باقری در نشست «شنبه‌های انقلاب»:

برخی می‌خواستند برای از دست رفتن توانمندی هسته‌ای جشن بگیرند

معاون سابق شورای عالی امنیت ملی گفت: برخی در داخل کشور می‌خواستند برای برجام که توانمندی هسته‌ای را از ما گرفت، جشن بگیرند.
کد خبر: ۲۹۴۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶ - 09June 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، علی باقری معاون سابق شورای عالی امنیت ملی امروز شنبه (19 خرداد) در نشست «شنبه‌های انقلاب» که با موضوع تخصصی استقلال ملی و اقتدار بین‌المللی برگزار شد، اظهار داشت: برخی تعریف اقتدار را حرکت کشور در مسیر نرم‌های بین‌المللی تعبیر می‌کنند، به این معنا که اگر ما تحریم هسته‌ای‌مان را لغو کنیم، مقتدر خواهیم شد.

وی با یادآوری اینکه برخی می‌خواستند برای برجام که توانمندی هسته‌ای ما را گرفت در داخل کشور جشن برگزار کنند، افزود: نرم‌های بین‌المللی به این معنا ما را از استقلال دور می‌کند.

باقری گفت: یکی از مؤلفه‌هایی که در شاخص‌های سازمان‌ ملل و سایر نهادهای ارزیابی از وضعیت کشورها وجود ندارد، شاخص «استقلال» است.

وی با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران برای به دست آوردن استقلال جوانان خود را داده است، بیان داشت: چگونه ما را با کره جنوبی و ژاپن مقایسه می‌کنند؟ ژاپن نقش چکمه ایران را ایفا می‌کند در حالی که ما برای حفظ یک متر از خاک شلمچه چقدر خون داده‌ایم.

باقری با انتقاد از دستاورد برشمردن مذاکره وزیر خارجه کشورمان با طرف آمریکایی گفت: هر تحولی که منشا آن استقلال کشور بوده موجب افزایش قدرت جمهوری اسلامی ایران بوده است و هر جا افزایش قدرت صورت نگرفته است معلول رخنه جریان نفوذ و جاسوسی در کشور بوده است.

وی با یادآوری بعضی انتقادات از اعزام نیرو از سوی ایران به عراق، یمن و سوریه بیان داشت: ما به یمن، سوریه و عراق نرفتیم بلکه امتداد تشعشعات انقلاب اسلامی منطقه را به دنبال ما آورده است و حزب‌الله، انصارالله و حشدالشعبی به دنبال مبانی انقلابی و نه اسطوره‌های ملی ما آمدند.

معاون سابق بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه ایران امروز بیشترین نفوذ را در عراق دارد، گفت: امروز باید پرسید چرا با وجود این نفوذ ترکیه از توان اقتصادی بیشتری در عراق برخوردار است و به جای آنکه جریان انقلابی طلبکار این وضعیت باشد که چرا از نفوذ ایران در عراق استفاده نمی‌شود باید پاسخ دهیم که چرا در عراق حضور داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: از آنجا که استقلال می‌خواهد از مرزهای هویتی ما صیانت کند هزینه‌زا است اما بهایی است که برای عزت خود می‌پردازیم ولی سازش، تسلیم و خدشه به استقلال کشور پیامدش ذلت است.

باقری استقلال را شعار منحصر به فرد انقلاب اسلامی خواند و با اشاره به اینکه هیچ گروه دیگری اعم از اپوزیسیون‌ها و دیگر جریانات تابلوی استقلال را بلند نکرده‌اند، گفت: در 40 سالگی انقلاب اسلامی باید مهمترین جشنی که می‌گیریم جشن استقلال باشد چرا که جمهوری اسلامی ایران پیشرو و راهبر دیگر ملت‌ها در عرصه استقلال است.

باقری در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر اینکه استقلال سه مفهوم هویت، مرز و عنصر خارجی را تداعی می‌کند، گفت: هنر امام راحل این بود که هر سه هویت ملی، انقلابی و اسلامی را در کنار هم معرفی کرد.

وی از استقلال به عنوان مهمترین شعار و هدف انقلاب اسلامی یاد کرد و اظهار داشت: کارکرد هر دو جریان جاسوسی (لودادگی) و نفوذ (وادادگی) مخدوش کردن این هویت‌های سه گانه است که این کار را همزمان با دشمن خارجی انجام می‌دهد.

معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: کار این دو جریان این است که مفهوم استقلال را تغییر داده و آن را مانع پیشرفت جهان نشان دهند.

وی با اشاره به اینکه اقتدار به معنای تبدیل معرفی قدرت، اعتبار، جایگاه و نقش در عرصه جهانی است، خاطرنشان کرد: این تبدیل از جمله از سوی دستگاه دیپلماسی کشورها صورت می‌گیرد که هنرشان این است که از 5 واحد اقتدار 50 مؤلفه بسازند.

باقری یکی دیگر از کارکردهای اقتدار را ایجاد مؤلفه جدید قدرت خواند و گفت: جریانی در کشور اقتدار را حرکت در جهت مسیر نرم‌های بین‌المللی تعریف می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار