اسد: تمام مناطق تحت اشغال سوریه را آزاد خواهیم کرد؛ پاسخ به تهدید‌های اسرائیل

بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه‌ای تفصیلی به تشریح اوضاع داخلی و خارجی سوریه در سایه نبرد با تروریسم پرداخت و بر ادامه نبرد با تروریسم تا پاکسازی کامل این کشور تاکید کرد.
کد خبر: ۲۹۳۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹ - 31May 2018

اسد: تمام مناطق تحت اشغال سوریه را آزاد خواهیم کرد؛ پاسخ به تهدید‌های اسرائیلبه گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، بشار اسد رئیس جمهور سوریه در گفت وگو با شبکه روسیا الیوم تصریح کرد: با هر پیشروی در میدان نبرد و با هر پیروزی و آزاد سازی منطقه‌ای جدید، ما به پایان درگیری نزدیک می‌شویم. همواره گفته ام که بدون دخالت خارجی، حل و فصل وضعیت در سوریه بیش از یک سال طول نخواهد کشید. با هر پیشروی ارتش سوریه و هر پیشرفت دمشق در فرایند سیاسی در راستای برقراری ثبات بیشتر، دشمنان ما به طور اساسی در غرب که هدایت آنها را آمریکا برعهده دارد و عروسک‌های (خیمه شب بازی) که در اروپا و در منطقه ما می‌گرداند و مزدوران آنها در سوریه، تلاش می‌کنند که پایان درگیری دورتر شود؛ خواه از طریق حمایت بیشتر از تروریسم یا آوردن تروریست‌های بیشتری به سوریه یا مانع تراشی در فرایند سیاسی...اما موفقیت در این زمینه از آن ما خواهد بود ولی همزمان برای هر کسی دشوار است که زمان آن را تعیین کند اما وضعیت به خط پایان نزدیک می شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری گفت: جنگ بدترین گزینه است. فکر می‌کنم که همه سوری‌ها هم با این واقعیت هم نظر هستند اما برخی مواقع شما گزینه‌ای جز این ندارید زیرا گروه‌هایی مثل القاعده و داعش و النصره و سایر گروه‌های با ذهنیت‌های مشابه که اکثرا ایدئولوژی یکسانی دارند؛ آماده گفت وگو نیستند. آنها هیچ طرح سیاسی ندارد و تنها چیزی که دارند همان طرح ایدئولوژیک تاریک است...لذا تنها راه برخورد با اینها استفاده از زور و قدرت است. همزمان ما در مناطق دیگری موفق شده‌ایم که روند آشتی ها را اجرا کنیم... فکر می‌کنم که بهترین گزینه برقراری آشتی ها است. این طرح ما است. اما وقتی این امر به موفقیت نمی رسد؛ تنها راهی که می توان به آن متوسل شد، استفاده از زور و قدرت است.

بشار اسد گفت: همواره می‌گوییم که ما همه بخش های سوریه را آزاد خواهیم کرد. در نتیجه محال است که بگذاریم هیچ منطقه‌ای از خاک سوریه خارج از کنترل ما به عنوان دولت باشد. این امری طبیعی است.

وی با اشاره به خنثی شدن نقشه دشمنان برای اختلاف افکنی طایفه‌ای در سوریه و وحدت و انسجام همه اقشار ملت سوریه گفت: اکنون در دمشق، حلب، حمص و همه مناطق تحت کنترل دولت سوریه، خواهید دید که همه اقشار جامعه سوریه بدون استثناء وجود دارند. این واقعیت است.

رئیس جمهور سوریه درباره فرایند آشتی در این کشور تصریح کرد: از آغاز گفتیم که هرگاه بتوانیم جلوی ریخته شدن شهروندان سوری را بگیریم باید وارد عمل شده و با هر طرحی با هر شکلی –حتی اگر طرف مقابل نیات بدی داشته باشد- همراهی کنیم. برخی از این طرح ها با نیت بدی ارائه شد، اما با این وجود با آن همراهی کردیم. واقعیت کنونی این است که اگر به هر منطقه‌ای بروید، نتایجی که با یاری آشتی‌ها به دست آمده است، شاهد خواهید بود. این گواهی بر گفته‌های من است. بدون این سیاست و بدون قصد و تلاش برای جلوگیری از ریخته شدن خون سوری‌ها و بدون مذاکره و صحبت با مردم نمی‌توانستیم این آشتی‌ها را برقرار کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری گفت: در آزادسازی حلب و بعد از دیرالزور و قبل از آن حمص و اکنون دمشق، آمریکا در حقیقت برگه‌های برنده خود را از دست می‌دهد. برگه اصلی آنها همان جبهه النصره بود که آن را «میانه‌رو» می‌خواندند، اما وقتی حقیقت برملا شد یعنی اینکه این گروه میانه رو نیست بلکه بخشی از القاعده است که لازم بود آمریکا با آن مبارزه کند، آنها به دنبال برگه دیگری رفتند. این برگه اکنون همان نیروهای سوری دموکراتیک است زیرا آنطور که به نظر می رسد و همانطور که شما الان گفتید ما در مناطق مختلف برای شکست دادن تروریست‌ها به پیش می‌رویم، اما تنها مشکل باقی مانده در سوریه همین نیروهای سوریه دموکراتیک هستند. ما با آن با دوگزینه برخورد می‌کنیم: گزینه اول این است که ما اکنون درها را به روی مذاکره باز کرده‌ایم زیرا اکثر این نیروها، سوری هستند و این فرض وجود دارد که آنها کشورشان را دوست دارند و نمی خواهند ابزار دست بیگانگان باشند. ما این را فرض می کنیم. همگی ما از دهه‌ها پیش به آمریکا اعتماد نداریم؛ نه فقط به علت جنگ بلکه به این علت که آنها همواره چیزی می‌گویند و عکس آن را انجام می دهد. آنها روزانه دروغ می گویند لذا ما یک گزینه داریم و آن هم این است که به عنوان شهروندان سوری در کنار یکدیگر تا ابد زندگی کنیم.

این گزینه اول است اما اگر این امر روی ندهد، ما به زور و قدرت برای آزادسازی این مناطق متوسل خواهیم شد. با وجود آمریکایی‌ها یا نبود آنها، هیچ گزینه دیگری نداریم. این سرزمین ما و حق ما است و وظیفه داریم آن را آزاد کنیم. آمریکایی‌ها باید (خاک سوریه را) ترک کنند و به شکلی ترک خواهند کرد. آنها بدون پایه و اساس قانونی وارد عراق شدند و ببنید که چه بر سر آنها آمد. باید درس بگیرند. عراق استثنا نیست و سوریه استثنا نیست. مردم دیگر حضور بیگانگان در این منطقه را نمی‌پذیرند.

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این سوال خبرنگار روسیا الیوم که گفت: وزیر انرژی اسرائیل عینا از این عبارت که " اسرائیل شما و دولت شما را از بین خواهد برد" استفاده کرد و آیا شما نگران نیستید و این تهدید را چگونه می‌بینید، تصریح کرد: از وقتی متولد شدیم و منظورم نسل من و اکثر نسل‌های کنونی سوریه است، ما در سایه تهدید تجاوزگری اسرائیل زندگی کرده‌ایم... لذا این گفته که ما می‌ترسیم، بی معنی است. اسرائیلی‌ها به ترور و قتل و اشغالگری از حدود 70 دهه در این منطقه عادت کرده‌اند، اما آنها اینکار را معمولا بدون تهدید انجام می‌دهد. پس چرا الان به این شیوه تهدید می‌کند؟ این نشانه‌ای از هراس آنها است. این نوعی احساس هیستریک است، زیرا آنها عزیزانشان را از دست می‌دهند؛ عزیزان آنها همان النصره و داعش هستند. برای همین است که اسرائیل اخیرا احساس وحشت می کند. ما احساس آنها را درک می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره حملات هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به سوریه گفت: در واقع، نخستین هدف مزدوران در سوریه قبل از حمله به هر یک از پایگاه‌های نظامی دیگر سوریه؛ سامانه‌های پدافند هوایی بود. این امر در آن زمان غیرمنتظره بود که چرا آنها به سامانه‌های پدافند هوایی سوریه حمله می‌کنند؟ زیرا این سامانه‌ها ارتباطی با برخورد با آنچه آن را "تظاهرات مسالمت آمیز" یا "نیروهای میانه رو" می‌خواندند، نداشتند. حمله آنها به سامانه‌های پدافند هوایی گواه دیگری بود بر اینکه اسرائیل با این تروریست‌ها در سوریه به طور مستقیم در ارتباط بود لذا به این پایگاه‌های هوایی نظامی حمله کردند و بخش بزرگی از سامانه‌های پدافند هوایی ما را منهدم کردند. اما با این وجود، اکنون به خاطر حمایت روسیه وضعیت ما یا بگوییم سامانه‌های پدافندی ما قویتر از هر زمان دیگری است. حملات اخیر اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها ثابت کرد که وضع ما اکنون بهتر است. الان و در پاسخ به سوال شما باید بگویم که تنها گزینه پیش روی ما بهبود بخشیدن به سامانه‌های پدافند هوایی خودمان است. این تنها چیزی که می‌توانیم انجام دهیم و انجام می‌دهیم.

وی درپاسخ به سوالی درباره حضور ایران در سوریه گفت: نیروهای ایرانی در نزد ما نیستند. نزد ما هیچ نیروی ایرانی هیچ گاه نبوده است و نمی‌توان این را پنهان کرد و اگر این نیروها باشند؛ ابایی نداریم که بگوییم چنین نیروهایی نزد ما هستند. ما از روس‌ها دعوت کردیم و می توانستیم ایرانی‌ها را دعوت کنیم. افسرانی ایرانی نزد ما هستند که به ارتش سوریه کمک می کنند؛ اما آنها (ایرانی ها) نیروهایی ندارند. حقیقت روشن تری که دروغ گویی آنها (سران رژیم صهیونیستی) در این موضوع– یعنی موضوع ایرانی ها- را اثبات می کند؛ این است که حملات اخیر چند هفته پیش که مدعی شدند علیه پایگاه‌ها و پادگان‌های ایرانی صورت گرفت، به شهادت و زخمی شدن دهها سوری منجر شد و یک ایرانی در بین آنها نبود بنابراین چطور می توانند بگویند که در نزد ما چنین نیروهایی هستند. این دروغ است. ما همواره می‌گوییم که نزد ما افسرانی ایرانی هستند و آنها با ارتش ما کار می‌کنند و نزد ما نیروهای ایرانیی وجود ندارد.

وی درپاسخ به سوال دیگری با رد ادعای واهی استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی تاکید کرد: ما اساسا سلاح شیمیایی نداریم. نبرد در سوریه برای جذب قلب های سوری ها بود. این نبرد اصلی است که ما در آن موفق شدیم. چطور می توانیم علیه غیرنظامیانی که می خواهند حامی ما باشند، از سلاح شیمیایی استفاده کنیم..حتی روزنامه نگاران غربی که بعد از آزادسازی غوطه به آنجا رفتند گفتند که ما از مردم سوال کردیم و آنها گفتند که هیچ حمله شیمیایی ندیده اند. در نتیجه اینها همه داستان صرفا بهانه تراشی برای حمله به سوریه است.

اسد در پاسخ به سوال دیگری از اقدامات مکرر آمریکا در نقض روزانه قوانین و موازین بین المللی و نداشتن مبنای قانونی برای حضور هواپیماهای ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا برای به اصطلاح "مبارزه با داعش" سخن گفت و افزود: تا زمانی که یک قانون بین المللی وجود نداشته باشد که آمریکا و عروسک های وابسته به آن در غرب به آن تن دهند، ضمانی نیست که این امر (حملات آمریکایی ها) روی ندهد. چند هفته پیش روی داد و در آوریل سال گذشته روی داد و ممکن است که هر زمان دیگری هم روی دهد.

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به سوالی درباره حمله غرب به سوریه بعد از طرح ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در این کشور و علت محدود و نمادین شدن این حمله با وجود تهدیدهای شدید ترامپ گفت: اطلاعات ما حاکی است که غرب در اندیشه حمله‌ای فراگیر به سراسر سوریه بود اما تهدید روسیه سبب شد که غرب شدت حمله خود را کاهش داده و محدود کند.

اسد در پاسخ به این سوال که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چندی پیش عینا عبارت "اسد حیوان" را برای توصیف شما به کار برد و آیا شما لقبی دارید که برای رئیس جمهور آمریکا بع کار ببرید؟ گفت: این لحن من نیست، لذا نمی توانم لحن مشابهی به کار ببرم. این لحن اوست و بیانگر (شخصیت) خود اوست.

وی افزود: ما یک گفته معروف داریم و آن هم این است که سخن، ویژگی گوینده آن است و او با این سخن؛ (ذات) خود را بیان می کند. به هر صورت این سخن هیچ تاثیری در وجودم ندارد و چنین لحنی نباید در هیچ کسی تاثیر بگذارد. تنها چیزی که در شما تاثیر می گذارد؛ گفته مردمی است که به آنها اعتماد دارید؛ افرادی متعادل و انسان های عاقل و اخلاق مداران. این چیزی که باید در شما تاثیر بگذارد؛ خواه مثبت باشد یا منفی.

رئیس جمهور سوریه افزود: فردی مثل ترامپ هیچ احساسی را در من بر نمی انگیزد.

اسد همچنین در خصوص ادعای جنگ داخلی در سوریه تاکید کرد: جنگی داخلی در سوریه وجود نداشته است بلکه از آغاز مزدورانی بوده اند که غرب آنها را برای سرنگون کردن دولت سوریه گسیل داشته است. ما جنگ داخلی در سوریه نداشته ایم. اگر هفت سال جنگ داخلی در سوریه بود که باید سوریه تا الان تقسیم شده بود.

وی درپاسخ به سوال دیگری گفت: ما به وقوع درگیری مستقیم بین نیروهای روسیه و نیروهای آمریکایی نزدیک بودیم. اما خوشبختانه با درایت دوطرف از این درگیری جلوگیری شد، زیرا به نفع هیچ کس در جهان و در وهله اول سوری ها است که چنین درگیری روی دهد. ما نیاز به حمایت روسیه داریم اما در عین حال نیاز به اجتناب حماقت آمریکا داریم تا بتوانیم ثبات را در کشورمان برقرار کنیم.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها