گزارش دفاع پرس؛

«بهمن 57» مهم‌ترین چتر پدافندی نزاجا در مقابله با بالگردهای متجاوز

سامانه پدافندی 57 میلیمتری بهمن که برای نخستین بار در رزمایش «محمد رسول الله (ص) 4» مورد استفاده قرار گرفت، قابلیت انهدام انواع ریزپرنده‌ها، بالگردها و موشک‌های کروز زمینی و دریایی در ارتفاع کم را دارد.
کد خبر: ۲۹۳۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۴ - 27May 2018

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، پوشش هوایی مناسب و ایجاد چتر پدافندی در ارتفاع پست برای مقابله با انواع بالگردها، سامانه‌های پهپادی و جنگنده‌های متخاصم از وظایف و ماموریت‌های عملیاتی نیروی زمینی محسوب می‌شود و باید در این حوزه با استفاده از ظرفیت‌های موجود، امنیت آسمان را برای نیروهای خودی تامین کرد.

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی با کمک صنعت دفاعی کشور تاکنون در این زمینه تلاش لازم را مبذول داشته و همواره برای ارتقای توان دفاعی در این حوزه تجهیزات جدیدی را متناسب با نوع تهدیدات، تولید کرده است.

توپ 14.5 میلیمتری ZPU، توپ 23 میلیمتری دو لول معروف ZU-23-2، توپ 23 میلیمتری 4 لول شلیکا و سامانه پدافندی 35 میلیمتری اورلیکن از جمله سامانه‌های پدافندی مورد استفاده نیروهای مسلح ایران برای درگیری با اهداف متجاوز در ارتفاع کم هستند که برای افزایش قابلیت بیشتر و دقت در اصابت اهداف تمامی این سامانه‌ها به سیستم‌های راداری متصل شدند.

بهمن 57 میلیمتری مهمترین چتر پدافندی نزاجا در مقابله با بالگردهای متجاوز

براین اساس فرمانده گروه 99 پدافند نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگو با ما از اتصال انواع توپ‌های پدافندی این نیرو به سامانه‌های راداری شبکه یکپارچه پدافند هوایی خبر داد که این موضوع بر قابلیت‌های این سامانه‌ها در شناسایی، رهگیری و انهدام اهداف می‌افزاید.

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در فروردین سال 95 از جدیدترین سامانه پدافندی خود با نام بهمن 57 رونمایی کرد. این سامانه پدافندی که پیش از این بر روی خودروهای زرهی منصوب بود با ابتکار سازمان جهاد خودکفایی نزاجا بر روی خودروهای سنگین (تریلی) و همچنین با ایجاد جک‌های هیدرولیکی در چهار طرف آن، تعبیه شد. بدین ترتیب دیگر قدرت سنگین آتش این سامانه پدافندی و شلیک‌های پی در پی آن موجب اختلال در سیستم‌های ناوبری و راداری خودروی زرهی نمی‌شود.

با تغییراتی که در مدل جدید سامانه بهمن 57 صورت گرفته است این سامانه پدافندی قابلیت جابه‌جایی سریع و اسکان بهتر دارد و با استفاده از دو جک قوی در طرفین و انتها، این سامانه را به یک سامانه خودکششی موثر و تعیین کننده در صحنه نبرد تبدیل کرده است.

بهمن 57 میلیمتری مهمترین چتر پدافندی نزاجا در مقابله با بالگردهای متجاوزسامانه پدافندی بهمن 57 در رژه نیروهای مسلح

براساس این گزارش سامانه پدافندی بهمن 57 قادر به درگیری با انواع بالگردها، سامانه‌های پهپادی و انواع جنگنده‌ها و هواپیماهای پشتیبانی و سوخت‌رسان است. همچنین این سامانه به‌طور ویژه قابلیت درگیری و مقابله با انواع موشک‌های کروز زمینی و دریایی را که به دلیل پرواز در ارتفاع کم از چشم رادارهای مخفی می‌مانند، را نیز داراست.

سامانه بهمن 57 در جریان رزمایش بزرگ محمد رسول الله(ص)-4 چتر پدافندی خود را بر فراز منطقه عمومی رزمایش گسترده کرد. رییس سازمان جهاد خودکفایی نزاجا در خصوص این سامانه پدافندی گفت: این سامانه تاکنون با استفاده از دوربین‌هایی قوی اهداف را شناسایی و مورد اصابت قرار می‌داد اما با تلاش متخصصان در سازمان جهادخودکفایی امروز این سازمان در حال طراحی و ساخت راداری متناسب با مختصات عملیاتی این سامانه پدافندی است.

قدرت نواخت تیر پایدار این توپ بهینه شده شلیک 120 گلوله در دقیقه است؛ که با توجه به کالیبر آن مقادیر قابل توجهی برای این سلاح محسوب می‌شود. همچنین سرعت خروج گلوله از لوله این سلاح حدود 1000 متر بر ثانیه است و این سامانه علاوه بر رادار، برای هدایت سلاح از یک سامانه اپتیکی نیز بهره می‌برد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار