«فدک» پاداش وقف خدیجه (س) برای اسلام بود

معاون فرهنگی شورای فرهنگی زنان با بیان اینکه فدک پاداش وقف خدیجه برای اسلام بود، گفت: کمک به ایتام و محرومین موجب رشد معنوی فرد می‌شود. با این وجود خداوند فدک را به پاس خدمات اقتصادی او به دخترش فاطمه (س) بخشید.
کد خبر: ۲۹۳۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹ - 26May 2018

«فدک» پاداش وقف خدیجه (س) برای اسلام بودبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، فرشته روح‌افزا معاون فرهنگی اجتماعی شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان اینکه حضرت خدیجه (س) یکی از بزرگترین واقفان تاریخ اسلام است، اظهار داشت: وقف و خدمت اقتصادی حضرت خدیجه کبری(س) از آن جهت اهمیت بیشتری پیدا می کند که در آن زمان کسی جز ایشان و حضرت علی(ع) در زمره یاران و صحابه پیامبر(ص) نبود.

فرشته روح‌افزا حماسه اقتصادی ام الائمه (ع) را در گسترش اسلام مؤثر دانسته و افزود: هر اقدام فرهنگی نیازمند حمایت اقتصادی است و اگر اموال خدیجه (س) نبود خداوند شخص دیگری را برای حمایت از رسالت نبوی نامزد می‌کرد، اما قرعه به نام همسر رسول الله افتاد و جزء السابقون‌ السابقون قرار گرفت که نشانه جایگاه معنوی ایشان است.

استاد الکترونیک از دانشگاه منچستر انگلستان با اشاره به اینکه انتخاب یک زن برای حمایت اقتصادی از امر خطیر نبوت حاوی نکات ارزنده‌ای درباره جایگاه زن در اسلام است، اظهار کرد: زمانی که دعوت رسمی برای اسلام از سوی خدا اعلام شد، حضرت خدیجه و امیرالمومنین(ع) نخستین افرادی بودند که ایمان قلبی خود را اعلام کردند، حضرت خدیجه (س) علاوه بر اعلام ایمان به رسالت پیامبر (ص) با وقف اموال خود گام مهمی در توسعه دین برداشت.

این پژوهشگر و محقق مطالعات زنان افزود: خدیجه کبری (س) علاوه بر ثروت خود، جان و آبروی خود را نیز وقف اسلام کرد. هرچه از زمان اعلام نبوت پیامبر (ص) می‌گذشت، ایثار و گذشت خدیجه (س) توسعه بیشتری می‌یافت تا جایی که در پایان عمر در شعب ابیطالب گرسنگی خود را با یک خرما رفع می‌کرد.

روح‌افزا با اشاره به ثروت افسانه‌ای حضرت خدیجه گفت: خدیجه کبری (س) در دوره جاهلیت عرب جزو معدود زنانی بود که تجارت می‌کرد. با وجود این توان اقتصادی، زمانی که به همسری پیامبر در آمد به مرحله‌ای از ایمان دست یافت که توسط رسول الله (ص)، «طاهره» نامید شد. وی ویژگی های اخلاقی و رفتاری خدیجه کبری (س) را دلیل دست یافتن به این مرحله از ایمان دانسته و اظهار کرد: حضرت خدیجه (س) را «ام الیتامی» می‌نامیدند زیرا یکی از بانوانی بود که به ایتام کمک می‌کرده است. همچنین یکی از بانوان کارآفرین حجاز به شمار می‌آمد.

 معاون فرهنگی اجتماعی شورای فرهنگی – اجتماعی زنان به شباهت های رفتاری حضرت خدیجه (س) و امیرالمؤمنین (ع) اشاره کرد و گفت: کمک به ایتام و فقرا، کارآفرینی برای نجات اقتصادی جامعه از بیماری بیکاری و حمایت معنوی و جانی از نبوت ختم رُسُل از مشترکات «السابقون» اسلام است که موجب شد «اولئک المقربون» شوند. به نظر می رسد این ویژگی‌ها موجب رشد معنوی ایشان شد.

وی با بیان اینکه خداوند خدمات حضرت خدیجه را بی پاسخ نگذاشته، افزود: فاطمه (س) هدیه خداوند به خدیجه کبری در قبال خدمات ایشان به اسلام بود، زیرا فاطمه ترجمه سوره قدر و شأن نزول سوره کوثر است.

روح افزا در ادامه با اشاره به اینکه فدک پاداش وقف خدیجه برای اسلام بود، اظهار کرد: کمک به ایتام و محرومین موجب رشد معنوی فرد می‌شود. با این وجود خداوند فدک را به پاس خدمات اقتصادی او به دخترش فاطمه (س) بخشید.

منبع: قدس

نظر شما
پربیننده ها