کتاب‌هایی که نام ابوترابی گرفتند

از زمان رحلت سید آزادگان حاج آقا علی اکبر ابوترابی کتاب‌های زیادی در خصوص زندگینامه و خاطرات وی به نگارش درآمده است که تعدادی از این کتاب‌ها در گزارش پیش رو معرفی شده‌اند.
کد خبر: ۲۹۴۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳ - 03June 2018

کتاب‌هایی که نام ابوترابی گرفتندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع دفاع پرس، او را سید آزادگان نامیده اند، مردی که به اذعان بسیاری از دوستانش خود را به اسارت دشمن درآورد تا مبلغی برای اسرای دربند رژیم بعث باشد، کسی که حضورش در اردوگاه های عراق جوانه های صبر و امید را در دل اسرا کاشت و باعث شد تا سختی های آن دوران سکوی بلندی برای پرواز روح شود.

بی شک اگر حضور حاج آقا ابوترابی فرد در بین آزادگان نبود قطعه بزرگی از پازل حماسه جوانان و نوجوانان دربند اردوگاه های بعثی گم می شد. روح بلند، مناعت طبع و ایمان برخواسته از معنویت سید آزادگان بود که او را همچون پیامبری در بین اسرا مبعوث کرد تا سخت ترین لحظه های اسارت را با حلاوت ایمان درآمیزد.

در طول سال هایی که آزادگان به کشور بازگشته اند کتاب های زیادی در خصوص خاطرات و سیره رفتاری حاج آقا ابوترابی به نگارش دارآمده، بسیاری از این کتاب ها روایت اسرای هم بند وی در اردوگاه های عراق است و بخشی دیگر به زندگی او پیش از اسارت می پردازد. همچنین در خاطرات بسیاری از آزادگانی که سرگذشت اسارت خود را به رشته تحریر درآورده اند رد پای سید آزادگان به نحوی پررنگ و تاثیر گذار به چشم می خورد.

در ادامه به معرفی برخی کتاب های چاپ شده در خصوص حاج آقا علی اکبر ابوترابی فرد می پردازیم.

از تربت کربلا

اولین کتاب به چاپ رسیده از حاج آقا ابوترابی مربوط به سال 1375 است اثری با عنوان «از تربت کربلا» که شامل مجموعه سخنرانی های حاج آقا ابوترابی فرد برای آزادگان است که به صورت مخفیانه در اردوگاه ها انجام می شد این کتاب توسط دفتر ادبیات و هنر مقاومت به چاپ رسیده است.

عارف شیدا

عارف شیدا نام کتاب دیگری است که شامل 28 خاطره کوتاه از زبان مرحوم حجت الاسلام ابوترابی فرد است. این خاطرات درباره برخی شخصیت ها مانند امام خمینی و افرادی از فداییان اسلام در مواضع مختلف است که راوی خود شاهد تحولات روحی برخی افراد در اثر ایمان و اعتقاد قلبی و بلاخره تاثیر اخلاق اسلامی بوده یا از اشخاص مطمئن شنیده است.

نسیمی از بهشت

کتاب دیگری که در خصوص حاج آقا ابوترابی به چاپ رسیده است کتابی با عنوان «نسیمی از بهشت» در قالب سفرنامه است که سفر حاج آقا ابوترابی از حرم امام خمینی تا حرم امام رضا (ع) را که شامل برخی خاطرات آزادگان در بخش های مختلف است آورده. مجموعه مذکور حاوی خاطرات شیرین و خواندنی رهروان آزاده است که به همراه امیر کاروان مرحوم ابوترابی مسیر اشاره شده را طی و در این مسیر با ذکر خاطراتی به طرح مسائل اسارت می پردازد. این کتاب کاری از صفرعبدالملکی توسط انتشارات امید ازادگان به چاپ رسیده است.

فرشته های زمینی

«مهمانی از آسمان» و «فرشته های زمینی» نام 2 کتاب در رده سنی کودکان است که خاطرات مربوط به حاج آقا ابوترابی را گردآوری کرده است. این 2 کتاب در موسسه پیام آزادگان به چاپ رسیده است.

ستاره های سپهر شیدایی

نام کتابی دربردارنده مقالات و مطالب نگارنده در ترسیم شخصیت حاج آقا ابوترابی است. همچنین شامل مقالاتی است که دوستان دوستان و آزادگان وی درباره شخصیت الهی آن آزاده گرانقدر گفته و یا نوشته اند. این کتاب در قالب کتب پژوهشی توسط قاسم جعفری نوشته شده و انتشارات موسسه فرهنگی پیام آزادگان آن را به چاپ رسانده است.

آن یار آسمانی

حجت الاسلام علی اکبری ابوترابی و علی اندرزگو 2 مبارز خستگی ناپذیر در دوره پهلوی بودند که در سخت ترین شرایط با اندیشه ای عمیق و عملی بی ریا به جهاد در راه خدا برخاستند و رنج در به دری را به جان خریدند و با اخلاص تمام عمر خود را وقف خدمت به اسلام و مردم و ترویج معنویت و مبارزه با رژیم پهلوی کردند. پشتیبانی مالی، تدارکاتی و تسلیحاتی و ایجاد ارتباط بین نیروهای رازدار مبارز با سید علی اندرزگو کاری دشوار و توانفرسا بود که سید آزادگان علی اکبر ابوترابی به خوبی از عهده آن بر آمد و همچنان گمنام هم پای یار میداندار خویش به مبارزه پرداخت. بخشی از زندگی و خاطرات سید علی اندرزگو از زبان علی اکبر ابوترابی در کتابی با عنوان «ان یار آسمانی» توسط موسسه فرهنگی پیام آزادگان به چاپ رسیده است.

حماسه های ناگفته

«حماسه های ناگفته» روایتی اجمالی از زبان شهید سید علی اکبر ابوترابی فرد به قلم عبدالمجید رحمانیان است که توسط انتشارات پیام آزادگان به چاپ رسیده است.

پاسیاد پسر خاک

کتاب «پاسیاد پسر خاک» در 2 بخش هر کدام در سه فصل به سیر زندگی و مبارزات مرحوم سید علی اکبر ابوترابی فرد می پردازد. بخش اول دربرگیرنده موضوعات پیش از انقلاب و پیشینه خانوادگی، تولد، دوران کودکی و نوجوانی، تحصیلات کلاسیک و حوزوی، حضور و فعالیت در عرصه های سیاسی در قم، نجف و تهران و همکاری با سید علی اندرزگو است. بخش دوم به مسایل بعد از انقلاب اسلامی می پردازد که مهمترین فرازهای این بخش حضور مرحوم ابوترابی در ستاد جنگ های نامنظم، 10 سال اسارت، نمایندگی مقام معظم رهبری و دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی است. این کتاب توسط انتشارات سوریه مهر به چاپ رسیده است.

سیره ابوترابی

این کتاب در 2 جلد شامل خاطرات دوران اسارت حاج آقا ابوترابی است که به سفارش و مشارکت بنیاد شهید استان قزوین به چاپ رسیده است. این کتاب شرح حال و شیوه رفتاری سید آزادگان در زمان اسارت را بیان می کند و نهال ایثار و از خود گذشتگی در سخت ترین شرایط را در دل مخاطبان می نشاند.

او سلیمان بود

نام کتابی شامل خاطراتی از سید آزادگان است که به اهتمام معلم آزاده «محمد شقاقی» تهیه شده و حاوی نکات شیرین و درس آموزی از این بنده مخلص خداست که آزادگان آن را نقل می کنند. بیست و سه خاطره در این مجموعه نقل شده که از جمله آن ها می توان به مرد عاقل، آموزش نظامی، افسر سرافراز، تیغ و خرما، ازدوگاه عنبر، پیرمردها و علی فرعون و ... اشاره کرد. این کتاب توسط انتشارات پیام آزادگان به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار