دبیر سازمان مردم نهاد جمعیت حمایت از مصدومان شیمیایی:

جانباز شیمیایی نباید شرمنده خانواده باشد/ مرکز تاریخ شفاهی جانبازان شیمیایی تاسیس می‌شود

سیدکمال لوح‌موسوی با بیان این‌که نباید جانبازان شیمیایی از نظر مالی شرمنده خانواده‌هایشان باشند، گفت: جانبازان شیمیایی از سطح متوسط و پایینی از درآمد برخوردار هستند و به دلیل محدودیت‌های سرما و گرما، آلودگی‌های هوا، نوع تغذیه و ... هزینه‌های بیشتری را متحمل می‌شوند.
کد خبر: ۲۹۳۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴ - 30May 2018

سید کمال لوح موسوی دبیر سازمان مردم نهاد جمعیت حمایت از مصدومان شیمیایی در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس با بیان این‌که جانبازان شیمیایی ما نفس خود را دادند تا مردمانشان بتوانند در فضای بهتری به راحتی تنفس کنند، اظهار داشت: جمعیت حمایت از مصدومین شیمیایی از سال 92 شروع به کار کرد. توانبخشی در حوزه‌های مختلف، اجرای برنامه‌های هم‌اندیشی، آموزشی و آگاه‌سازی جهت بهبود شرایط جسمی و روحی، اجرای برنامه‌های علمی و پژوهشی، چاپ نشریات، حمایت از حقوق جانبازان شیمیایی، همکاری با سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی، برگزاری اردو، ضیافت رمضان با حضور خانواده جانبازان، حضور در اجلاس منع گسترش سلاح‌های شیمیایی و ... از جمله فعالیت‌هایی است که تا به امروز از سوی جمعیت حمایت از مصدومین شیمیایی انجام شده است.

موسوی حمایت مادی و معنوی از جانبازان را وظیفه این جمعیت دانست و خاطرنشان کرد: برای دفاع از مظلومیت جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس، رایزنی‌هایی با برخی از نهادهای مرتبط بین‌المللی از جمله «سازمان اوپی‌سی‌دبلیو» و همچنین مباحثی را با دادگاه لاهه داشته‌ایم.

دبیر سازمان مردم نهاد جمعیت حمایت از مصدومان شیمیایی با بیان این‌که تصمیم‌گیری‌های این سازمان مردم نهاد توسط هیات مدیره انجام می‎‌شود و مصوبات توسط کمیته‌های زیر نظر دبیر کل جمعیت تشکل شده اجرا می‌شود، گفت: کمیته‌ امور اداری مالی، کمیته تامین مالی، پشتیبانی و امور رفاهی، کمیته سلامت، کمیته امور فرهنگی و آموزشی پژوهشی، کمیته امور حقوقی، کمیته ارتباطات، اطلاع رسانی و امور بین‌الملل، کمیته امور آموزش و پژوهش و کمیته امور شعب، مسؤول اجرای امور مربوط به این سازمان مردم نهاد هستند.

جانبازان شیمیایی نباید از نظر مالی شرمنده خانواده خود باشند/ تاسیس مرکز تاریخ شفاهی جانبازان شیمیایی در سال جاری

وی با اشاره به وضعیت مالی جانباران شیمیایی عنوان کرد: در خصوص حمایت از جانبازان شیمیایی قوانینی وجود دارد که متاسفانه اجرا نمی‌شوند. از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز حمایت‌هایی صورت می‌گیرد؛ اما وضعیت جسمی و مالی جانبازان شیمیایی را کفایت نمی‌کند. برخی جانبازان قطع عضو هستند و مردم از ظاهر آن‌ها متوجه می‌شوند و مورد احترام و تجلیل قرار می‌گیرند؛ اما جانبازان شیمیایی قابل شناسایی نیستند.

موسوی ادامه داد: در کشور جمعیت‌های زیادی همچون تالاسمی‌ها‌، بیماران کلیوی و سرطانی، کوتاه قامتان و ... وجود دارند که مورد حمایت‌ سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف قرار می‌گیرند. پس از تاسیس جمعیت حمایت از جانبازان شیمیایی، متاسفانه مورد کم لطفی قرار گرفته است. این در حالی است که هیچ مرکز درمانی و توانبخشی اختصاصی برای جانبازان شیمیایی در نظر گرفته نشده است.

دبیر سازمان مردم نهاد جمعیت حمایت از مصدومان شیمیایی با بیان این‌که نباید جانبازان شیمیایی از نظر مالی شرمنده خانواده‌هایشان باشند، گفت: جانبازان شیمیایی از سطح متوسط و پایینی از درآمد برخوردار هستند و به دلیل محدودیت‌های سرما و گرما، آلودگی‌های هوا، نوع تغذیه و ... هزینه‌های بیشتری را متحمل می‌شوند. همچنین جانبازان شیمیایی توان اشتغال ندارند به همین دلیل دچار مشکلات مالی هستند.

وی در خصوص آمار جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: بر اساس آمار ارائه شده از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران مجموعا حدود 548 هزار و 499 جانباز در سراسر کشور داریم که از این تعداد 517 نفر جانباز شیمیایی شدید، 16 هزار و 486 نفر شیمیایی متوسط و 42 هزار و 935 نفر شیمیایی خفیف هستند.

موسوی همچنین از تاسیس مرکز تاریخ شفاهی جانبازان شیمیایی در سال‌جاری خبر داد و بیان کرد: در نظر داریم که خاطرات جانبازان شیمیایی دوران دفاع ثبت و ضبط کنیم تا ضمن نگهداری این گنجینه ارزشمند، از این ظرفیت در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استفاده کنیم.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها