یادداشت/ سرهنگ عباس عباسی

خرمشهر مظهر «مقاومت سرسختانه ایران و پیروزی بر عراق»

خرمشهر در روند تحولات جنگ تحمیلی به عنوان مظهر «مقاومت سرسختانه ایران و پیروزی بر عراق» به شمار می رفت به همین دلیل عملیات بیت المقدس و نتایج آن به یک معنا می توانست سرنوشت جنگ و موقعیت سیاسی رژیم عراق را مشخص نماید.
کد خبر: ۲۹۲۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۷ - 23May 2018

خرمشهر مظهر « مقاومت سرسختانه ایران و پیروزی بر عراق » به شمار می آیدبه گزارش دفاع پرس از شهرکرد، سرهنگ پاسدار «عباس عباسی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان چهارمحال و بختیاری در یادداشتی به مناسبت فرارسیدن سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر، نوشت:

در هر جنگی چه در مقیاس جهانی، منطقه ای و حتی بین دو کشور آنچه مهمتر از خود جنگ است، استراتژی آن است که اگر محقق شود حتی بطور موقت، شروع کننده جنگ در اهدافش موفق بوده و اگر این استراتژی محقق نشود بخصوص در مراحل اولیه یعنی شروع افول و شکست در جنگ اتفاق افتاده است. ب

رای فهم این مسئله حمله سپاه عثمانی در زمان صفویه و در منطقه چالدران مثال زدنی است. اینکه سپاه عثمانی آمده که تهران را تصرف و حکومت صفویه را ساقط کند.ولی با مقاومت تعداد کم نیرو های ایرانی در منطقه چالدران زمین گیر می شود اگرچه ایران تلفات سنگین می دهد و آن منطقه سقوط می کند ولی دشمن به اهداف اصلی و استراتژی کلی خود نمی رسد.

در دفاع مقدس هم همین گونه است استراتژی دشمنان از حمله به ایران اسلامی ساقط کردن انقلاب اسلامی است و نقطه اصلی استراتژی دشمن، فتح خرمشهر با هدف فتح کل استان خوزستان است ولی به واسطه مقاومت نیروهای مردمی و انقلابی 35 روز پشت دروازه خرمشهر می مانند. تداوم مقاومت در خرمشهر توان زیادی را از دشمن می گیرد و در این مرحله برای تصرف خرمشهر بیشترین فشار ارتش متجاوز عراق به اشغال آبادان متمرکز می شود. صدام امید وار بود با این اقدام و تصرف ساحل شمالی رودخانه اروند ، به حداقل اهداف خود مبنی به بر لغو قرارداد1975 الجزایر دست یابد.

امام خمینی(ره) با درکی که از ماهیت تلاش های سیاسی ،  نظامی عراق در مرحله جدید داشتند، فرمان شکستن حصر آبادان را در تاریخ 14 آبان 1359 صادر فرمودند. تشدید مقاومت در آبادان و عقب راندن نیرو های مهاجم عراق از «نخلستان های کوی ذوالفقاری» آبادان  و شکست نیروهای عراقی در عبور از بهمن شیر در واقع استراتژی عراق را در نقطه اصلی آن با شکست همراه ساخت. رژیم عراق که از «جنگ تحمیلی» برای «صلح تحمیلی» نتیجه ای نگرفته بود، دو راه حل «عقب نشینی» یا« استقرار» در مواضع اشغالی فرا روی خود داشت.

رهبری عراق برای عقب نشینی توضیح روشنی نداشت، زیرا بدون اینکه از تهاجم به ایران نتیجه ای کسب کرده باشد ، باید به داخل خاک عراق عقب نشینی می کرد. استقرار در مواضع اشغالی بر پایه این تصور که قوای نظامی ایران قادر به بیرون راندن متجاوزین نخواهند بود و اوضاع سیاسی داخل ایران نیز شدیدأ بی ثبات است ، مورد توجه قرار گرفت. عراقی ها در مرحله جدید با اطمینان از «تضمین امنیت نیروهای عراقی» در مواضع اشغالی در انتظار تشدید بحران در داخل ایران و سرانجام مجبور شدن جمهورری اسلامی به پذیرش« صلح تحمیلی» بودند.

خرمشهر در روند تحولات جنگ تحمیلی به عنوان مظهر « مقاومت سرسختانه ایران و پیروزی بر عراق » به شمار می رفت به همین دلیل عملیات بیت المقدس و نتایج آن به یک معنا می توانست سرنوشت جنگ و موقعیت سیاسی رژیم عراق را مشخص نماید . از بعد سیاسی عراق با از دست دادن خرمشهر تکیه گاهش را برای مذاکره از دست داده و به عبارت دیگر خرمهشر برای عراق به عنوان« برگ برنده» محسوب می شد که با آزادسازی آن در عملیات بیت المقدس در سوم خرداد 1361  به دست رزمندگان اسلام و « عقب نشینی تحقیرآمیز» ومفتضحانه ارتش دشمن، رژیم عراق را به نقطه پایان نزدیک کرد.

نتیجه ای که از این بحث می توان گرفت اینکه خرمشهر آیینه و مظهر دوران دفاع مقدس است. روز مقاومت و روز جشن ملی مربوط به خرمشهر می باشد چرا که خرمشهر هم در جلوگیری از ورود دشمن و هم بیرون کردن دشمن پس از 19 ماه اشغال و شعار « جئنا لنبقی- آمده ایم که بمانیم » به خوبی درخشید. در پایان یاد و نام شهدای مدافع خرمشهر و عملیات بیت المقدس را گرامی می داریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار