مدیر موسسه مطالعات روابط بین‌الملل و راهبردی فرانسه:

حمله صدام، به ایرانی‌ها آموخت نباید توان دفاعی خود را کنار بگذارند/ سیاست ماکرون واقع‌بینانه نیست

یک روزنامه‌نگار تحقیقی کهنه‌کار فرانسوی که اخیرا به ایران سفری داشته، در یادداشتی از رویکرد پاریس در قبال ایران انتقاد کرده و نوشته است که جنگ تحمیلی به ایرانی‌ها آموخته که نباید خود را در برابر تهاجم خارجی بی‌دفاع کنند.
کد خبر: ۲۹۴۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۶ - 03June 2018

حمله صدام، به ایرانی‌ها آموخت نباید توان دفاعی خود را کنار بگذارند/ سیاست ماکرون واقع‌بینانه نیستبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «لسلی ورن» روزنامه‌نگار کهنه‌کار فرانسوی و مدیر موسسه مطالعات روابط بین‌الملل و راهبردی فرانسه در یادداشتی که بعد از سفر اخیر او به ایران منتشر شده، از سیاست کشورهای غربی از جمله فرانسه در قبال ایران انتقاد کرده است.

وی در ابتدای این یادداشت که در سایت موسسه تحت مدیریت او منتشر شده، با اشاره به سفرش به شهرهای جنوبی ایران از جمله آبادان و خرمشهر، به حملات رژیم صدام به این شهرها اشاره کرده و آثار باقی‌مانده از جنگ تحمیلی در این شهرها از جمله نخل‌های بی‌سر را توصیف کرده و نوشته است: «اگر "امانوئل ماکرون" [رئیس‌جمهور فرانسه] به ایران، از جمله آبادان و خرمشهر، سفر کرده بود، می‌فهمید که رویکردش برای "اصلاح" توافق هسته‌ای با ایران، تا چه حد غیرواقع‌بینانه است.»

ورن می‌افزاید: «پیروزی در این نبرد، که در آن تمام قدرت‌های بزرگ، حتی اتحاد جماهیر شوروی طرف صدام را گرفته بودند، جمهوری جوان اسلامی را تثبیت کرد. ۳۰ سال، زمان طولانی‌ای در تاریخ یک کشور نیست. اگر مثل رئیس‌جمهور ماکرون از مردم ایران بخواهید، که برنامه موشک‌های بالستیک‌شان را متوقف و خود را در برابر تهاجم خارجی بی‌دفاع کنند، گویی که کفر گفته‌اید. آن‌ها هرگز چنین چیزی را نخواهند پذیرفت.»

او با بیان اینکه در جریان جنگ تحمیلی هشت ساله سوریه تنها کشور عربی بود که از ایران حمایت کرد، نوشته است: «این درخواست که آن‌ها متحدانشان در منطقه را رها کنند، اینکه تاریخ را به فراموشی بسپارند و سوریه را هم رها کنند، به همان اندازه بی‌فایده است.»

این روزنامه‌نگار فرانسوی در ادامه می‌نویسد: «میزان تفاوت برداشت ایرانی‌ها از تحولات با برداشتی که در غرب غالب است و اطمینان ایرانی‌ها از توانمندی‌شان در مقاومت در برابر تحریم‌ها، تکان‌دهنده است. اگر مناقشات ژئوپلتیکی نادیده گرفته نشود، خطر اقدام نظامی علیه این کشور به صورت نسبی وجود دارد. با این حال، هیچ‌یک از افرادی که من در حاشیه نشستی درباره فلسطین در شهر مقدس مشهد با آن‌ها ملاقات کردم، اظهار نگرانی و اضطراب نمی‌کردند؛ آن هم با وجود جنگ‌طلبانی با ادبیات مخاصمه‌جویانه، مانند رئیس‌جمهور ایالات متحده، مشاور او "جان بولتون" و وزیر دفاع او "مایک پامپئو".»

او در ادامه درباره تحریم‌ها با یک دانشجوی ایرانی هم گفت‌وگو کرده و این دانشجو تأکید کرده است که ایران در طول ۴۰ سال گذشته نحوه مقابله با تحریم‌ها را فراگرفته و این تحریم‌ها به نتایج مد نظر خود نمی‌رسند.

ورن با بیان اینکه تحریم هیچ‌وقت در هیچ کشوری از جمله لیبی، عراق، کره شمالی، سوریه و روسیه به نتیجه مد نظر نرسیده، به نقل از «سعدالله زارعی» کارشناس سیاسی، نوشته است: «تصمیم "دونالد ترامپ" (رئیس‌جمهور آمریکا) اقدامی خوب برای متحد کردن ایرانی‌هاست. ما می‌توانیم این دوره را به بدون مشکل چندانی پشت سر بگذاریم و نهایتا هم در مسیر خود پیروز می‌شویم. وضعیت اقتصادی ما آنقدر ضعیف نیست. آمریکا بر کشورهایی که ما با آن‌ها روابط تجاری داریم، مانند عراق، ترکیه و پاکستان فشار زیادی وارد می‌کند، اما آن‌ها کمک زیادی به ما می‌کنند. ما ۱۲ میلیارد دلار با عراق مبادله تجاری داریم.»

این روزنامه‌نگار فرانسوی با «احقانه» خواندن تحریم‌های آمریکا نوشته است که پس از برجام هم این تحریم‌ها در عمل وجود داشت. او به نقل از یک جوان ایرانی نوشته است که برجام صرفا «امید واهی» ایجاد کرد، چراکه هدف نهایی کشورهای غربی «سلطه بر ایران» و «تبدیل ایران به یک گاو شیرده مانند عربستان سعودی» است.

در ادامه این یادداشت آمده است: «معروف است که ایرانی‌ها پیش‌گوهای خوبی هستند. تردیدی نیست که در تهران سناریوهای احتمالی پاسخ اروپا به تصمیم ایالات متحده پیش‌بینی شده است. در عین حال، ایرانی‌ها به غیرقابل پیش‌بینی بودن هم معروف هستند، که این برای کسانی که خود را رقیب آن‌ها می‌خوانند مشکل‌آفرین است.»

او در پایان با اشاره به وضعیت حمل و نقل در شهرهای ایران و شلوغی و پیچیدگی خیابان‌ها، نوشته است که ایرانی‌ها نشان داده‌اند که در میان تمام این مسیرهای پیچیده، نهایتا به مقصدی که می‌خواهند می‌رسند.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار