خسرو جهانی:

ماجرای عصبانیت رهبر انقلاب از یک جمله بنی صدر درباره خرمشهر/ بنی‌صدر بخاطر سخن گفتن از مقاومت به صورتم سیلی زد

یکی از مدافعان خرمشهر و جمعی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ضمن بیان خاطرات تلخ و شیرین خود از روزهای‌ مقاومت خرمشهر، از کارشکنی‌های رییس جمهور مخلوع در حمایت از رزمندگان پرده برداشت و به نقش محوری و حضور مجدانه رهبر معظم انقلاب در جبهه‌ها پرداخت.
کد خبر: ۲۹۲۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶ - 24May 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سرهنگ خسرو جهانی در گفت‌وگویی فتح خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس را آزادسازی ایرانی کوچک بشمار آورد و اظهار داشت: به استناد آمار و اطلاعات و کتب منتشره در حوزه جنگ در هیچ کجای دنیا اتفاق نیفتاده در مدت هفت ماه چهار عملیات شگفت‌انگیز همراه با پیروزی انجام‌شده باشد. چراکه رزمندگان ما در راستای فتح خونین‌شهر چهار عملیات ثامن الائمه(شکست حصر آبادان)- طریق‌القدس(آزادسازی بستان و 70 روستای حومه)- عملیات غرورانگیز فتح المبین( پیش‌درآمد آزادی خرمشهر) و بالاخره عملیات بزرگ بیت‌المقدس را برای فتح خرمشهر با موفقیت سازمان‌دهی کردند.

انهدام کامل دشمن با شکل گیری بیت المقدس

وی در مقدمه با اشاره به دلاورمردی‌های رزمندگان نیروی زمینی و دریایی ارتش، سپاه پاسداران و نیز پدافند هوایی نیروی هوایی در طول این هفت ماه افزود: یگان‌هایی همچون یگان لجستیک- استراق سمع به هماره هوانیروز و نیروی هوایی قهرمان و... با همراهی مجدانه مردم بومی آن منطقه با حزب بعث عراق جنگیدند و تنها به فاصله 40 روز از پایان عملیات فتح المبین، عملیات بیت‌المقدس به‌منظور انهدام کامل قوای سازمان‌دهی شده دشمن و آزادسازی بخش عمده از اراضی اشغالی در غرب کارون و جنوب کرخه و خرمشهر در ساعت 30 بامداد 61/02/10 طی سه مرحله در مدت 25 روز حدود پنج هزار و 400 کیلومتر از اراضی کشور ازجمله خرمشهر-هویزه و پادگان حمید از لوث وجود دشمن پاک‌سازی شد.

بنی صدر مانع در همکاری قوا، بی‌تدبیر در سازمان جنگ

جهانی در خصوص نحوه فرماندهی روزهای آغازین دفاع مقدس و موضوعاتی مبنی بر عدم همکاری رئیس‌جمهور وقت با رزمندگان خاطرنشان کرد: در آن زمان بنی‌صدر به‌عنوان فرماندهی کل قوا منصوب‌شده بود و ما ناگزیر به اجرای امر بودیم. او از اینکه یگان‌های مقاومتی ما و یگان‌های سپاه پاسداران و بسیج در جنگ باهم همکاری داشته باشند به‌عناوین‌مختلف ممانعت می‌کرد و اساساً مخالف این موضوع بود و اصلاً نمی‌پذیرفت در کنار ارتش یاران دلسوزی همچون بسیج و سپاه و نیروی مردمی با دشمن بعثی مقابله کنند. لذا با اینکه فرماندهی کل قوا با وی بود اما هیچ تدبیری برای سازمان‌دهی ما در جنگ نداشت.

هواپیمای عراقی ایران نورد شده بود، بچه‌ها بریده بودند، اما بنی صدر...

وی در همین خصوص با ذکر خاطره‌ای از دوران مسئولیت رئیس‌جمهور سابق ایران در ابتدای جنگ تحمیلی بیان داشت: یک روز در شرایطی که صدها کشته و مجروح از همه اقشار حاضر در میدان متحمل شده بودیم و هواپیماهای عراقی به‌نوعی ایران نورد شده بودند، بنی‌صدر با یک موتورگازی به خرمشهر آمد، بنده در آن زمان یک افسر‌ جوان تازه فارغ‌التحصیل شده دانشکده‌ای بودم رفتم پیش ایشان و گفتم آقای رئیس‌جمهور«شما یک دلسوزی برای این رزمندگان کنید شهر به ویرانه تبدیل‌شده، الآن ما توپ و تانک داریم، هواپیما داریم اجازه دهید دوستان ما برای دفاع از شهر ملحق شوند».

جهانی در ادامه خاطره خود اضافه کرد: به بنی‌صدر گفتم «ما به همراه بچه‌های کمیته و یگان دژ و تفنگداران دریایی و مردم عرب بدجور با عراق درگیریم و داریم می برّیم»، او خطاب به بنده گفت: «زمین می‌دهیم و زمان می‌گیریم و هیچ مشکلی نیست کار شما چندروزه پایان می‌یابد» در پاسخ گفتم حداقل اجازه دهید هواپیماها بیاید و ما را پوشش دهند و تانک‌ها را نابود کنند...» به‌محض اینکه این حرف‌ها را زدم ایشان یک سیلی در گوش من زدند.

دلجویی رهبر انقلاب از رزمنده سیلی خورده و برخورد قاطع ایشان با بنی صدر

این رزمنده ارتشی در خصوص اینکه آیا کسی از فرماندهان و یا هم‌رزمان بعدازاین واقع از وی دلجویی کرد، گفت: مقام معظم رهبری در آن مقطع با چند نفر از برادران بسیجی جلو آمدند به بنی‌صدر خطاب کردند: «آقای بنی‌صدر شما از ماها بدتان می‌آید( از سپاه - بسیج - کمیته نیروی مردمی) این بنده خدا که ارتشی است (یعنی رسماً جز نیروهای مسلح هستند). بنی‌صدر به ما هم گفت اگر می‌خواهید دفاع کنید به ارتفاعات زاگرس بروید و دفاع را لرستان شروع کنید نه اینجا!

جهانی بابیان اینکه بنی‌صدر در آن زمان اعتقاد داشت آبادان، خرمشهر و شوش و... بربادرفته هستند، ابراز داشت: به مدافعان شهر می‌گفت «شما عقلتان را از دست دادید در شهر ماندید»، رهبری انقلاب(که در آن زمان عضو شورای عالی دفاع و نماینده امام در منطقه) از این جمله بنی‌صدر خیلی ناراحت شدند. در جواب فرمودند، «آقای بنی‌صدر ما با همین عزیزان و این نیروی کم اینجا جان می‌دهیم و خاک نخواهیم داد»، بنی‌صدر سوار موتور شد و با همراهانش بازگشتند، رهبر عظیم الشان انقلاب هم به‌منظور دلجویی یکدستی بر سر من کشیدند.

اگر فرماندهی جاهل وقت همکاری می‌کرد این همه شهید نمی‌دادیم

وی با تأکید به اینکه مقام معظم رهبری همیشه در کنار رزمندگان بودند و بیش از همه از ارتش حمایت می‌کردند، تصریح کرد: بنی‌صدر چهارچشمی مراقب بود رهبر انقلاب به رزمنده‌ها نزدیک نشوند، از طرفی اقدامات و تصمیمات رئیس‌جمهور وقت به‌عنوان فرماندهی کل قوا بسیار جاهلانه بود چون دنباله‌رو شعارهای حزب منافقین و سلطه فکری دار و دسته مسعود رجوی می رفت و از مقاومت بریده و به منافق‌ها وصل شده بود به‌گونه‌ای که اگر بنی‌صدر مجال پیدا می‌کرد منافقین را وارد عمل می‌کرد.

افسر پیشکسوت دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: افکار پلید بنی‌صدر خیلی به ما ضرر زد درواقع اگر از همان اول جنگ اجازه می‌داد سپاه و کمیته‌های مردمی و عشایر و حتی پیشمرگه‌های کُرد به ما ملحق می‌شدند امکان مقاومت بیشتر و بهتر برای رزمندگان مهیا می‌شد، شاید کمتر شهید می دادیم و شاید 34 روزه خرمشهر از دست نمی‌رفت.

پدافند همیشه بیدار ارتش و نقش آن در فتح خرمشهر

جهانی پیرامون این مطلب که در آن زمان مهم‌ترین آسیب جدی که پدافند هوایی ارتش به بعثی‌ها وارد کرد و در یاد او نقش بسته است،خاطرنشان کرد: به یاد دارم که پدافند ارتش همیشه بیدار بود، به‌محض صدور فرمان حمله در 10اردیبهشت سه سایت موشکی به منطقه بردیم یکی در منطقه عمومی سوسنگرد بنام خیبر دیگری در 17 کیلومتری آبادان بنام منطقه بدر و سومین سایت هم در 20 کیلومتری جاه اهواز خرمشهر بنام تبوک مستقر شدند و مسئولیت هوایی نیروهای سطحی سپاه و ارتش را عهدار شد.

وی افزود: در طول عملیات آزادسازی خرمشهر پدافند هوایی آجا موفق شد 53 فروند از هواپیماها و 3 فروند از بالگردهای تهاجمی دشمن را سرنگون کرد. به‌هرحال این افتخار نصیب ما شد که مانند دانه‌های تسبیح دور یک نوار تحت نام ارتش - سپاه - بسیج - جهاد - کمیته - عشایر - پیشمرگه و مردم دلاورمان پرچم جمهوری اسلامی ایران را بر بلندترین قله عزت و شرف به اهتزاز درآوریم.

سرهنگ جهانی با اشاره به اینکه به درجه رفیع جانبازی نائل‌آمده و تا مرز شهادت پیش رفته، خاطر نشان ساخت: بردار بنده پرویز جهانی و داماد خانواده ما سروان هنرور هر دو از لشکر 21 هم از برادران ارتشی بودند که در منطقه عملیاتی آبادان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. بنده به‌واسطه چندین بار شکستی دست‌وپا و جراحات شیمیایی، وقتی عزیزان جانباز خود را بی‌دست‌وپا در آسایشگاه‌ها مشاهده می‌کنم به خود اجازه نمی‌دهم درخواست درصد جانبازی کنم.

منبع: افکارنیوز

نظر شما
پربیننده ها