معاون پرورشی آموزش و پرورش مازندران مطرح کرد؛

ارائه آموزش تخصصی به دانش‌آموزان برای روایتگری وقایع دفاع مقدس

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌ و پرورش مازندران گفت: یکی از اهداف ما ارائه آموزش تخصصی به دانش‌آموزان برای روایتگری وقایع جنگ تحمیلی و سیره تربیتی شهداست.
کد خبر: ۲۹۳۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸ - 27May 2018
یادواره‌های شهدا باید فرایندمدار با برنامه و مبتنی بر تأثیرگذاری برگزار شودبه گزارش دفاع پرس از ساری، «محمد شعبانی» معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌ و پرورش مازندران از تدوین برنامه جامع فرهنگ ایثار و شهادت خبر داد و اظهار داشت: این برنامه با همکاری ادارات مختلف صورت می گیرد.
 
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش‌ و پرورش مازندران همچنین از راه‌اندازی جشنواره دانش‌آموزی فرهنگ ایثار و شهادت خبر داد و افزود: این جشنواره یکی از برنامه‌های کارگروه آموزش است که با هدف فرایندی کردن مناسبت‌های مختلف برگزار خواهد شد.
 
این مسئول تمرکز اجرای برنامه‌ها در روزهای خاص را یکی از چالش‌های حوزه‌های مختلف عنوان کرد و افزود: متأسفانه فعالیت‌های حوزه‌های مختلف بر اساس تقویم روزشمار و مناسبت آن روز برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود که دچار روزمرگی شده است.
 
شعبانی ادامه داد: باید با برنامه‌ریزی صحیح آن را فرایندمحور کنیم که با راه‌اندازی جشنواره ایثار و شهادت برای دانش‌آموزان در موضوعات مختلف می‌توان به این هدف دست‌ یافت.
 
وی از طراحی و اجرای برنامه ۲ هزار شهید،۲ هزار مدرسه و ۲ هزار یادواره در ۲ سال اخیر خبر داد و افزود: در این طرح ۲ هزار شهید فرهنگی و دانش‌آموز مازندرانی در مدارسی که بیش از ۱۵۰ دانش‌آموز دارند در قالب برنامه‌های مختلف به دانش‌آموزان معرفی می‌شوند.
 
شعبانی با اشاره به اینکه این طرح قابلیت ملی شدن را دارد، اضافه کرد: مدارس و تشکل‌های دانش‌آموزی در این طرح مکلف‌ هستند که به زندگی‌نامه و سیره شهدا بپردازند.
 
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش‌ و پرورش مازندران بابیان اینکه با اجرای این طرح یک جریان فرهنگی در مدارس استان ایجاد شده است، اضافه کرد: برنامه‌های مختلف ازجمله مفهوم شهید و شهادت، ایثار و زندگی‌نامه شهید، دیدار با خانواده شهید، سیره تربیتی شهدا و برگزاری مسابقات مختلف در قالب فیلم کوتاه، عکس، مقاله و نامه‌ای به شهید، شعر و هنرهای تجسمی توسط مدیران و معاونان پرورشی پیگیری شد که محصول همه این اتفاقات برگزاری یادواره دانش‌آموزی است.
 
شعبانی برگزاری جشنواره برای همه فعالیت‌های دانش‌آموزی را از برنامه‌های آموزش‌ و پرورش عنوان کرد و گفت: این جشنواره در سه مرحله آموزشگاهی، شهرستانی و استانی برگزار می‌شود که آثار برتر شهرستانی به جشنواره بزرگ که در هفته بزرگداشت شهدا در اسفندماه برگزار می‌شود راه پیدا می‌کنند که این مدل طراحی و در حضور استاندار ارائه می‌شود.
 
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش‌ و پرورش مازندران در ادامه به اردوهای راهیان نور نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۱۰ هزار دانش‌آموز مازندرانی به مناطق عملیاتی در قالب اردوهای راهیان نور اعزام شدند که برنامه ما در سال جاری افزایش کیفیت‌ بخشی آن است.
 
وی تهیه دفترچه خاطرات دانش‌آموزی، تربیت راویان دانش‌آموزی و مدیران کاروان‌ها را از جمله برنامه‌های آموزش ‌و پرورش در کیفیت‌بخشی اردوهای راهیان نور برشمرد و بیان کرد: یکی از اهداف ما ارائه آموزش تخصصی به دانش‌آموزان برای روایتگری وقایع جنگ تحمیلی و سیره تربیتی شهداست که این مسئله می‌تواند سبب انتقال بهتر مفاهیم ایثار و شهادت به نسل‌های آینده شود؛ زیرا دانش‌آموزان سخنان نسل خود را بهتر درک می‌کنند.
 
شعبانی به تربیت مدیران کاروان‌ها اشاره کرد و ادامه داد: برای نخستین بار مدیرانی تربیت می‌شوند که همانند حج و عتبات در مسیر برنامه‌های فرهنگی را اجرا و اردوها را مدیریت می‌کنند که در سال گذشته با همکاری بسیج دانش‌آموزی استان ورود پیدا کردیم و با تعامل آموزش‌وپرورش و سپاه استان در این بخش اردوها را سروسامان پیدا کرد.
 
این مسئول با بیان اینکه آموزش‌ و پرورش در حوزه تألیف نیز ورود پیداکرده است، تأکید کرد: تلاش ما در دنیای الکترونیکی توجه به سلایق دانش‌آموزان است و در تألیف کتب وصیت‌نامه شهدا نیز به‌صورت موضوعی با تکیه‌بر زندگی و وصیت‌نامه شهید تدوین‌ شده است.
 
وی با تأکید بر اینکه باید یادواره‌ها از حالت حزن‌انگیز، تکراری بودن و بی‌اثر بودن خارج شود، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های آموزش‌وپرورش مازندران این است که یادواره‌ها فرایند مدار با برنامه و مبتنی بر تأثیرگذاری برگزار شود.
 
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش ‌و پرورش مازندران با تأکید بر اینکه هدف آموزش ‌و پرورش مشارکت تشکل‌های دانش‌آموزی در برگزاری یادواره‌ها است، افزود: امروزه نقش دانش‌آموزان در برنامه‌های استانی و ملی افزایش پیداکرده که این مسئله به دلیل اعتماد آموزش‌وپرورش استان به دانش‌آموزان است.
 
شعبانی خاطرنشان کرد: با واگذاری نقش‌ها به دانش‌آموزان می‌توانیم به بخشی از اهداف خود دست پیدا کنیم که در دستور کار جدی ما قرار دارد.
 
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش‌ و پرورش مازندران به حوزه فضای مجازی اشاره کرد و گفت: تربیت مدرسان میانی یکی از برنامه‌های ما در حوزه فضای مجازی است که در آن افرادی تربیت شوند که به دانش‌آموزان آموزش‌های حرفه‌ای درباره نحوه استفاده از دنیای مجازی را آموزش دهند.

این مسئول یادآور شد: بسیاری از آسیب‌هایی که امروزه دانش‌آموزان ما با آن مواجه هستند به دلیل عدم آگاهی آن‌ها با شبکه‌های اجتماعی است که با تربیت مدرسان میانی می‌توان آموزش‌های لازم را به آن‌ها ارائه کرد.
 
وی تولید اپلیکیشن‌هایی که بر روی گوشی‌های اندروید نصب شود را از دیگر برنامه‌های آموزش‌وپرورش عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر اتحادیه انجمن اسلامی برنامه‌ای با عنوان «من صدای توام» را از طریق سایت انجام می‌دهد.
 
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش‌ و پرورش مازندران عنوان کرد: مسابقاتی در قالب خاطرات دانش‌آموزی، عکس، کلیپ در سال گذشته برگزار شد که از طریق دنیای مجازی ۲ هزار دانش‌آموز توانستند آثار خود را به این سامانه ارسال کنند.
 
شعبانی متذکر شد: تهیه بازی‌های فکری و اینترنتی که بتواند دانش‌آموزان را با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا کند در دستور کار ما قرار دارد که اگر منابع مالی تأمین شود ظرفیت آن در آموزش ‌و پرورش برای ساخت آن وجود دارد.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار