موج دستگیری فعالان و روزنامه‌نگاران؛

سعودی‌ها به چه بهایی از حقوق اجتماعی برخوردار می‌شوند؟

یک نویسنده سعودی که در تبعید به سر می‌برد، ضمن انتقاد از موج دستگیری فعالان و روزنامه‌نگاران عربستانی گفت: فرصت اصلاحات سیاسی و آزادی‌های شخصی در عربستان روز به روز کمتر می‌شود.
کد خبر: ۲۹۲۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۳ - 24May 2018

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، جمال خاشقچی نویسنده تبعیدی سعودی که در لندن به سر می‌برد، با انتشار مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست ضمن انتقاد از موج دستگیری فعالان و روزنامه نگاران در عربستان از جمله «لجین الهذلول» نوشت: این دستگیری‌ها بیانگر بزرگترین تنگنای سعودی‌ها یعنی کنار گذاشتن کامل آزادی سیاسی و حق اظهار نظر در مقابل دستیابی به برخ حقوق اجتماعی است.

«خائن» توصیف روزنامه‌های سعودی از چهره‌های طرفدار اصلاح

به گزارش الجلیج الجدید، وی از اینکه چهره‌های سرشناس طرفدار اصلاح که عمرشان بالغ بر 60 یا 70 سال است در صفحات نخست روزنامه های سعودی خائن توصیف می‌شوند، ابراز تعجب کرد و گفت: زنان و مردانی که از همان آزادی‌های اجتماعی دفاع کردند که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی عرضه کرهد است، هفته گذشته با سرکوب و دستگیری روبرو شدند.

این دستگیری‌ها بیانگر تنگنایی است که همه سعودی‌ها با آن روبرو هستند و دستگیری‌ها و ممنوعیت سفر نه تنها افراد با نفوذ سعودی را در برگرفته، بلکه خانواده‌هایشان را نیز شامل می‌شود.

صدای مخالف خاموش

در ادامه مقاله قاشقچی آمده است: دستگیری‌های هفته گذشته پیامی آشکار برای همه بود با این مضمون که فعالیت و دعوت به اصلاحات باید از داخل دولت باشد و هیچ صدای مستقل و یا دیدگاه مخالف نباید وجود داشته باشد و همه باید به خط و مشی حکومت پایبند باشند.

این مخالف سعودی در ادامه پرسید آیا راه دیگری را می‌توان در پیش گرفت؟ آیا سعودی‌ها باید بین سالن‌های سینما و حقوق خود به عنوان شهروندان چه در حمایت یا انتقاد از اقدامات دولت یکی را انتخاب کنند؟ آیا نقش سعودی‌ها در تعریف و تمجید از تصمیمات رهبر و دیدگاه‌های او برای آینده خلاصه می‌شود تا در مقابل از حق زندگی و آزادی سفر برای خود و خانواده شان برخوردار باشند؟

تحقق اصلاحات اجتماعی به چه قیمتی؟

آیا باید اصلاحات اجتماعی را که از مدت‌ها قبل خواستار آن بودیم، با منت بپذیریم و در مورد مسائل دیگر از جمله باتلاق یمن، اصلاحات اقتصادی، تحریم قطر، بحث و جدل بر سر ائتلاف با اسرائیل برای رویارویی با ایران و زندانی شدن ده‌ها چهره فرهنگی و روحانی سعودی سکوت کرد؟

قاشقچی افزود: این گزینه‌ای است که سعودی‌ها هر روز صبح چشم خود را به روی آن باز می‌کنند و از خود می‌پرسیم آیا «لجین الهذلول» یکی از سرشناس ترین فعالان زن سعودی که هفته گذشته بازداشت شد به همین مشکلات فکر می‌کرد؟ یا اینکه «ابراهیم المدیمیغ» وکیل مدافع او نیز با همین کشمکش‌های داخلی تعامل داشت تا جایی که نهاد امنیت سعودی و نهادهای دیگر سعودی این دو را به دست داشتن در فعالیت‌هایی که فراتر از اصول مذهبی و ملی است متهم کردند و اینکه با طرف‌های مشکوک خارجی ارتباط داشته و درصدد جذب افرادی بودند که در دولت پست‌های حساسی دارند؟

خیانت؛ ساده ترین اتهام علیه فعالان سعودی

این در حالی است که در مورد رسانه‌ها و تماس ها در سفارت‌های خارجی نیز تحول تازه‌ای رخ نداده و بر خلاف دو یا سه سال قبل هرگونه تماس خارجی که با متن صادره از سوی دولت تناقض داشته باشد، خیانت محسوب می‌شود؛ بله خیانت، کلمه‌ای که از آن برای رسوا کردن کسانی استفاده می‌شود که دستگیر شده‌اند.

خاشقچی در ادامه گفت: امیدواریم روزی از خواب برخاسته و ببینیم سعودی‌ها آنچه را که در مورد عربستان در ذهن دارند بدون ترس بر زبان بیاورند، هر چند اکنون این دستگیری‌های جدید و تحقیر آشکار این افراد آرزوهایمان را به اندازه زیادی محو می‌کند.

وی تاکید کرد، نمی‌توان در مورد اصلاحات اجتماعی به ضرر حق مردم برای گفت و گو و آزادی بیان صحبت کرد، نباید از سرکوب و ایجاد رعب و وحشت خبری باشد و به هیچ وجه نباید چنین اقداماتی در حق روزنامه نگاران و فعالان حامی اصلاحات و یا دیگران صورت بگیرد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها