دستاوردهای قرآنی انقلاب اسلامی در نشستی تبیین شد

نشست «تبیین دستاورد‌های قرآنی انقلاب اسلامی» به همت «جنبش مردمی پاسداشت 40 سال انقلاب کبیر اسلامی» با حضور جمعی از استادان، پیشکسوتان و علاقه‌مندان قرآنی در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار شد.
کد خبر: ۲۹۲۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶ - 22May 2018

تبیین دستاوردهای قرآنی انقلاب اسلامی برگزار شدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، انقلاب اسلامی پدیده‌ای الهی و مبارک بود که در اواخر قرن 20 میلادی جهان را به لرزه درآورد و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کرد. این انقلاب در حوزه‌های مختلف دستاورد‌های عظیمی برای کشور به بار آورد. یکی از آن‌ها حوزه‌های قرآنی است. انقلاب اسلامی که با الهام‌گیری از قرآن و رهبری امام خمینی (ره) به پیروزی رسید همواره عمل به آموزه‌های قرآنی را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده و برنامه‌ریزان سعی داشته‌اند که مردم با قرآن انس پیدا کنند که این تلاش‌ها در زمینه‌های مختلف تلاوت، حفظ و ... با موفقیت‌های داخلی و بین‌المللی همراه بوده است.

بر همین اساس، به همت «جنبش مردمی پاسداشت 40 سال انقلاب کبیر اسلامی» دوشنبه 31 اردیبهشت 1397 نشست «تبیین دستاورد‌های قرآنی انقلاب اسلامی» در مصلای امام خمینی (ره) و با حضور استادان و پیشکسوتان قرآنی برگزار شد.

ایران علمدار ترجمه و تفسیر در قرآن است

«ولی یاراحمدی» دبیر ستاد مردمی گرامیداشت چهلمین سال انقلاب اسلامی با اشاره به دستاورد‌های قرآنی انقلاب اسلامی گفت: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) نقش مهمی در انس مردم با قرآن داشتند و آیت‌الله خامنه‌ای نیز در سال‌های بعد به نوعی مهندسی فعالیت‌های قرآنی را مدیریت کردند. هم‌چنین استادان حوزه قرآنی قبل از پیروزی انقلاب با سختی‌های فراوانی آموزه‌های قرآنی را به نسل‌های بعدی انتقال دادند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز استادان با فعالیت‌های خود جوانان را با قرآن آشنا کردند.

یاراحمدی اظهار داشت: دفاع مردم ایران در دوره دفاع مقدس و بیداری که در جهان اسلام شکل گرفته ادامه دیدگاه‌های قرآنی انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی به این شبهه وهابی‌ها که به غلط می‌گفتند شیعه به قرآن توجه ندارد، پاسخی جدی داد، زیرا بعد از پیروزی انقلاب از یک طرف در جهت فراگیری فعالیت‌های قرآنی تلاش‌های زیادی شد و از طرفی دیگر استادان و حافظان ممتازی در داخل کشور پرورش داد که در عرصه‌های بین المللی خوش درخشیدند.

وی گفت: همچنین در نشر قرآن و دقت در صلابت کلام و رعایت اصول اساسی برای کتابت آن تلاش‌های فراوانی انجام گرفته است به نحوی که امروزه می‌توان ایران را علمدار ترجمه و تفسیر در قرآن دانست.

انقلاب اسلامی جریان تلاوت قرآن را دوباره احیا کرد

«سیدمحسن موسوی بلده» مولف آثار قرآنی و از قاریان کشور نیز در این نشست با اشاره به اهمیت تلاوت قرآن تصریح کرد: جریان تلاوت و استماع قرآن با پیامبر اسلام (ص) شروع شد. ایشان نخستین تلاوت‌کننده قرآن بودند و می‌خواستند این اتفاق در جامعه بیافتد که هم قرآن تلاوت شود و هم عده‌ای به آن گوش دهند که این اتفاق توسط پیامبر (ص) پایه گذاری شد و امامان و ائمه (ع) آن را دنبال کردند.

موسوی بلده در ادامه افزود: شیعه در کنار توجه به عترت به قرآن هم توجه کرد و جریان تلاوت و کتابت و استمرار آن توسط علمای شیعه دنبال شد. هر چند در چند سده شیعه از این جریان دور افتاد و این استمرار تا سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان ادامه داشت تا اینکه یک بازگشت مجدد اتفاق افتاد و امروز 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی جریان بازگشت به تلاوت قرآن دوباره احیا شده است.

انقلاب اسلامی دستاورد‌های رسانه‌ای در زمینه‌های قرآنی داشته است

«محمدحسن محمدزاده» رییس شبکه قرآن و معارف سیما بیان داشت: یکی از افراد موثر در احیا فرهنگ قرآن در کشور امام خمینی (ره) بودند. امروزه دستاورد‌های قرآنی که جامعه شاهد آن است نتیجه تلاش‌ها و کوشش‌های خستگی ناپذیر امام (ره) بود که در دوران مبارزه و پس از پیروزی انقلاب اسلامی از خود نشان دادند که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب ادامه دهنده این راه بوده‌اند.

محمدزاده تصریح کرد: انقلاب اسلامی در زمینه رسانه و قرآن دستاورد‌های خوبی داشته است، زیرا انگیزه این انقلاب بزرگ قرآنی بود. از این رو در 1362 خورشیدی رادیو قرآن به عنوان نخستین شبکه در زمینه قرآن تاسیس شد که این را می‌توان یک پیروزی و دستاورد مهم در این حوزه دانست.

وی گفت: در ادامه این دستاورد‌ها در دهه 70 خورشیدی رادیو معارف تاسیس شد. در اواخر همین دهه شبکه‌های قرآنی در تلویزیون به وجود آمد و در دهه 80 خورشیدی رسانه‌هایی به زبان‌های دیگر در زمینه قرآنی فعالیت کردند. برای نمونه در 1386 خورشیدی رادیو معارف به زبان انگلیسی تاسیس شد که بسیاری از مردم و دانشجویان از آن استقبال کرده‌اند.

همچنین در اوایل دهه 90 خورشیدی رادیوهای دیگری تاسیس شدند که همه این شبکه‌ها و رسانه‌ها توانسته‌اند به نوبه خود تلاش‌های فراوانی در زمینه‌های قرآنی انجام دهند و کارکرد‌های مختلف رسانه را به نحو احسن در این حوزه به منصه ظهور رسانند.

انقلاب اسلامی قرآن را از حاشیه به متن آورد

«علی اکبر ملک شاهی» قاری بین‌المللی قرآن نیز در این نشست توضیح داد: انقلاب اسلامی در زمینه حفظ، قرائت و تلاوت قرآن کریم و تربیت جوانان و نوجوانان دستاورد‌های زیادی داشته و این مهم را نمی‌توان از نظر دور داشت. انقلاب اسلامی قرآن را از حاشیه به متن آورد و جوانان قرآنی را تربیت کرد که در عمل قرآن را ترجمه کردند.

ملک شاهی با بیان خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس توضیح داد: جوانانی که در انقلاب اسلامی پرورش پیدا کردند به برکت امام خمینی (ره) و آموزه‌های قرآنی، آن‌ها را از صحنه تئوری به عمل تبدیل کردند که این کار آن‌ها مانند اصحاب و یاران پیامبر اسلام (ص) و امام حسین (ع) بود.
از این رو انقلاب اسلامی بسترسازی هم مهمی انجام داده که ما امروزه باید از آن استفاده کنیم، اما ما نتوانسته‌ایم آنچنان که باید این بستر‌ها را درک کنیم. هنگامی که آیت‌‌الله خامنه‌ای در جلسه‌های مختلف رهنمود‌ها و حقیقت‌هایی در این حوزه دارند ما باید این رهنمود‌ها را درک کنیم و در جامعه به صورت کلان و کاربردی انجام دهیم.

انس زنان با قرآن باعث انس جامعه با قرآن می‌شود

«زهرا صریحی‌نژاد» قاری قرآن و داور بین‌المللی مسابقات قرآن کریم گفت: زنان قشر قابل توجهی از جامعه تشکیل می‌دهند از این رو نیاز است تا شرایط انس با قرآن برای این قشر مهیا شود، زیرا آن‌ها نقش مهمی در خانواده و پرورش فرزندان دارند.

وی گفت: اگر زنانی قرآنی وجود داشته باشند خروجی آن جامعه‌ای قرآنی خواهیم داشت و ما با مشاهده جامعه می‌توانیم متوجه شویم که در این حوزه چگونه عمل کرده‌ایم.

صریحی‌نژاد اظهار داشت: باید به زنان قرآنی بها داد، زیرا نتیجه جامعه‌ای سالم است که از برکت همین زنان به دست می‌آید. این حضور زنان در عرصه‌های مختلف قرآنی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی است هر چند جهت گیری همه این فعالیت‌های به طرف عرصه عمل باشد و این مهم با کمک قرآن انجام می‌پذیرد.

این داور بین‌المللی مسابقات قرآن یادآور شد: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان همواره در عرصه‌های مختلف قرائت، ترتیل، مسابقه‌های داخلی و بین‌المللی قرآن به موفقیت‌های مهمی دست پیدا کرده‌اند، اما این نیاز احساس می‌شود که به این قشر توجه بیشتری شود، زیرا کمبود‌هایی وجود دارد که حل آن به تلاش و کوشش نهاد‌های مختلف ارتباط دارد. اکر به این قشر توجه کنیم یعنی به جامعه توجه کرده‌ایم و کشور به پیشرفت می‌رسد.

انتهای پیام/ 114

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار