دفاع پرس بررسی می‌کند؛

قانون مسدودسازی تحریم‌ها توسط اتحادیه اروپا

تلاش گسترده اتحادیه اروپا برای حفظ برجام بدون آمریکا، نمی‌تواند ثمربخش باشد و در سمت مقابل هم نمی‌توان از این واقعیت به راحتی گذشت که اتحادیه اروپا خود وام‌دار حمایت آمریکا در حوزه امنیتی و اقتصادی است.
کد خبر: ۲۹۴۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹ - 09June 2018

اتحادیه اروپا قانون مسدود سازی تحریم‌ها را فعال کردبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، با وجودی‌که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، تصمیم خود مبنی بر خروج از معاهده هسته‌ای ایران و تجدید تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی را اعلام کرده است، تلاش رهبران اتحادیه اروپا بر حفظ وضعیت موجود در روابط با ایران و کاهش اثرات خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران متمرکز شده است.

در تاریخ 18 می 2018، اتحادیه اروپا راه‌اندازی مجدد مقررات شورای اروپا مصوبه 1996 را به تصویب رساند که این قانون در خصوص متوقف کردن قوانینی است که شرکت‌های اروپایی را مجاز نمی‌داند تا با ایران همکاری کنند. این اقدام قانونی اتحادیه اروپا به منظور حمایت از تجارت اروپاییان با کشور‌های تحریم شده نظیر کوباست که از سوی آمریکا صورت گرفته است تا از اثرات فرا سرزمینی چنین تحریم‌هایی حفاظت شود. مصوبه سال 1996 که در مورد تحریم‌های ثانویه آمریکاست نیز نیاز به اصلاح دارد؛ با این وجود قانون مصوب 1996، شرکت‌های اروپایی را که با ایران همکاری و تجارت می‌کنند از پرداخت جریمه نقدی معاف نمی‌کند. ژان کلود جونکر، رئیس کمیسیون اروپا، اعلام کرد که این اتحادیه، مقررات قانون مصوب 1996 که شامل تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران است را تعدیل می‌کند.

به محض این که اصلاحات صورت گرفته تصویب شود، شرکت‌های اتحادیه اروپا دیگر مجاز به رعایت محدودیت‌های ایالات متحده نخواهند بود و یا حتی می‌توانند تقاضای جبران خسارات ناشی از تحریم‌های ایالات متحده را داشته باشند. دکتر جمشید کاف چاکسی، رئیس بخش مطالعات مرکز اوراسیا در دانشگاه ایندیانا اظهار داشت که فعال‌سازی مجدد و یا اصلاح مصوبه مذکور شرکت‌های اروپایی و بانک‌ها و کشور‌های اتحادیه اروپا را از جریمه نقدی خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا معاف نمی‌کند، بلکه شرکت‌های اروپایی، بانک‌ها و یا دولت‌ها بایستی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با همتایان آمریکایی خود تجارتی نداشته باشند تا پاسخ آمریکا بر آنان بی‌تاثیر باشد.

از سویی ضمانت‌هایی که رهبران اتحادیه اروپا و دولت‌های ملی ممکن است به طور بالقوه به شرکت‌های اتحادیه اروپا دهند، نمی‌تواند برای خسارات ناشی از عدم انجام تجارت با ایالات متحده، که برای شرکت‌های اتحادیه اروپا یک بازار هدف است، قابل وصول و جبران باشد. در حقیقت، شرکت‌های اتحادیه اروپا باید بین تجارت با آمریکا و ایران یکی را انتخاب کنند و این در حالی است که تجارت با ایالات متحده آمریکا به مراتب سودآورتر از ایران است. رئیس اتحادیه اروپا و گروه آزادی در پارلمان اروپا، نیکلاس بای، نیز ضمن تایید سخنان چاکسی گفت که اهمیت آمریکا با بازار‌های ایران برای اتحادیه اروپا غیر قابل قیاس است. به گفته تحلیل‌گران سیاسی، تلاش بروکسل برای نشان دادن استقلال سیاسی و اهمیت حفظ توافق هسته‌ای ایران بدون آمریکا هیچ انگیزه اقتصادی برای تجارت شرکت‌های اروپایی ایجاد نمی‌کند.

بای در ادامه گفت: «در حال حاضر، گفتگو‌های ژان کلودجانکر، دونالد تاسک و اتحادیه اروپا تنها به دلیل پنهان کردن ضعف خود آنان است. زیرا بروکسل قادر نیست تا بانک‌ها، کارخانه‌های ماشین‌سازی و تمام شرکت‌های اروپایی را مجبور کند که یا وابسته به بازار آمریکا باشند یا وابسته به تجارت با ایران.»

دکتر درویو گودفردی، یکی از نویسندگان و مدیر سابق موسسه حیک، گفت که شرکت‌های اتحادیه اروپا، منافع عملگرایی خود با آمریکا را رد نمی‌کنند. در حقیقت، شرکت‌های کوچک و بزرگ اروپایی هرگز منافع خود را در تجارت با آمریکای شمالی به خطر نمی‌اندازند تا سیاست‌مداران بروکسلی را راضی کنند.

وی در ادامه گفت که به نظر من زمانی که ترامپ اعمال مجدد تحریم‌ها را اعلام کرد، برای اروپا هیچ راهی باقی نگذاشت. آمریکا ستون فقرات دفاع اروپاست، اولین بازار آلمان است و هیچ بانک اروپایی نمی‌تواند بدون دسترسی به دلار ادامه دهد.

ژاک لروی، مشاور بین‌المللی فرانسه در مورد معاملات در خاورمیانه بیان داشت که در موقعیت کنونی، با توجه به اهمیت بازار آمریکا برای شرکت‌های اروپایی، دولت‌های ملی سعی می‌کنند تا برخی از معافیت‌ها را برای شرکت‌هایشان به صورت حقیقی بگیرند.

محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران گفت که از آنجایی‌که به نظر اکثر کارشناسان وابستگی اروپا به آمریکا، اجازه نمی‌دهد تا اتحادیه اروپا بتواند همکاری خود را با ایران حفظ کند پیشنهاد می‌شود که ایران بیشتر با چین یا روسیه به تعاملات اقتصادی خود ادامه دهد.

وی در ادامه گفت: من فکر نمی‌کنم که اتحادیه اروپا توان استادگی در مقابل آمریکا را داشته باشد. آمریکا می‌خواهد ایران، روسیه و چین را به زانو در آورد و این سه کشور باید همکاری بیشتری با هم داشته باشند.

تلاش گسترده اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای ایران بدون آمریکا، به نظر می‌رسد نمی‌تواند ثمربخش باشد و از این واقعیت به راحتی گذشت که اتحادیه اروپا خود وام‌دار حمایت آمریکا در حوزه امنیتی و اقتصادی است؛ بنابراین توسل اعضای این اتحادیه به توجیحات قانونی و استخراج قوانینی که بتوان از تمهیدات تنبیهی عدم تبعیت از تحریم‌های اعمال شده آمریکا نسبت به کشور‌هایی که با ایران مراودات تجاری دارند، فرار کرد، کاری غیر ممکن است. به همین دلیل است که اعضای اتحادیه اروپا خود به صورت تلویحی پیشنهاد می‌کنند تا ایران از دیگر کشور‌های مسقل قدرتمند در حوزه اقتصادی جهت مبادلات تجاری خود اسفاده کند.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار