یادداشت/ سیدمحمدحسن مرتضوی

خرمشهرها در پیش است

ما در دوران دفاع مقدس خصوصاً در عملیات الی بیت المقدس موانع زیادی را تجربه کردیم که باید آن تجارب بسان چراغ روشنی باشد که در پیش رو گرفته ایم.
کد خبر: ۲۹۲۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷ - 01June 2018

خرمشهرها در پیش استبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از سمنان، سیدمحمدحسن مرتضوی از فعالان فرهنگی حوزه دفاع مقدس طی یادداشتی که به دفتر خبرگزاری دفاع مقدس ارسال کرد به مقوله آزادسازی خرمشهر پرداخته است. وی در این یادداشت آورده:

خداوند متعال در قرآن کریم می­فرماید: هُوَ الَّذی أَخْرَجَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ مِنْ دِیارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ ما ظَنَنْتُمْ أَنْ یَخْرُجُوا وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَیْثُ لَمْ یَحْتَسِبُوا وَ قَذَفَ فی‏ قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ یُخْرِبُونَ بُیُوتَهُمْ بِأَیْدیهِمْ وَ أَیْدِی الْمُؤْمِنینَ فَاعْتَبِرُوا یا أُولِی الْأَبْصار (ِ حشر-۲)

اوست آن که کافران اهل کتاب (یهودیان بنى نضیر) را در نخستین مرحله­اى که کوچشان داد، از خانه و دیارشان بیرون کرد. شما مؤمنان گمان نمى کردید که آنان با این نیرو و قدرتى که دارند از دیارشان بیرون روند و خود نیز مى پنداشتند که دژهایشان مانع تسلّط خدا بر آنان خواهد بود، امّا خدا از جایى که تصوّر نمی­ کردند بر آنان درآمد و در دل هایشان بیم افکند، تا آن جا که به دست خود و به دست مؤمنان خانه ­هاى خود را ویران مى کردند. پس اى دیدوران از کارهاى خدا که آن‌ها را می­نگرید عبرت گیرید. (حشر-۲)

دشمن در خرمشهر با شعار «جئنا لنبغی - آمده ­ایم که بمانیم» آنچنان استحکامات درست کرده و آذوقه و تدارکات مهیا کرده بود که می­توان آن‌ها را مشمول بعضی از کلمات آیه بالا دانست. خرمشهری که پس از تهاجم ارتش بعث عراق پس از ۳۴ روز ایستادگی و مقاومت به اشغال بعثیان درآمد و دیدیم که چطور در عملیات الی بیت­ المقدس درمدت ۲۴ روز در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ به دست سپاهیان اسلام فتح شد و طی آن ۱۹ هزار نفر از نیرو‌های ارتش بعث عراق اسیر و ۱۶ هزار زخمی و کشته شدند.

مطالعه تاریخ طبق تأیید مولی علی (ع) باعث عبرت و درس گرفتن از راه و رسم آنان برای ترسیم برنامه ­های آینده خواهد بود. پس اهمیت تاریخ به جهت عبرت­‌هایی است که در دلش نهفته است. این موضوع به ویژه در سخنان امام علی (ع) خطاب به امام حسن مجتبی (ع­) متجلی است که فرمود:

... پسرم! درست است که من به اندازه پیشینیان عمر نکرده‏ ام، امّا در کردار آن‌ها نظر افکندم، و در اخبارشان اندیشیدم، و در آثارشان سیر کردم تا آنجا که گویا یکى از آنان شده‏ام، بلکه با مطالعه تاریخ آنان، گویا از اول تا پایان عمرشان با آنان بوده‏ ام، پس قسمت‏ هاى روشن و شیرین زندگى آنان را از دوران تیرگى شناختم، و زندگانى سودمند آنان را با دوران زیان بارش شناسایى کردم، سپس از هر چیزى، مهم و ارزشمندِ آن را، و از هر حادثه ‏اى، زیبا و شیرینِ آن را براى تو برگزیدم، و ناشناخته‏­ هاى آنان را دور کردم. (محمددشتی، نهج البلاغه، نامه ۳۱)

حال ما امروزی­ ها یعنی کسانی که از نسل گذشته باقی مانده (بقیه­ الشهداء) و نسل امروز باید سیره حضرت علی (ع) را الگو قرار داده و از حوادث گذشته عبرت گرفته و آن را چراغ راه امروزمان قرار داده و در پناه نور آن به پیش برویم و موانع و خطرات و قوت و ضعف­ های آن را ببینیم و شناسایی کنیم و با چشم بینا و فکر باز حرکت رو به جلو داشته باشیم.

ما در دوران دفاع مقدس خصوصاً در عملیات الی بیت ­المقدس موانع زیادی را تجربه کردیم که باید آن تجارب را بسان چراغ روشنی باشد که در پیش رو گرفته ­ایم. مولا و مقتدایمان؛ علی زمان مان فرمودند: خرمشهر‌ها در پیش داریم؛ یعنی هنوز دوران دفاع مقدس است، ولی شیوه نبرد با دشمن تغییر کرده، همانطور که در دوران دفاع مقدس جنگ در خشکی تبدیل به جنگ هوایی، موشکی، آبی و ... شد، یعنی در دفاع شیوه ­های جنگیدن عوض می­ شد. امروز هم همان دفاع باقی است، ولی شیوه جنگیدن عوض شده. تکنیک­ ها و تاکتیک­‌ها عوض شده است. امروز هم آمریکا سردمدار حمله به نظام جمهوری اسلامی است و دیگر کشور‌های غربی و اروپایی هر کدام به شیوه ­ای گوش به فرمان او هستند، همانطور که در سال­ های ۵۹ تا ۶۷ تحت رهبری آمریکا از صدام برعلیه ایران اسلامی حمایت کردند. امروز اتاق فکر جنگ اقتصادی علیه ایران وزارت خزانه ­داری آمریکا است. ما برای مقابله باید شبیه­ سازی کنیم؛ یعنی در عملیات الی بیت­ المقدس موانعی مانند کارون بزرگ، دشت صاف خوزستان، ۴ مانع بزرگی که منطقه عملیاتی ما را محاصره کرده بود، سلاح­ های دشمن، تغییر کاربرد آن سلاح ­ها مثلاً از توپ­ های ۲۳ میلیمتری و 14/5 میلیمتری ضد هوایی به جای بکار بردن علیه هواپیما یا چرخ­بال بر علیه بهترین و شریف ­ترین انسان­ های روی زمین بکار می­ بردند، استفاده از سلاح ­های ممنوعه مانند توپ­ ها، خمپاره ­ها و در کل سلاح­‌های کشتار جمعی که بی­ هدف افراد را می­کشند، پشتیبانان دشمن، تحریم­های اقتصادی و سیاسی که حتی بازار‌های دنیا به ایران سیم خاردار هم نمی­ فروختند. در مجموع هدف دشمن نابودی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود و نه گرفتن چند صد کیلومتر خاک و یا چند امتیاز کوچک.

ولی ما از بعضی از آن موانع به نفع خودمان بهره برده، و محاسنی داشتیم از جمله: اعتماد و توکل به وعده­ های خداوند، اعتماد به رهبر کبیر انقلاب اسلامی، دین الهی به نام اسلام که همه حول محوریت آن گرد آمده و امام­ مان را به عنوان مردی از جنس اسلام راستین و به عنوان فرمانده کل قوا قبول داشته و گوش به فرمان او بودیم، نیروی عظیم مردمی جوان، فکر خلاق جوان انقلابی، مقاومت و ایستادگی مردم، آموزه ­های اسلامی خصوصاً عاشورا، و ... و آن کردیم که امروز تمام دنیا حتی دشمنان لب به تحسین آن باز کرده و همیشه به دنبال بررسی تدابیر ایران هستند تا بتوانند نظام ما را نابود کنند.

امروز موانعی مانند تحریم ­ها، عدم همکاری شرکت­­‌ها و بانک­‌های بزرگ دنیا با ایران، هنوز هم نوچه ­گی کشور‌ها (حتی کشور‌های مهم اروپایی) برای آمریکا، تمام از موانع امروز ماست، خصوصاً برجامی که نه تنها برایمان هیچ مانعی را رفع نکرد بلکه امروز امریکا با خروج از آن هدایت فتنه­ ای بزرگ را کلید زده و یقیناً ۵ کشور دیگر هم روابط خود را با آمریکا به خاطر ایران به هم نمی­زنند و تنها حسن برجام تأیید نظرات جان جانان مقام معظم رهبری بود که به هیچ کدامشان اعتماد نداشته و ندارند.

در آن ایام به تدبیر حضرت امام (ره) ما روی پای خودمان ایستادیم (اقتصاد مقاومتی) و ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم، و امروز هم باید با اقتصاد مقاومتی روی پای خودمان بایستیم و کما فی­ السابق ابهت استکبار جهانی را به حول و قوه الهی بشکنیم. دیروز از نداشتن سیم خاردار به تولید فشنگ و ساخت موشک روی آورده و امروز دشمن برای مقابله با موشک­ های بالستیک ما تمام دنیا را بسیج کرده و صحنه بازی برجام را بهم می­زند.

سال ۶۱ روی جاده اهواز – خرمشهر در ایستگاه حسینیه نبرد تن و تانک داشتیم و پیروز شدیم و دشمن هویزه را رها کرد و تا نهایت ممکن تا مرز شلمچه عقب نشست، امروز هم در خلیج همیشه فارس تفنگ داران آمریکایی و انگلیسی را در خلیج فارس و اروند اسیر می­ کنیم و اشک ذلت آن‌ها را می­ بینیم. امروز باید در صحنه اقتصادی روی پای خودمان بایستیم و چرخ کارخانجات مان را بیشتر بچرخانیم و هم تولید داخل را مصرف کنیم و هم صادرات داشته باشیم و اتکای به نفتمان را به حداقل برسانیم، امروز هم باید با اتکای به داشته ­هایمان آن چنان نبرد الی بیت­ المقدسی انجام دهیم که دشمن بسیاری از مواضع و موانع اقتصادی را رها کرده و تا نهایت ممکن عقب بنشیند، ولی باز اگر به سوء تدبیر‌های بعضی از مسئولان ارشد نظام برنخوریم و...

خرمشهر، در اوج غنای معنوی و در نهایت فقر مادی رزمندگان اسلام (با نیروی کم، ولی توکل و اعتماد بالا به خداوند)، در مدت ۲۴ روز بیش از ۵۴۰۰ کیلومتر مربع از مناطق اشغالی ایران عزیز را آزاد نماییم. خرمشهری که برای یک سال محاصره کامل در آن غذا و مهمات انباشته شده بود، به طوری که بعد از آزادی ۲ ماه طول کشید تا تدارکات دپو شده در خرمشهر تخلیه شود.

امروز هم باید از موانع اقتصادی مانند نابسامانی بازار ارز، تنبیه و تحریم شرکت­‌ها و بانک­‌های معامله کننده با ایران توسط آمریکا، آشوب­ های ۷۸، ۸۸ و ۹۶، بریدن و کم­ آوردن مسئولان نظام در مقابل تحریم ­ها و تهدید‌های دشمن، و اعتماد به خنده ­های زهردار و پنجه مخملین دشمن و ... در نهایت باید روی پا‌های خودمان بایستیم و دست به زانوی خود زده و یاعلی بگوییم و قدم برداریم و از غائله ­ها سربلند بیرون بیاییم، از تحریم­ ها، از برجام، از تولید کارخانه ­ها با اتکاء به توان داخلی اعم از امکانات و تخصص و نیروی داخلی استفاده بهینه کنیم و تهدید‌ها را تبدیل به فرصت­ ها نموده و با تولید و تأمین داخلی به صادرات غیرنفتی روی بیاوریم و باز هم به حرف رهبر عزیزمان با اقتصاد مقاومتی در جنگ اقتصادی مقاومت کنیم و معنویت را چاشنی تخصص نموده و توان ایستادگی در مشکلات پیدا و آن‌ها را از پیش رو برداریم و در راه حل مشکلات با تأسی به نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) استقامت کنیم و سختی­‌ها را تحمل کنیم و بر حربه­‌های اقتصادی دشمن فائق آمده و بتوانیم با تولید محصولات ارزشمند با کیفیت، هم بازار خودمان را بی­ نیاز کرده و هم با تدبیر و بازاریابی مناسب جای خودمان را در بازار‌های دنیا پیدا کنیم و چه بسا بسیاری از بازار‌ها را از دست رقبا خارج کنیم؛ یعنی دفاع از مرز‌های اقتصادی و ایجاد حریم برای مرز‌ها و دور کردن دشمن از مرز‌ها و تأمین امنیت برای نیروی کار و متخصص داخلی؛ و هم اینکه مرزهایمان را به روی دنیا نبندیم و به جای وارد کننده، صادرکننده باشیم یعنی تراز بازرگانی مثبت ایجاد کنیم، نیاز بازار جهانی را تأمین کنیم و به جای وابستگی به دنیا آن‌ها را وابسته به محصولات خودمان بکنیم تا در صحنه نبرد اقتصادی دشمن نتواند به راحتی به مرز‌های ما حمله کند و کشور‌های دیگر را به دنبال خود بکشد. همانطوری که بعد از فتح خرمشهر جهت ایجاد حریم برای خرمشهر عزیز وارد خاک دشمن شدیم و دشمن را از مرز‌های شلمچه عقب راندیم تا خرمشهر از آسیب مجدد مصون باشد.

پس باید گوشمان به دو لب مقام معظم رهبری باشد و کلام ایشان را در مورد شعار‌های راهبردی سال نصب­العین قرار داده و به پیش برویم که ان­شاء­الله فتح و پیروزی با ماست. خصوصا سال ۹۷ که فرمودند: هم مردم و هم مسئولین هر دو باید همت کنند مانند دوران دفاع ۸ ساله که مردم به کمک مسئولین آمدند و امروز تجارب آن ایام به گنجی تمام ناشدنی مبدل شده است. امروز هم باید این حدیث شریف نصب­العین همه ایرانیان باشد تا میوه فتح و ظفر بدست آید. مردم ما همیشه نشان داده­اند که در تمام صحنه­‌ها در کنار فرمانده و رهبرشان پای کار ایستاده­اند و پشتیبان نظام هستند.

همانطور که در نبرد نظامی، فتح خرمشهر به عنوان نماد مقاومت و پیروزی در دنیا مدال افتخار ماست باشد که در نبرد اقتصادی هم چنین مدالی را به گردن آویزیم و بازهم این حرکت ما سمبلی برای ملت­های مظلوم و ستم­دیده دنیا باشد و سربلندی نظام اسلامی ایران باشد و خاری و زبونی دشمنان ایران و اسلام. والسلام

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار