در نشست تشریح برنامه‌های همایش تئاتر خرداد مطرح شد؛

زارعی: عدم معرفی امام خمینی(ره) ظلم و غفلت است/ شفیعی: شخصیت امام را با تئاتر معرفی می‌کنیم

برنامه‌های پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد با حضور مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و دبیر این همایش تشریح شد.
کد خبر: ۲۹۳۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷ - 28May 2018

زارعی: عدم معرفی امام خمینی(ره) ظلم و غفلت است/ شفیعی: شخصیت امام را با تئاتر معرفی می‌کنیمبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد با حضور «کوروش زارعی» مدیر مرکز هنرهای نمایشی و «امیرحسین شفیعی» دبیر همایش در حوزه هنری برگزار شد.

«امیرحسین شفیعی» دبیر همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد در این نشست با بیان‌ اینکه پنجمین دوره تئاتر خرداد با محوریت قیام ۱۵ خرداد است، اظهار داشت: امسال به جهت اینکه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم این همایش رویکرد جدیدی دارد که به دستاوردهای انقلاب اسلامی و اندیشه‌ای امام خمینی (ره) خواهد پرداخت.

وی درباره مکان‌های اجرای این همایش گفت: فضای باز تئاتر شهر، محوطه حوزه هنری، بوستان آب و آتش، برج میلاد و خانه هنرمندان ایران مکان اجراهای این همایش است. همچنین آثار صحنه‌ای در سالن‌های «ماه» و «مهر» اجرا می‌شود. چراکه امسال اولین سال اضافه شدن بخش اجراهای صحنه‌ای است و از میان ۱۵ اثر رسیده این بخش سه اثر انتخاب شد.

دبیر همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد تصریح کرد: ۸ تا ۱۲ خردادماه گروه‌ها در تهران و از ۱۲ تا ۱۵ خرداد اجراهای در مراکز استانی انجام خواهد شد. ۱۴ خرداد نیز اجرای آثار نمایشی نقالی و پرده‌خوانی در مرقد امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد که از ساعت ۱۶ الی ۱۹ در صحن شهدا و صحن حاج احمد خمینی مکان نمایش‌های خیابانی و نقالی است.

شفیعی بیان کرد: در ۱۵ خرداد نیز ویژه برنامه‌های این روز را خواهیم داشت. جهت تمرکز زدایی در شهرستان پیشوا یعنی مبدا قیام ۱۵ خرداد، سه اثر نمایشی اجرا خواهد کرد. بخش خیابانی، آثار صحنه‌ای، نقالی و پرده‌خوانی بخش‌های این همایش‌ها است.

وی گفت: جعفر دهقان، عبدالرضا اکبری و شهاب راحله سه داور این همایش هستند. ما در پنجمین گام این همایش هستیم و در سال‌های گذشته جدول پر و پیمانی نداشتیم اما امسال به اهتمام مسئولسن آثار قابل قبولی اجرا خواهیم کرد و شخصیت امام (ره) را با تئاتر معرفی می‌کنیم.

دبیر همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد بیان کرد: در مجموع سه اثر صحنه‌ای، سه اثر خیابانی، شش اثر نقالی و پرده‌خوانی و سه اثر سایر در این همایش اجرا می‌شود. حوزه هنری از فرصتی که به وجود آمده استفاده کرده و در بخش صحنه‌ای ما تازه کارمان آغاز شده و سعی می‌کنیم در طول سال آثاری را تولید و اجرا کنیم. تولید آثار صحنه‌ای سیاست این همایش است که در طول سال دو اثر را با محوریت انقلاب اسلامی تولید و اجرا خواهیم کرد.

زارعی: عدم معرفی شخصیت حضرت امام(ره) ظلم و غفلت است

«کوروش زارعی» مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه این نشست با خطاب قرار دادن اهالی رسانه به عنوان یار دوازدهم تئاتر و فرهنگ کشور اظهار داشت: کمک اهالی رسانه کمکی به چرخه تئاتر کشور است.

وی جایگاه شخصیت بزرگ و جهانی امام خمینی(ره) را در تئاتر خالی دانست و گفت: صدور و معرفی انقلاب اسلامی به دنیا یکی از دغدغه‌های امام خمینی (ره) بوده که تئاتر نیز یک رسانه برای این کار است. در همین راستا فکر می‌کنیم عدم معرفی شخصیت حضرت امام(ره) ظلم و غفلت بوده است.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری افزود: در پنجمین دوره این همایش قدم‌های خوبی برداشته شده و چشم‌انداز بزرگی برای این حرکت فرهنگی در نظر گرفته‌ایم. معتقدیم این همایش فقط متعلق به حوزه هنری نیست و باید همه ارگان‌ها به مدد ما بیایند. اگر دستگاه‌های فرهنگی و هنرب برای امام خمینی(ره) کار نکنند، می‌خواهند برای چه کسی کار کنند!

زارعی تصریح کرد: ما دست یاری و مدد به سمت همه مجموعه‌های فرهنگی دراز می‌کنیم تا این قدم را باشکوه برداریم. امسال موسسه حفظ و نشر ارزش‌های امام خمینی (ره) پیش قدم شدند. معاونت هنری وزارت ارشاد نیز قول مساعدت داد که به این همایش کمک کند.

وی در ادامه از اضافه شدن بخش صحنه‌ای این همایش خبرداد و خاطرنشان کرد: علاوه بر آثار خیابانی امسال آثار بخش صحنه‌ای را نیز اضافه کردیم اما آثار این بخش با کیفیت نبود به همین دلیل سه اثر در بخش غیر رقابتی وجود دارند. ما قصد داریم اجرای عمومی را تهران و شهرستان‌ها جدی بگیریم. همه آثار این همایش با شرط تازگی در تولید راه داده می‌شوند به همین خاطر تماشاگر برای نخستین بار این اجراها را می‌بیند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اظهار داشت: سال گذشته حوزه هنری شب خاطره‌ای را در محل حسینیه جماران برگزار کرد و بنده در این مراسم گزارشی به سید حسن خمینی دادم که ایشان پیشنهاد تولید یک نمایشنامه فاخر درباره امام خمینی (ره) با استفاده از شورای نویسندگان مطرح کردند. امسال برای تولید این نمایشنامه تیم نویسندگان را در اختتامیه این همایش معرفی خواهیم کرد.

زارعی گفت: اختتامیه این همایش امسال ۱۲ خرداد برای اولین بار در حسینیه جماران برگزار خواهد شد و سید حسن خمینی نیز در این مراسم سخنرانی خواهد کرد. ما بخاطر ایجاد انگیزه در جوانان، همایش را امسال رقابتی اجرا کردیم و در بخش‌های مختلف برگزیدگان خواهیم داشت و تندیسی طراحی شده تا برای همیشه در همایش وجود داشته باشد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها