حجت الاسلام «مسیبی»:

نظریه امام در حکومت اسلامی برای هدایت مردم بود

حجت الاسلام «مسیبی» گفت: امام نظریه‌اش این بود که در عصر فعلی باید حکومت‌ها کاری ‌کنند که مردم را از تاریکی حکومت طاغوت به نور حکومت اسلامی منتقل کنند.
کد خبر: ۲۹۴۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲ - 04June 2018

نظریه امام در حکومت اسلامی برای هدایت مردم بودبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از بیرجند، حجت الاسلام «رضوان‌علی مسیبی» استاد حوزه علمیه در همایش گرامی‌داشت سالگرد رحلت امام در مدرسه علمیه سفیران هدایت بیرجند اظهار داشت: شناخت شخصیت امام را کسی می‌تواند انجام دهد که مافوق آن باشد اما ما چون مادون هستیم خوب نمی‌توانیم آن را بشناسیم.

وی افزود: امام انسانی بود که از یک طرف دارای صفات اضدادی بود و از طرف دیگر جامع‌ الاطراف بود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه آن صفاتی که در رهبران ملی و مذهبی بود در امام دو نکته مهم داشت گفت: در امام یکی اینکه اعتقاد به مذهب و دین و قرآن و دیگری اعتماد به مردم وجود داشت.

مسیبی بیان داشت: رهبران دنیا که ملی‌گرا بودند اعتمادشان بیشتر به مردم بود اما به مذهب نبود و رهبران مذهبی هم برعکس بوده است.

وی گفت: امام این دو صفت را جمع کرد و باید ایشان را در سال‌های حدود 40، 42 ببینیم و مقایسه‌ای که می‌شود بین خود امام و هدفی که داشت انجام داد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام آن کاری را کرد که انبیا کردند، گفت: در حدود سال 40 برخلاف رویه انقلاب‌های دیگر کار خودش را شروع کرد.

مسیبی افزود: آن زمان هرکسی که می‌خواست تغییری و انقلابی انجام دهد باید یا به روش شرق و یا به روش غرب انجام می‌داد اما امام روش جدیدی را انتخاب کرد.

وی تصریح کرد: بزرگان فقهی بعد از ائمه، این راه را ادامه دادند، حتی صاحب «جواهر» می‌فرماید فقیهی که قائل به بسط الید نباشد یعنی طعم فقه را نچشیده است.

استاد حوزه علمیه متذکر شد: امام نظریه‌اش این بود که در عصر فعلی باید حکومت‌ها کاری ‌کنند که مردم را از تاریکی حکومت طاغوت به نور حکومت اسلامی منتقل کنند.

مسیبی اضافه کرد: کسی که مردم به او به‌ عنوان مرجع تقلید رجوع می‌کردند، خودش نیز وظیفه خود می‌دانست که باید این کار را انجام دهد.

وی در ادامه با اشاره به داستان پیامبر در ابتدای دعوت به دین اسلام گفت: سران قریش به پیغمبر گفتند که هر چه بخواهی می‌دهیم اما از ادامه راه منصرف نشو که پیغمبر گفت «به خدا سوگند اگر اين مردم خورشيد را در دست راست من و ماه را در دست چپم قرار دهند تا از رسالت خويش دست بردارم، هرگز اين كار را نخواهم كرد تا اينكه خداوند دين و آيين خود را يارى و حمايت كند و يا در اين راه هر چه را دارم تقديم كنم».

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هنر پیغمبر این بود که از مردم بار سنگین جهل علمی و جهالت عملی را که حکام به روی مردم داشتند، برداشت گفت: پیغمبر این آزادی را برای مردم به ارمغان آورد.

مسیبی توضیح داد: ما طاغوت زده بودیم و حکومت شاهنشاهی 2500 سال بر ما حکومت کرده بود عده‌ای هنوز آن تفکر را در سر می‌پرورانند  و آن دوران را به انقلاب ترجیح می‌دهند.

وی افزود: کسی که باید این نظریه جا افتاده را بیرون می‌کرد امام بود، خود امام می‌گوید خدا قلب‌ها را دگرگون کرد اما از بیرون که نگاه می‌کنیم می‌بینیم کسی باید برای انجام این کار پیش قدم شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در حکومت سابق غل و زنجیر فرهنگی بر دست و پای مردم ایجاد کرده بودند، گفت: امام بعد از انبیا با تجربه و سنت و روش آن‌ها  راهی را طراحی کرد که کمتر هزینه‌ای بپردازد و آن حلقه مفقوده‌ای که آن‌ها داشتند او نداشته باشد.

مسیبی یادآور شد: امام معتقد بود ولایت‌فقیه همان ولایت رسول‌الله است و در هر عصری خلیفه خدا بر روی زمین متفاوت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امام امانتی داشت که باید به سر منزل مقصود می‌رساند و آن آزادی مردم از دست طاغوت بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها