اکرمی:

هیچ انسان عاقلی به غربی‌ها اعتماد ندارد

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری گفت: اگر ما از ظرفیت‌های خودمان استفاده کنیم، خود اروپایی‌ها ناگزیر می‌شوند از موضع عزت، حکمت و مصلحت با ما برخورد کنند.
کد خبر: ۲۹۳۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲ - 28May 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی در گفت‌وگویی در مورد اینکه اروپا باید چه تضمینی به ایران بدهد تا برجام با سه کشور اروپایی ادامه پیدا کند، گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنانشان تضمین‌ها را مطرح کردند. به نظرم تضمین اروپا و حتی روسیه و چین وابسته به اعمال و رفتار خودمان است.

وی با تاکید بر اینکه ما اول باید کارنامه خودمان را در داخل کشور روشن کنیم اظهار داشت:‌ اگر ما واقعا از ظرفیت‌های خودمان استفاده کنیم و نقدینگی سرگردان بالای‌مان را در تولید به کار گیریم و نشان دهیم که درست است از تحریم بیگانگان فشار می‌بینیم اما فلج نمی‌شویم و از پا درنمی‌آییم، آنوقت خود اروپایی‌ها ناگزیر می‌شوند از موضع عزت، حکمت و مصلحت با ما برخورد کنند.

اکرمی با اشاره به اینکه مشکلات‌ ما در داخل کشور است، تصریح کرد: دو ماه است بازار و تجارت در کلان انجام نمی‌شود و همه منتظر هستند ببینند چه می‌شود اما اینها در حالی است که دولت می‌گوید ارز مورد نیاز را تامین می‌کند و ثبت سفارش‌ها انجام می‌شود. با این حال قیمت‌ها بالا می‌رود و گرانی ایجاد شده است.

وی اضافه کرد:‌ به نظرم با این شرایط، خیلی اروپایی‌ها ما را تحویل نمی‌گیرند و به ما اعتنا نمی‌کند. ما باید مشکلات را در داخل کشورمان حل کنیم و ملت و مردم ما به کالاهای داخلی اهمیت بدهند.

اکرمی در مورد نظارت بر گرانی کالاها توسط دولت گفت: دولت شیر را 1440 تومان از دامداران خریداری می‌کند اما همین شیر در مغازه‌ها کمتر از دو هزار و 500 تومان فروخته نمی‌شود. وقتی نظارت نمی‌کنیم بعید می‌دانم کشورهای اروپایی ما را تحویل بگیرند.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری بیان داشت: اردوغان از ملت ترکیه خواست یورو و دلارشان را به لیره تبدیل کند در حالی که می‌بینیم بعضی در کشور ما ریال خود را به دلار تبدیل می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که دولتمردان در مذاکرات برجامی با اروپا چه اقداماتی باید انجام دهند که تجربه پرهزینه برجام تکرار نشود، گفت: برجام را نباید خسارت محض ببینیم که یک کلاه گشاد سر ما گذاشتند. برجام در شرایط خاصی انجام شد که من آن شرایط را مثل قطعنامه 598 می‌دانم. هر توجیهی برای قطعنامه 598 گفته می‌شود من آن را برای برجام به کار می‌برم.

وی اضافه کرد: ما در برجام بین بد و بدتر انتخاب کردیم زیرا ما را به فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل برده بودند و این شورا علیه ما قطعنامه صادر کرده بود و اسلام‌ هراسی و ایران هراسی ایجاد شده بود. از روز اول هم هیچ انسان عاقلی به غربی‌ها اعتماد نداشت حتی می‌خواهم بگویم مگر می‌توانیم به چین و روسیه اعتماد کنیم؟

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: چین بازار 300 میلیارد دلاری با آمریکا را رها نمی‌کند به بازار 30 میلیارد دلاری ایران بچسبد. خود ما هستیم که باید جای پایمان را محکم کنیم و از موضع حکمت، عزت و مصلحت برخورد کنیم و هر چه می‌توانیم باید در داخل تهیه و هر آنچه نمی‌توانیم از خارج وارد کنیم نه اینکه سنگ پا و چوب بستنی را از خارج تهیه کنیم.

وی در انتها گفت:‌ما می‌توانیم شکر و برنج تهیه نکنیم و مثلا من روزی یک لقمه برنج کمتر بخورم. مگر چین و جاهای دیگر جهان چنین کارهایی نمی‌کنند؟

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها