رییس سازمان حج و زیارت تاکید کرد:

دستاوردهای تهیه سوغات حجاج از کالای داخلی/ آخرین برنامه ریزی حج۹۷

رییس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌های کافی برای تهیه سوغات زائران از کالای با کیفیت ایرانی انجام شده است که این مهم باعث عدم خروج ارز و فرصت و انتخاب مناسب کالا خواهد شد.
کد خبر: ۲۹۳۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸ - 31May 2018

دستاوردهای تهیه سوغات حجاج از کالای داخلی/ آخرین برنامه ریزی حج۹۷به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت در گردهمایی کارگزاران قم، مرکزی و کاشان به بیان وضعیت حج تمتع ۹۷ پرداخت و اظهار کرد: فضای مطلوب حج سال گذشته و انعکاس آن باعث شد تا انتظار ویژه ای ایجاد شود بنابراین باید امسال حج بهتری داشته باشیم و در حوزه های اجرایی نباید مشکلی وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه ما امسال در حوزه اجرا قطعاً سنگین تر است، توضیح داد: سازمان حج و زیارت با تشکیل ۲۴ کارگروه آسیب شناسی کاملی را انجام داده است و با برنامه ریزی مناسبی پیش رو خواهد داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: با توجه به اینکه در جلسات برنامه ریزی از نظرات مدیران کاروان و مجموعه ها استفاده شده است، انتظار می رود که کارگزاران به خروجی برنامه ریزی ها که در قالب دستورالعمل و بخش نامه است، توجه ویژه ای داشته باشند.

محمدی خطاب به کارگزاران تاکید کرد: بخشی از این دستورالعمل ها در قالب کتاب آمده است و بخشی هم به صورت الکترونیکی اطلاع رسانی می شود.

وی توصیه کرد: دقت و توجه جدی به ساختار تشکیلاتی حج که به صورت ستاد، منطقه، مدیر مجموعه و مدیر کاروان اداره می شود باید وجود داشته باشد.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: عملیات حج چون مجموعه محور است لذا مدیر کاروان چه در مدینه و چه در مکه تحت اختیار مجموعه قرار می گیرند.

محمدی تاکید کرد: مهم ترین موضوع در خصوص مدیران کاروان و مجموعه این است که آنها در خط مقدم و حلقه وصل بین سازمان و زائران هستند؛ اجرای برنامه ها توسط شخص مدیر مجموعه و مدیر کاروان انجام می شود.

وی با تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی به زائران حج تمتع و تفاوت آن با عمره گفت: همان طوری که می دانید حج تمتع با عمره تفاوت های بسیار زیادی دارد و این مهم باید برای حجاج تبیین شود.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: حدود ۹۵ درصد حجاج ما برای اولین بار است که به حج تمتع مشرف می شوند و اگر بدانند که سفر حج در حوزه مسائل اجرایی چه پیچیدگی هایی دارد و در این خصوص توجیه شوند، از مشکلات و مسایل کاسته خواهد شد.

وی در موردحمل و نقل درون شهری زائران نیز گفت: در حوزه نقل هم عربستان به ما قول هایی داده که اتوبوس های فرسوده استفاده نشود.

رئیس سازمان حج و زیارت، اسکان مدینه را یکی از مسائل مهم خواند و گفت: اگر زائران نسبت به فرآیندها توجیه شوند، قطعا همراهی خواهند کرد و مدیران و مجموعه ها مشکلات کمتری خواهند داشت.

محمدی توضیح داد: بحث اسکان یکی از دغدغه های اصلی ما است؛ تخریب هتل ها که در منطقه مرکزی مدینه انجام گرفته، ظرفیت اقامت در مدینه را کاهش داده است.

وی افزود: به دلیل محدودیت های ذکر شده، اقامت حجاج ما در مدینه حدود ۶ روز است.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: وضعیت اسکان به ویژه برای مدینه بعدی ها بیشتر باید تشریح شود چرا که هتل های مدینه نسبت به هتل های مکه محدود تر و فضای آن کمتر است.

محمدی درباره حمل و نقل درون شهری توضیح داد: حمل و نقل درون شهری در مکه از ۵ ذی الحجه تا ۱۴ ذی الحجه قطع می شود که بایستی از هم اکنون اطلاع رسانی صحیحی صورت گیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: اگر زائران از قبل بدانند که موضوع این برنامه با عربستان است و برنامه خاص حجاج ایرانی نیست، به راحتی آن را می پذیرند.

محمدی به تفاوت قیمت گروه ها اشاره کرد و افزود: تفاوت قیمت ها در اصل به دلیل نوع هتل است و این موضوع باید توضیح داده شود.

وی مشکل دیگر را طول اقامت دانست و گفت: طول مدت اقامت باعث افزایش قیمت نخواهد بود چون هتل های مکه به طور موسمی اجاره می شوند.

محمدی افزود: امسال این امکان را فراهم کردیم تا زائرین در ابتدای ثبت نام مدت اقامت خود را بدانند و با علم به آن ثبت کنند.

وی اظهار کرد: علت طول مدت اقامت هم به علت محدودیت های فرودگاه های جده و مدینه است که عربستان باید با توجه به ۳۳۰۰ پرواز از سراسر دنیا برنامه ریزی کند.

محمدی به اهمیت موضوع عرفات و منا اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی دقیق شده که زائران چه موقع از هتل به عرفات اعزام شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: در مزدلفه نیز برنامه ریزی صورت گرفته که حجاج در مزدلفه حتما در محیط تعیین شده باشند و این جزو الزمات ما است.

محمدی اعلام کرد: برای جمرات نیز طبق توافق ما با وزارت حج عربستان و موسسه مطوفی جدول زمانبندی تهیه شده که هر کاروان چه زمانی حرکت کند. زمان بندی باید به عنوان یک موضوع مهم مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت به موضوع قربانی نیز اشاره کرد و افزود: موضوع قربانی هم طبق جدول زمانبندی طراحی شده انجام می گیرد. در گذشته اگر مدیر کاروان زودتر قربانی را انجام داده و زائرین از احرام خارج می شدند امتیاز محسوب می شد اما امسال دقیقاً برعکس قبل است اگر مدیر کاروانی خارج از زمان اعلام شده پیش برود تخلف است.

محمدی افزود: مدیران مجموعه دقت کنند نظم و انضباط و نظارت را در منا پیاده کنند.

وی در خصوص اطلاع رسانی به زائرین و ارتباط زائران نیز گفت: برای اطلاع رسانی به حجاج ، پیام رسان گپ انتخاب شده که قرار است خدمات مناسبی ارائه دهد.

محمدی افزود: در سال حمایت از کالای ایرانی سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری تلاش هایی کرده اند که اقلام همراه زائر کالای ایرانی باشد؛ ضمنا برنامه ریزی های لازم برای تهیه سوغات زائران از کالای با کیفیت ایرانی نیز انجام شده است که این مهم باعث عدم خروج ارز و امکان و فرصت انتخاب مناسب کالا خواهد شد.

همچنین در این مراسم مهدی صالحی سرپرست حج و زیارت استان قم، گزارش مختصری از فعالیت های صورت گرفته در حوزه اجرا و برنامه های انجام شده ارائه داد. در پایان آقای آزاد ‌و حمید رضا محمدی به برخی پرسش های کارگزاران پاسخ گفتند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها