آنکارا: عملیات نظامی ترکیه علیه پ‌ک‌ک در عراق بزودی آغاز می‌شود

وزیر کشور ترکیه گفت: آنکارا بزودی عملیات نظامی علیه شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک در مناطق کوهستانی عراق را آغاز می‌کند.
کد خبر: ۲۹۴۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۷ - 04June 2018

آنکارا: عملیات نظامی ترکیه علیه پ‌ک‌ک در عراق بزودی آغاز می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از دیلی‌صباح، سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه از آغاز عملیات نظامی این کشور علیه شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک در عراق طی روز‌های آینده خبر داد.

وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که ترکیه به منظور پاکسازی پایگاه‌های شبه‌نظامیان کُرد (پ ک. ک) در کوه‌های قندیل عراق بزودی عملیات نظامی را آغاز خواهد کرد.

«سلیمان سویلو» تأکید کرده است: در انجام این عملیات هیچ شکی نیست٬ مسئله تنها در خصوص زمان آغاز آن است. در حال حاضر قندیل دیگر هدف دوردستی برای ما نیست.

تنش بین آنکارا و شبه‌نظامیان کُرد این کشور از ماه جولای  ۲۰۱۵ و در پی برهم خوردن توافق صلح بین دو طرف افزایش یافت٬ هنگامی که یک‌سلسله عملیات تروریستی در ترکیه رخ داد که گفته می‌شد اعضای پ‌ک‌ک انجام داده اند.

عملیات مسلحانه نیرو‌های ترکیه و عناصر پ‌ک‌ک طی سال‌ها و ماه‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است.

رئیس جمهور ترکیه ۲۰ ژانویه سال جاری به صورت رسمی عملیات نظامی موسوم به «عملیات شاخه زیتون» علیه نیرو‌های کُرد در شمال غربی سوریه موسوم به «یگان‌های مدافع خلق YPG» را آغاز کرد. آنکارا نیرو‌های کُرد سوریه که تحت حمایت آمریکا هستند را شاخه‌ای از سازمان پ‌ک‌ک می‌داند.

اردوغان هدف از این عملیات را «پاکسازی مرز‌های جنوبی ترکیه از تروریست‌ها» اعلام کرد اما در واقع آنکارا این عملیات نظامی به خاک سوریه را در واکنش به تصمیم  دولت آمریکا آغاز کرد که اعلام کرده بود واشنگتن  قصد دارد یک گارد مرزی ۳۰ هزار نفره متشکل از نیرو‌های کُرد سوریه در مناطق مرزی ترکیه تشکیل دهد.

دولت ترکیه ماه مارس اعلام کرد شهر عفرین را از کنترل نیرو‌های کُرد سوریه خارج کرده‌ است. با این حال رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد عملیات شاخه زیتون تنها به شهر عفرین محدود نخواهد شد و نیرو‌های ترکیه به عملیات خود علیه نیرو‌های کُرد در شهر منبج و ادلب ادامه خواهند داد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار