آغاز دور جدیدی از بازداشت فعالان حقوق‌بشری در عربستان

دستگاه‌ قضایی عربستان یک نویسنده عربستانی را به پنج سال زندان و یک معترض شیعی در القطیف را به 29 سال زندان محکوم کرد.
کد خبر: ۲۹۳۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷ - 31May 2018

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، مسئولان سعودی در ادامه سیاست‌هایی که نهادهای حقوق بشری مثل «عفو بین‌الملل» آن را ناقض حقوق‌بشر می‌دانند، یک نویسنده سرشناس را به پنج سال زندان و یک فعال معترض شیعی را به 29 سال زندان محکوم کردند.

چند روز پیش نیز مقامات سعودی، یک فعال حقوق بشر دیگر را دستگیر کرده بودند. فشار رژیم آل سعود ضد مردم عربستان به ویژه شیعیان روز به روز بیشتر می‌شود.

کارشناسان بر این باورند که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان تنها عامل پشت پرده تصمیمات قضایی این کشور است که موج جدیدی از بازداشت فعالان حقوق بشر در این کشور را از اول ماه مبارک رمضان آغاز کرده است.

پنج سال زندان برای نویسنده عربستانی به اتهام اهانت به امارات

دادگاهی در عربستان سعودی،«محمد الحضیف» نویسنده عربستانی را به اتهام اهانت به کشور دوست (اشاره به امارات و مصر) به پنج سال زندان محکوم کرد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «نبأ»، الحضیف همچنین به مدت پنج سال ممنوع الخروج شده است و تنها پس از پایان دوره محکومیتش، اجازه سفر خواهد داشت.

نیروهای امنیتی عربستان در 19 مارس 2016، پس از بازگشت این نویسنده از ترکیه، او را بازداشت کردند. وی در برخی رسانه‌ها از جمله روزنامه «الریاض»، مجله «المغترب»، مجله «الامل» و شبکه‌های «المجد» و «الرسالة»، «العربیه‌» و چندین شبکه دیگر فعالیت داشت و چندین کتاب نوشته است.

پایگاه خبری «العربی الجدید» نیز با انتشار این خبر نوشت بر اساس حکم دادگاهی در عربستان، صفحه این نویسنده در شبکه اجتماعی «توئیتر» نیز بسته خواهد شد و وی از هرگونه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی محروم خواهد شد.

الحضیف پیش از این نیز در سال 1994 به مدت چهار سال به دلیل فعالیتهای مربوط به حمایت از حقوق شهروندان سعودی زندانی شده بود. این بار وی به دلیل اهانت به امارات و مصر بازداشت شده است. وی پیش از بازگشت از ترکیه، در صفحه توئیترش درباره سفر «احمد الزند» وزیر دادگستری سابق مصر به امارات نوشته بود: سفر به بزرگترین زباله‌دان جهان. این پست موجب شد که عربستان وی را بازداشت و به اتهام تعرض به دولت‌های همسایه محاکمه کند.

این دستگیری و حکم دستگاه قضایی عربستان با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و کاربری با حساب کاربری «نحوه الحریة» در این‌باره نوشت: ابوظبی دستور می‌دهد، بن سلمان اجرا می‌کند.

دستگیری یک فعال حقوق بشر دیگر در عربستان سعودی

در ادامه بازداشتهای فعالان حقوق بشر در عربستان سعودی، چند روز پیش سازمان عفو بین الملل از دستگیری «محمد البجادی» یکی از بنیانگذاران جمعیت حقوق مدنی و سیاسی این کشور خبر داد.

«سماح حدید» مدیر امور خاورمیانه عفو بین‌الملل ضمن درخواست آزادی فوری فعالان حقوق بشر در عربستان اعلام کرد که این دستگیری نشان دهنده تداوم سیاست بازداشت فعالان حقوق بشر در عربستان سعودی است.

در چند ماه اخیر حداقل ۱۱ نفر از فعالان حقوق بشر در عربستان سعودی بازداشت شده اند.

البجادی از بنیانگذاران جمعیت حقوق مدنی و سیاسی عربستان سعودی با نام «حسم» است که چند سال پیش، دولت سعودی فعالیت آن را ممنوع اعلام کرد و تعدادی از اعضای آن را بازداشت نمود. این فعال حقوق بشری سعودی پیش از این نیز به اتهام مشارکت در فعالیتهای گروهی غیر قانونی، آسیب زدن به وجهه کشور و داشتن کتاب‌های ممنوعه، بازداشت شده بود که آخرین آن به سال 2012 میلادی باز می‌گردد.

29 سال زندان برای یکی دیگر از ساکنان «القطیف»

دادگاه کیفری ریاض، چهارشنبه (دیروز)، همچنین «یوسف عبدالامیر المحروس» از ساکنان شهرک «الربیعة» در استان القطیف را به 29 سال زندان محکوم کرد.

نیروهای امنیتی عربستان المحروس ار در سال 2016 در محل کارش دستگیر کردند و نخستین جلسه دادگاه او در آگوست 2017 برگزار شد و صدور حکم آن تا دیروز به تعلیق افتاده بود که سرانجام پس از گذشت نزدیک به دو سال از حبسش، حکم او صادر شد.

مناطق نفت‌خیز و شیعه نشین شرق عربستان سعودی طی چند سال گذشته شاهد اعتراضات مستمری علیه حکومت مرکزی بوده اند. معترضان ضمن اعتراض به مشارکت ریاض در سرکوب اعتراضات بحرین، خواهان توقف تبعیض علیه خود هستند. نیروهای امنیتی عربستان نیز از انواع شیوه‌ها برای توقف این اعتراض‌ها استفاده کرده‌اند که کشتار، تخریب منازل و بازداشت مخالفان بدون محاکمه علنی از جمله این شیوه‌هاست.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها