فتاح خبر داد؛

سهم 2500 میلیارد تومانی کمیته امداد از صندوق توسعه ملی/ افزایش دو برابری نرخ اشتغال مددجویان در سال 97

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: سهم کمیته امداد از محل برداشت 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی 100 هزار فقره تسهیلات اشتغال‌زایی به ارزش 25 میلیون تومان تعیین شده است.
کد خبر: ۲۹۲۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰ - 23May 2018

سهم 2500 میلیارد تومانی کمیته امداد از صندوق توسعه ملی/ افزایش دو برابری نرخ اشتغال مددجویان در سال 97به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، «سید پرویز فتاح» رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» با بیان اینکه تمام ایتام تحت حمایت کمیته امداد دارای حامی هستند، اظهار داشت: هر یتیم به‌طور متوسط پنج حامی دارد و ماهانه به‌طور میانگین 200 هزار تومان از محل کمک حامیان دریافتی دارد. این در حالی است که این رقم سال گذشته 150 هزار تومان بود.

فتاح با اظهار اینکه حدود 300 هزار فرزند طرح محسنین فاقد حامی هستند، گفت: اگرچه سال گذشته 250 هزار حامی برای این طرح جذب شد، اما دریافتی فرزندان محسنین دارای حامی ماهانه 80 هزار تومان است.

رئیس کمیته امداد با تأکید بر اینکه کمک‌های مالی مستقیم به‌حساب فرزند معنوی واریز می‌شود، افزود: با توجه به اینکه فرزندان طرح محسنین دارای سرپرست خانوار ناتوان (بیمار، زندانی یا ازکارافتاده) هستند، مردم می‌توانند با مراجعه حضوری به دفاتر کمیته امداد یا سایت محسنین نسبت به کمک به این فرزندان اقدام کنند.

فتاح بابیان اینکه وضعیت مددجویان تحت حمایت در یک سطح نیست خاطرنشان کرد: 50 درصد از افراد تحت حمایت سالمند روستایی بالای 60 سال هستند که باید متناسب با شرایط زندگی و سن این افراد خدمات داده شود.

رئیس کمیته امداد پرداخت مستمری را خدمتی ثابت برای تمامی مددجویان تحت حمایت اعلام کرد و افزود: با همکاری دولت و مجلس پرداخت مستمری‌ها از سال گذشته سه برابر افزایش یافت به‌طوری‌که یک خانواده پنج‌نفره به‌غیراز یارانه ماهانه، 465 هزار تومان مستمری دریافت می‌کرد. البته امسال نیز با مصوبه دولت مستمری مددجویان 13 درصد افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه همه مددجویان تحت حمایت علاوه بر دریافت خدمات درمانی، دارای بیمه اجتماعی و بیمه مکمل هم هستند، ادامه داد: هر یتیم به‌طور متوسط 200 هزار تومان، فرزندان بد سرپرست 80 هزار تومان و دانش آموزان و دانشجویان تحت حمایت نیز حدود 50 درصد از هزینه تحصیل خود را از این نهاد دریافت می‌کنند.

فتاح با بیان اینکه به دلیل چندبعدی بودن مسئله فقر امکان علاج آن در زمان کوتاه ممکن نیست خاطرنشان کرد: با حمایت دولت و مجلس طی چند سال آینده وضعیت فقرزدایی بهبود خواهد یافت.

رئیس کمیته امداد درباره اینکه فقر مطلق ریشه‌کن شده است یا خیر توضیح داد: در جلسه دو هفته گذشته با رئیس‌جمهور در مشهد بنده به این نکته اشاره کردم که شعار دولت دوازدهم ریشه‌کنی فقر مطلق بود که آقای روحانی نیز به وعده خود عمل کردند.

وی بابیان اینکه وعده‌های دولت در بودجه برای حمایت از محرومان محقق شده است افزود: در سال 96 بر اساس تبصره 14، چهار هزار میلیارد تومان بودجه برای کمیته امداد تعیین شد. همچنین طبق تبصره 16، سه هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه اشتغال به مددجویان کمیته امداد اختصاص پیدا کرد که 90 درصد آن جذب شد. امسال نیز با اختصاص هفت هزار میلیارد تومان بالاترین رشد ردیف بودجه برای حمایت از نیازمندان در نظر گرفته‌شده است.

فتاح درباره تعریف فقر مطلق گفت: در دنیا فقر مطلق به افرادی اطلاق می‌شود که به نان شب محتاج باشند که به همین دلیل از سال‌های پیش ماهانه به همه افراد یارانه پرداخت می‌شد. اگرچه ارزش یارانه در طول هفت سال گذشته کاهش‌یافته است، اما اکنون دولت، مجلس و کمیته امداد برای تقویت آن تلاش می‌کنند. رفع فقر مطلق یک‌روند است که باید تلاش کنیم و به جزئیات آن بپردازیم.

وی با اشاره به توافق کمیته امداد با سازمان مدیریت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ورود افراد جدید به چرخه حمایتی نهاد‌های حمایتی اعلام کرد: امسال 700 هزار خانوار جدید وارد چرخه حمایتی می‌شوند. چنانچه این‌گونه حمایت‌ها ادامه یابد می‌توان ادعا داشت که فقر مطلق از بین خواهد رفت.

رئیس کمیته امداد افزایش جامعه تحت حمایت را از برخی جهات منفی دانست و یادآور شد: در دنیا معمول است که خدمات درمانی و بهداشتی و آموزش‌وپرورش به‌طور رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد این در حالی است که در ایران این خدمات یارانه‌ای پرداخت می‌شود.

وی بابیان اینکه نهاد‌های حمایتی، اورژانس اجتماعی هستند که به‌جز افراد خاص جای ماندن دائمی نیست افزود: در 2.5 سال گذشته 15 درصد از افراد تحت حمایت کمیته امداد کاهش‌یافته است و جمعیت تحت حمایت از یک‌میلیون و 740 هزار خانوار به یک‌میلیون و 510 هزار نفر رسیده است.

فتاح با تأکید بر اینکه تمام تلاش کمیته امداد فراهم کردن زمینه خودکفایی افراد مستعد اشتغال است، یادآور شد: علاوه بر اینکه برخی از مددجویان به علت فوت، ازدواج و آزادی سرپرست زندانی از چرخه حمایتی خارج می‌شوند، تعداد زیادی نیز پس از دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی و رسیدن به خودکفایی مالی از این چرخه خارج می‌شوند.

رئیس کمیته امداد اعلام کرد: سال گذشته متوسط پرداختی به هر خانوار تحت حمایت سه میلیون تومان بوده است که با ایجاد اشتغال‌زایی برای آن‌ها درآمد آن‌ها به دو برابر پرداختی این نهاد خواهد رسید.

وی بابیان اینکه هر چه دولت و مجلس زمینه رونق اقتصادی را فراهم کنند ورودی کمیته امداد کاهش خواهد یافت گفت: سال گذشته 900 هزار نفر در صف دریافت تسهیلات اشتغال بودند که درنهایت 135 هزار فقره وام پرداخت شد. اگر کمیته امداد هیچ ورودی نداشته باشد پرداخت وام به این تعداد حدود هفت سال زمان نیاز دارد.

فتاح با بیان اینکه از محل برداشت 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای کمک به مناطق محروم، مرزی و شهر‌های با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر، سهم کمیته امداد 100 هزار فقره تسهیلات اشتغال‌زایی به ارزش 25 میلیون تومان تعیین‌شده است، اعلام کرد: در صورت تحقق این امر امکان نرخ اشتغال مددجویان در سال 97 به دو برابر افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 100 هزار خانواده مددجوی شهری و روستایی فاقد مسکن هستند، اعلام کرد: پرهزینه‌ترین خدمت کمیته امداد تأمین مسکن مناسب برای جامعه هدف است به‌طوری‌که یکی از دلایل اصلی فقر خانوار‌های تحت حمایت نداشتن مسکن است بر این اساس کمیته امداد با مشارکت خیران به‌طور متوسط سالانه ده هزار مسکن برای این افراد می‌سازد.

وی با بیان اینکه برای ساخت مسکن نیازمندان باید در سراسر کشور نهضت شکل بگیرد به تفاهم‌نامه کمیته امداد با سپاه پاسداران و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه ده هزار واحد مسکونی برای خانوار‌های تحت حمایت روستایی ساخته خواهد شد. علاوه بر این 50 هزار واحد مسکن مهر نیمه‌کاره بدون متقاضی به مددجویان کمیته امداد اختصاص‌یافته است.

فتاح با تأکید بر لزوم بسیج همگانی برای جنگ با فقر حاکم در جامعه خاطرنشان کرد: علاوه بر همکاری دولت و مجلس، تعامل بین کمیته امداد و بانک‌های عامل نقش مؤثری در کاهش فقر داشت.

رئیس کمیته امداد با تأکید بر اینکه نباید به تقاضا‌های کاذب از سوی مراجعه‌کنندگان دامن زده شود خاطرنشان کرد: کارشناسان کمیته امداد و بهزیستی با تشخیص نیازمند‌های واقعی از بروز چالش درخواست‌های بیهوده جلوگیری می‌کنند.

وی از مردم و دولت درخواست کرد با اعتماد به کمیته امداد و بهزیستی و مشارکت در کمک به نیازمندان واقعی، این نهاد‌ها را در خدمت‌رسانی به جامعه هدف یاری کنند تا از مراجعه مکرر به سازمان‌ها و نهاد و پراکندگی و بی‌نظمی در کمک به نیازمندان جلوگیری شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار