عبدالرضا سالمی نژاد:

بررسی ابعاد جنگ در کتاب «جنگ شهرها، گزارشی از شهر مقاوم دزفول»

نویسنده کتاب «جنگ شهرها، گزارشی از شهر مقاوم دزفول» گفت: ممکن است کتاب جنگ شهرها برای خیلی‌ها نامفهوم باشد که اصلا جنگ شهرها به چه معنا است. در جنگ تحمیلی، چند جنگ دیگر نیز، صورت گرفته بود که اصطلاحا به آن‌ها جنگ شهرها و یا جنگ نفت‌کش‌ها می‌گویند.
کد خبر: ۲۹۳۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲ - 26May 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، دزفول یکی از شهر‌های جنوبی ایران است که در طول هشت سال جنگ تحمیلی هیچ‌گاه در آرامش نبود و همواره مورد هدف موشک‌‌ها و توپخانه‌های دشمن قرار داشت و هرچه داشت در مبارزه با دشمن متجاوز به کار گرفت. مقاومت و ایثار رزمندگان و مردم شهر دزفول باعث شد، تا چهارم خردادماه به‌عنوان روز مقاومت دزفول نام‌گذاری شود. به همین خاطر کتاب‌های زیادی از زوایای مختلف جنگ دزفول ازجمله دلایل حمله به دزفول، چگونگی حمله، مقاومت مردم در برابر دشمن و غیره از سوی نویسندگان مختلف به رشته تحریر درآمده است.

از این رو عبدالرضا سالمی نژاد یکی از نویسندگانی است که در خصوص شهر دزفول و تجاوز به این شهر در جنگ تحمیلی آثار زیادی از جمله «الف؛ دزفول»، مجموعه کتاب‌های «از خاک تا افلاک»، «همسفران»، «سربازان سبزه‌قبا»، «همین نصفه‌روز»، «مثل باران» و «دزفول، پایتخت مقاومت ایران»، به چاپ رسانده است.

یکی از آثار جالب و خواندی عبدالرضا سالمی نژاد «جنگ شهرها، گزارشی از شهر مقاوم دزفول» نام دارد.

کتاب «جنگ شهرها: گزارشی از شهر مقاوم دزفول» بررسی شد

سالمی نژاد در خصوص آخرین اثر چاپ شده‌اش «جنگ شهرها، گزارشی از شهر مقاوم دزفول» گفت: ممکن است جنگ شهر‌ها برای خیلی‌ها نامفهوم باشد که اصلا جنگ شهر‌ها به چه معنا است. در جنگ تحمیلی، چند جنگ دیگر نیز، صورت گرفته بود که اصطلاحا به آن‌ها جنگ شهر‌ها و یا جنگ نفت‌کش‌ها می‌گویند. از این نوع جنگ‌ها زیاد رخ می‌داد یعنی جنگی که خارج از میدان نبرد باشد.

وی افزود: اصطلاح جنگ شهرها، اگرچه از سال 63 به زبان‌ها آمد، ولی در عمل از روز اول حمله به کشورمان این اتفاق افتاد؛ یعنی اینکه غیرنظامیان در شهرها، مورد هدف قرار گرفتند. دشمن در طول جنگ، 127 بار شهر دزفول را با موشک، هواپیما و توپ مورد هدف قرار داد و تعداد بالای 11 هزار نفر از مردم ایران در جنگ شهرها به شهادت رسیدند.

این نویسنده کتاب اظهار داشت: سهم دزفول در جنگ شهر‌ها از نظر شهید، 715 شهید غیرنظامی است، ولی از نظر حملات دشمن در ردیف اول قرار داشت. جنگ شهر‌ها تا پایان جنگ در پنج مقطع صورت گرفت، ولی در همه مقاطع، دزفول مورد هدف قرار می‌گرفت و در ردیف اول بود.

سالمی نژاد با اشاره به اینکه دزفول در صدر حملات دشمن بوده است، گفت: وقتی دشمن می‌خواست به شهر‌ها هشدار بدهد که می‌خواهم فلان شهر‌ها را بزنم همیشه به‌جای یک، 2 و سه حروف ابجد را بکار می‌برد و می‌گفت: الف. دزفول، ب. تهران، ج. اصفهان و همیشه ردیف الف. مختص دزفول بود.

وی ادامه داد: با وجود اینکه حدود 15 جلد کتاب در مورد دزفول نوشته‌ام، برایم غریب است که چرا دزفول همیشه باید در ردیف اول لیست باشد؛ دزفول پایتخت خوزستان نبود، بلکه یک شهر معمولی همانند سایر شهر‌ها بود. همچنین مرکز نظامی نبود که بگوییم به این دلیل دزفول را مورد حمله قرار می‌داد. قطب اقتصادی هم نبود که با زدن این شهر، ضربات سنگینی را به اقتصاد کشور وارد شود. از هر نظر نگاه کنید، می‌بینید در اول نیست، ولی در حملات اولین هدف است.

سالمی نژاد در خصوص محتوای کتاب «جنگ شهرها، گزارشی از شهر مقاوم دزفول» گفت: این کتاب دارای 2 بخش است؛ در بخش اول به تاریخچه دزفول پرداخته‌شده است و در بخش دوم، پاسخ به همین سوال یعنی چرا باید دزفول در ردیف حملات صدام قرار بگیرد، مطرح‌شده است؛ یعنی حدود 14 اِلمان را مورد توجه قراردادم که به این دلایل، شاید حملات صورت می‌گرفته و البته این‌ها برآورد خودم است و‌ ای‌ کاش صدام زنده بود و از وی سوال پرسیده می‌شد.

وی در ادامه به چند اِلمان نام‌برده شده در کتاب، اشاره و بیان کرد: یکی از دلایل به قبل از جنگ برمی‌گردد یعنی حضور فعال جوانان دزفولی در تثبیت انقلاب اسلامی، دشمن قبل از جنگ با استفاده از استخبارات که ساواک عراق است، در لایه‌های مردم خوزستان نفوذ پیدا کرد و با بمب‌گذاری و انفجارات مختلف و اعزام جاسوس و توزیع اسلحه و ناامن کردن مرزها، تلاش کرد بدون جنگ بتواند، خوزستان را از ایران جدا کند. چون ارتش آن زمان متزلزل بود و مرز‌ها را رها کرده بود، جوانان دزفولی نقش خودشان را ایفا کردند و در بیش از 18 نقطه مرزی حضور پیدا کردند و مرز‌ها را بستند، جاسوس‌ها را گرفتند و اعدام کردند.

این نویسنده از حضور همیشگی مردم دزفول در صحنه‌های نبرد، به‌عنوان دومین ویژگی موثر برای خصومت دشمن نام برد و ابراز داشت: در زمان جنگ، عموما شهر‌های مختلفی که زیر توپ و موشک بودند، قسمت عمده یا کامل شهر تخلیه می‌شد، ولی دزفول به‌جز روز‌هایی که مورد اصابت قرار می‌گرفت، هیچ روزی خالی از سکنه نبود. یعنی زندگی در دزفول جاری بود. در خاطرات شهید همدانی هم که بخوانید به همین نکته تاکید کرده‌اند.

وی افزود: در دزفول با اینکه موشک‌باران بود و در اوایل جنگ تا خط جبهه چیزی حدود 40 کیلومتر فاصله وجود نداشت، ولی باز ادارات تعطیل نشدند و حتی به روستا‌ها نیز منتقل نشدند.

سالمی نژاد با اشاره به 2 موشک فراگ 7 و موشک اسکاد، یادآور شد: دشمن بعثی عراق، در طول جنگ از این 2 نوع موشک استفاده کرد. این 2 موشک را ابتدا در شهر دزفول امتحان کرد و مجموعا 176 موشک به این شهر زده شد، بیش از 300 حمله هوایی توسط هواپیمای دشمن به این شهر شد و حدود 2 هزار و 500 توپ به اقصی نقاط دزفول، اصابت کرد که نتیجه این‌ها تخریب 19 هزار و 500 واحد مسکونی بود.

وی با بیان اینکه «جنگ شهرها، گزارشی از شهر مقاوم دزفول»، اولین کتاب از سری کتاب‌های جنگ شهر‌ها است که توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشرشده است، در خصوص نحوه نگارش این کتاب، عنوان کرد: پایه این کتاب همانند کتاب‌های قبلی که در مورد دزفول نوشته‌ام و اغلب به‌صورت خاطره یا داستان یا روایت داستانی است، نمی‌باشد بلکه بیشتر گزارش است.

نویسنده کتاب «جنگ شهرها، گزارشی از شهر مقاوم دزفول» تصریح کرد: همان‌طوری که گفتم جنگ شهر‌ها در پنج مقطع بوده و در این کتاب آمده‌ایم دزفول را در این پنج مقطع بیان کردیم که در هر مقطع، چه مقدار تلفات و ضربات دیده و مسوولین و دولت چه اقداماتی را انجام داده‌اند و در کنار این گزارش‌ها برای تکمیل اطلاعات، خاطراتی را مطرح کرده‌ایم.

وی در پایان گفت: این کتاب مصور است و در آخر کتاب تعدادی از عکس‌های مربوط به متن هم آورده‌ شده است.

خاطرنشان می‌شود کتاب «جنگ شهرها، گزارشی از شهر مقاوم دزفول» گزارشی از شهر دزفول مقاوم طی سال‌های 1359 تا 1367 و ویژگی‌های آن در دوران جنگ تحمیلی است. این کتاب در قطع رقعی و در سال 1397 توسط انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر و روانه بازار شده است.

انتهای پیام/ 114

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار