنامه اول از سری جدید جهان‌آرا با موضوع «بررسی تحولات منطقه» ‌یک‌شنبه شب 30 اردیبهشت سال 1397 روی آنتن این شبکه رفت.

در وقفه سه ماهه برنامه جهان‌آرا، منطقه دستخوش تحولاتی با سرعت چشمگیر شد و چندین حادثه حائز اهمیت برای جبهه مقاومت اتفاق افتاد که در این برنامه سعی شد به اختصار به اهمّ آنها پرداخته شود. مهمان برنامه محمدرضا رئوف شیبانی سفیر سابق ایران در سوریه و مجری برنامه وحید یامین‌پور بود.

«رئوف شیبانی» سفیر سابق ایران در سوریه در این برنامه اظهار داشت: ویژگی‌های دوره جدید پساداعش در منطقه افول حضور و نفوذ قدرت‌های بین‌المللی، به‌ویژه امریکا، رشد و بروز قدرت‌های جدید منطقه‌ای، بروز جریان‌ها و بازیگران ثانوی در منطقه از یک سو جریان‌های مقاومت نظیر حزب‌الله و وجود و فعالیت جریان‌های تروریستی نوظهور از سوی دیگر است.

وی پیرامون سوریه مطرح کرد: تجربه ناموفق ضربه به حزب‌الله و لبنان نظام سلطه را به ضربه به سوریه به عنوان یکی از محورهای مقاومت سوق داد، اما پس از مدتی با درخواست دولت سوریه از ایران و حضور جمهوری اسلامی ایران در این کشور با اعزام مستشاران نظامی خود در راستای دفاع از محور مقاومت اوضاع در سوریه به نفع جبهه مقاومت و با شکست جریان‌های تروریستی حمایت‌شده توسط امریکایی‌ها، غربی‌ها و سعودی‌ها تغییر کرد.

سفیر سابق ایران در سوریه نقطه عطف تحولات سوریه را آزادسازی حلب دانست و بیان کرد: این حادثه دو تحول استراتژیک را به دنبال داشت یکی میدانی و شکست دومینووار جریان‌های تروریستی در خاک سوریه و دیگری تحول استراتژیک سیاسی و تغییر موضع ترکیه و پذیرش راه‌حل سیاسی از سوی این کشور و پیوستن به محور ایران و روسیه و شکل‌گیری نشست آستانه بود.

وی توضیح داد: بیش از 65 درصد خاک سوریه پاکسازی و دمشق کاملاً امن شده است و هنوز سه منطقه یکی جنوب در منطقه اشغالی جولان و دیگری شمال‌غرب این کشور در استان ادلب در اشغال تروریست‌های باقی‌مانده و شمال‌شرق سوریه در اشغال نیروهای امریکایی و هم‌پیمانان اوست.

رئوف شیبانی بیان کرد: در حال حاضر در مجامع بین‌المللی و غربی صحبتی از سقوط حاکمیت در سوریه نمی‌شود و شرایط به سمت ثبات در حاکمیت سوریه حرکت می‌کند.

وی افزود: در دیدار اخیر پوتین و بشار اسد، پوتین بر سرعت گرفتن روند حل و فصل سیاسی و فراهم شدن زمینه بازسازی و کمک به مردم این کشور تأکید کرد.

سفیر سابق ایران در سوریه تصریح کرد: ارتباط مستقیمی بین تصمیم امریکا مبنی بر خروجش از برجام و پرتاب موشک‌های سوریه به سرزمین‌های اشغالی وجود ندارد و ایران هنوز از رژیم صهیونیستی انتقام نگرفته است.

وی اضافه کرد: امریکایی‌ها قبل از تعریف و اجرای سیاست‌های خودشان در منطقه و پرونده سوریه متأثر از سیاست‌های هم‌پیمانانشان، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی هستند.

رئوف شیبانی توضیح داد: رژیم صهیونیستی و امریکا برای خروج از وضعیت فعلی و جلوگیری از گسترش جبهه مقاومت از جنوب لبنان تا منطقه جولان و افزایش تجربه مقاومت و توان این جبهه از نظر میدانی و شیوه‌های رزم رویکرد استمرار بحران را در دستور کارشان قرار داده‌اند که حملات مقطعی و حفظ وضعیت ملتهب نظیر حمله به تیفور در این راستاست.

وی تأکید کرد: رژیم صهیونیستی به دنبال روشن کردن تکلیف محور مقاومت در سوریه است، اما اینکه آیا توان این کار را دارد، سئوال جدی پیش روی مقامات این رژیم است.

سفیر سابق ایران در سوریه به توافق نانوشته (gentleman agreement) بین سوریه و رژیم صهیونیستی و نقض مکرر این توافق از سوی این رژیم اشاره کرد و افزود: سوریه در پاسخ به حملات و نقض‌های مکرر این رژیم رسماً برای اولین بار مناطق مهم و حساس این رژیم را موشک‌باران کرد که موفق و تأثیرگذار هم بود، چون امنیت نظامی سرزمین‌های اشغالی را زیر سئوال برد و جبهه مقاومت جدید و جریان‌های مردمی مقاومت برای آزادسازی جولان را ایجاد کرد. البته محور مقاومت از واکنش سوریه خرسند است و با آن همراهی می‌کند.

وی علت ورود حزب‌الله به انتخابات لبنان را کلید خوردن طراحی علیه مقاومت و حزب‌الله در صحنه سیاست داخلی لبنان دانست و توضیح داد: از این‌رو حزب‌الله تصمیم به ورود به پارلمان و معرفی حداکثر سه وزیر در کابینه‌های مختلف گرفت.

رئوف شیبانی گفت: نتیجه انتخابات لبنان برخلاف تلاش‌ها و هزینه‌های امریکایی‌ها و سعودی‌ها موجب تقویت جایگاه حزب‌الله در پارلمان از دو جهت شد، یکی اینکه جریان 8 مارس، یعنی حزب‌الله، امل و سایر جریان‌های همسو توانستند بیش از یک‌سوم از 128 کرسی پارلمان لبنان را به دست آورند. دیگر اینکه حزب‌الله با ائتلاف با جریان آزاد ملی (میشل عون) دوسوم آرای مجلس را از آنِ خود کرده است.

وی در خصوص غیبت رسانه‌ای یک ماهه محمد بن سلمان اظهار کرد: پس از حادثه تیراندازی در نزدیکی کاخ پادشاه سعودی در الخزامی ریاض، او در نشست وزرا، استقبال از مایک پمپئو وزیر خارجه جدید امریکا، مراسم اولین سحر ماه مبارک رمضان و... حضور نداشت و انتشار عکسی قدیمی از بن سلمان در کنار شاه بحرین و ولیعهد ابوظبی شایعات مبنی بر مجروحیت شدید و حتی مرگ وی را تقویت می‌کند.

سفیر سابق ایران در سوریه علت این تیراندازی را برخوردهای تند و خشن و اخاذی بن سلمان از شاهزادگان سعودی، رفتار ساختارشکنانه او با علما و روحانیون وهابی و واکنش‌های تند وی با جامعه مدنی و دستگیری‌های گسترده روشنفکران و منتقدان حاکمیت سعودی مطرح و تأکید کرد: مجموعه اینها نشان می‌داد احتمال ماندگاری وی در نظام حاکمیتی سعودی کم است و او صرفاً برای گذر از یک دوره انتقال آمده است.

وی پیرامون انتقال سفارت امریکا به قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: این اقدام امریکا بسیار خطرناک است و احساسات جهان اسلام را جریحه‌دار کرده و واکنش‌های رسمی و مردمی مختلفی علیه آن شکل گرفته است. امریکایی‌ها با این کار به دنبال در اختیار قرار دادن کامل فلسطین به رژیم صهیونیستی هستند.

رئوف شیبانی در خصوص رابطه ایران و روسیه و حد منافع مشترک این دو کشور توضیح داد: هم‌پیمانی ایران و روسیه در قضیه سوریه به علت نیاز متقابل استراتژیک ما و روسیه بود. قطعاً با روس‌ها تا تثبیت حاکمیت سوریه همراه هستیم، ضمن اینکه ایران و روسیه با یک‌سری تفاوت‌ها هر دو هدف امریکا و غربند و زمینه‌های ادامه همکاری استراتژیک بین این دو کشور وجود دارد که باید فعال شوند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار