سیدمحمد حسینی مطرح کرد؛

خیزش جهانی علیه ظلم با زبان هنر/ هنرمندِ دغدغه‌مند جامعه را بیدار می‌کند

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنرمند متعهد و انقلابی قطعاً دغدغه‌های بزرگی دارد که سبب می‌شود جامعه نسبت به خطرات بیدار و هوشیار شود، قطعا زبان هنر می‌تواند خیزش جهانی علیه ظلم و استکبار را رقم بزند.
کد خبر: ۲۹۴۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷ - 09June 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «سیدمحمد حسینی» وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگویی درباره نقش هنر در بیداری جامعه و مصون ماندن در برابر خطرات، انحرافات و مشکلات فرهنگی و اجتماعی اظهار داشت: هنر یکی از ابزارهای مهم در بیداری و هوشیاری جامعه است؛ به طوری که هنرمند انقلابی با به‌کارگیری ظرافت‌های هنری می‌تواند جامعه را با خود همراه کند و این همراهی به اتفاقات بزرگی همچون انقلاب اسلامی منجر می‌شود.

وی ادامه داد: شما نقش و ردپای هنر را در بسیاری از اتفاقات و رخدادهای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و سایر مسائل بعد از جنگ می‌بینید. سرودهای انقلابی، نقاشی‌های خیابانی، ادبیات، شعر، رمان، داستان، سینما و بسیاری از فعالیت‌های هنری، به طور مستقیم و غیر مستقیم جامعه را بیدار می‌کند و این جریان بسیار نافذتر از هر نوع تبلیغ و جریان‌سازی مستقیم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم اضافه کرد: این روزها که مردم فلسطین اتفاقات بزرگی را رقم زده‌اند، شعرا، ترانه‌سرایان و حتی کارتونیست‌ها دست به کار شده‌اند و علیه رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی آثار متعددی را خلق می‌کنند. جریان داعش در سوریه و عراق جریان بزرگی را به راه انداخت که هنرمندان سراسر جهان برای نابودی این گروهک تروریستی دست به کار شدند و چندین نمایشگاه برگزار شد. همه این‌ها نشان می‌دهد که اگر هنر بر جامعه غالب شود و زبان هنر در میان متن مردم جاری و ساری شود، قطعا خیزش جهانی و بین‌المللی بزرگی علیه ظلم به راه خواهد افتاد.

حسینی با بیان اینکه غرب تلاش می‌کند هنرمند را غیر متعهد بداند و هنر را برای هنر خرج کند، تاکید کرد: هنر برای هنر نه یک آفت بلکه یک ورطه و پرتگاهی است که دغدغه را از هنرمند می‌گیرد. هنرمند خلع سلاح شده بی هدف دست به کار می‌شود و هر چیزی که از روی بی هدفی خلق شود بی هدف خواهد بود و مسئله‌ای را دنبال می کند. همین مسائل به حدی هنرمند را تهی می‌کند که دیگر از هنرش چیزی باقی نخواهند ماند اما یک تلنگر کافی است تا همه چیز را فرو بپاشد و هنرمند بار دیگر بیدار شود و برای جهان مطلوبش کار کند.

وی درباره ادبیات و شعر نیز گفت: شاعران به قدمت تمدن و زبان بشری شعر سروده‌اند و تمام مضامین پیرامون یک دغدغه مشخص گردش کرده است. حال اگر به شاعر بگوییم برای هیچ شعر بسرا یا به یک نقاش بگوییم به جای مشکلات و مسائلی که هر روز شاهد آن هستی حرفی بزن که به هیچ عنوان به جایی گزندی وارد نشود، حال این هنر چیزی جز بی هنری نیست. اما زمانی که منبع بزرگ هنر به نیروی محرکی همچون دغدغه‌های انسان‌دوستانه، دغدغه‌های نوع‌دوستی و ظلم‌ستیز متصل شود، آثاری خلق خواهد شد که جهان را متحیر خواهد کرد.

وزیر ارشاد دولت دهم تصریح کرد: در دنیای امروز آثار هنرمندانی جاودانه خواهند بود که روح صلح‌طلب و ظلم‌ستیز مردم را ارضا کنند. شما به اشعار انقلابی و سرودهایی که ابتدای پیروزی انقلاب سروده شده است نگاه کنید؛ بعد از گذشت 40 سال همچنان نسل‌های بعدی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند. وقتی اثری سینمایی درست، حساب شده، با کیفیت و مبتنی بر مبانی دقیق محتوایی تولید می‌شود مخاطب را به سینما می‌کشاند. همه این‌ها هنری هستند که به یک منبع عظیم روح آزادگی متصل‌اند.

حسینی در پایان گفت: هنرمند باید زبان جامعه خود باشد. جامعه و هنرمند یک رابطه دوسویه دارند که برای برقراری این رابطه و تعمیق آن هنرمند باید با چشم تیزبین خود مشکلات و مسائل را به‌خوبی درک کند و با تعالی هنرش آن را به بهترین شکل منعکس سازد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار