جرم و جنایت در عربستان؛ امنیت حلقه مفقوده دوران بن سلمان

با وجود ادعای مسئولان سعودی در مناسبت‌های مختلف مبنی بر میزان بسیار پایین جرم و جنایت در عربستان در مقایسه با میانگین جهانی، آمار‌های مراجع رسمی و رسانه‌های سعودی این ادعا را رد می‌کند.
کد خبر: ۲۹۳۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶ - 08July 2018

جرم و جنایت در عربستان؛ امنیت حلقه مفقوده دوران بن سلمانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، سایت «الخلیج آنلاین» در گزارشی به بررسی جرم و جنایت در عربستان پرداخت و نوشت: رسانه‌های سعودی اخیرا به انتشار تقریبا روزانه اخبار و گزارش‌های مربوط به جرم و جنایت‌های تکان‌دهنده در این کشور عادت کرده‌اند. آخرین مورد اقدام نیرو‌های پلیس منطقه الریاض در دستگیری سرکرده باند سرقت از خانه‌ها با استفاده از خودرو‌های مسروقه بود.

سخنگوی رسمی پلیس منطقه الریاض گفت: ثابت شده است که متهم با کمک عناصر باند از ۴۰ خانه با استفاده از خودرو‌های مسروقه، سرقت کرده است. عناصر باند پلاک خودرو‌ها را تغییر داده‌اند. فرد بازداشت شده در مسائل ضداخلاقی نیز دست داشته است.

تجاوز جنسی و سر بریدن

در همین راستا، نواری ویدئویی از تجاوز و سوء استفاده جنسی از کودکان از طریق فریب آن‌ها با بازی‌های رایانه‌ای توسط یک جوان سعودی که خود را «طمبق» نامیده است، افکار عمومی عربستان را به لرزه درآورد و زوایای پنهان موضوع سوء استفاده جنسی از کودکان را برملا کرد.

آمار جمعیت ملی حقوق بشر عربستان نشان می‌دهد که میزان تعرض و سوء استفاده از کودکان با افزایش زیادی در هفت سال گذشته روبرو شده است. این آمار منتشر شده در رسانه‌ها از دستگیری صاحبان بیش از ۷۷۷ صفحه در شبکه‌های اجتماعی حکایت دارد که از کودکان سوء استفاده جنسی کرده‌اند.

حدود یک هفته پیش بود که روستای الصمد در استان الجموم در منطقه مکه مکرمه شاهد آتش سوزی عمدی خودروی یک زن از سوی شماری از جوانان معترض روستا به تصمیم دولت برای اجازه به زنان جهت رانندگی بود. این دستور با عرف اجتماعی در عربستان به خاطر فتوا‌های مفتی‌های سعودی همخوانی ندارد.

وزارت کشور عربستان نیز اعلام کرده است که نیرو‌های پلیس تنها در سال ۲۰۱۶ میلادی با بیش از ۱۴۹ مورد جرم و جنایت با میانگین ۴۶۴ مورد در بین هر یکصد هزار نفر برخورد کرده‌اند که ضرب و جرح حدود ۶۰ درصد موارد کل جرم و جنایات را شامل شده است.

به گفته سرتیپ منصور الترکی سخنگوی وزارت کشور سعودی، ۷۵ درصد جرم و جنایت‌ها در چهار منطقه مدینه منوره، مکه مکرمه، ریاض و منطقه الشرقیه روی داده است.

منطقه مکه مکرمه در ماه آوریل گذشته با اقدام یک شهروند سعودی در سربریدن سه دختر سه و پنج و شش ساله خود روبرو بود.

اوضاع دشوار اقتصادی

بسیاری از ناظران افزایش میانگین جرم و جنایت در عربستان را به مشکلات و دشواری‌های اقتصادی و اجتماعی نسبت می‌دهند که ملت عربستان با آن دست و پنجه نرم می‌کند. از افزایش قیمت فرآورده‌های سوختی و کالا‌های اساسی و افزایش قیمت برق گرفته تا افزایش بیکاری و گسترش فساد و رشوه و پارتی بازی و نبود امنیت.

گزارش رسانه‌های غربی همواره درباره خطر اوضاع اقتصادی در عربستان و نزدیک بودن انفجار اجتماعی در این کشور به علت سیاست‌های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی نظیر وضع مالیات و افزایش دادن قیمت فرآورده‌های سوختی و حیف و میل اموال عمومی با خریدن کشتی‌های تفریحی و تابلو‌های هنری به قیمت صد‌ها میلیون دلار هشدار داده‌اند.

گزارش سالانه شاخص جرم و جنایت سال ۲۰۱۶ میلادی نشان می‌دهد که لیبی در صدر میانگین جرم و جنایت در جهان عرب و در رتبه بیست و دوم جهانی است و قطر با رتبه ۱۱۱ در سطح جهانی پایین‌ترین میانگین جرم و جنایت در خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار