روحانی در دیدار رییس‌جمهور سوییس:

تبعیض نسبت به بهره‌مندی کشورها از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای غیرقابل پذیرش است

رییس‌جمهور تبعیض نسبت به بهره‌مندی کشورها از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را غیرقابل پذیرش عنوان کرد و گفت: معتقدم عبور از این موضوع در چارچوب مقررات بین‌المللی، پله‌ای برای همکاری و مشارکت در مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی است.
کد خبر: ۲۹۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶ - 26September 2014

تبعیض نسبت به بهره‌مندی کشورها از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای غیرقابل پذیرش است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی ظهر پنجشنبه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در دیدار با رییسجمهوری سوئیس، گفت: ایران تمام نظارتهای بینالمللی بر فعالیتهای صلحآمیز هستهای را پذیرفته است و باید از حقوق آن نیز بهرهمند شود.

رییسجمهور تبعیض نسبت به بهرهمندی کشورها از فناوری صلحآمیز هستهای را غیرقابل پذیرش عنوان کرد و گفت: معتقدم عبور از این موضوع در چارچوب مقررات بینالمللی، پلهای برای همکاری و مشارکت در مسائل مهم منطقهای و جهانی است.

روحانی با اشاره به هشداری که سال گذشته نسبت به گسترش خشونت و افراطیگری خطاب به برخی رهبران اروپا مطرح کرده است، گفت: در آن زمان کسی باور نمیکرد که افراطیگری تا به این حد بروز و ظهور پیدا کند اما امروز شاهد هستیم که وقتی به تروریستها کمک شد و قدرت پیدا کردند، خشونت خود را گسترش دادند.

رییس شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: دولتهایی که بخواهند از این گروهها استفاده ابزاری کنند پشیمان خواهند شد. اگر روزی همه رهبران جهان به این نقطه اشتراک برسند که امنیت و توسعه یک فرآیند جمعی است و به اراده جمعی نیاز دارد، شرایط عمومی جهان هم تحول خواهد یافت.

رییسجمهور گفت: توسعه یک کشور در حالی که همسایگان فقیر و عقبمانده باشند، پایدار و مطلوب نیست؛ تحریم هم به دلیل ماهیت تبعیضآمیز و غیر انسانی، باعث بدبینی مردم نسبت به کشورهایی است که اعمال تحریم کردهاند.

روحانی با اشاره به روحیه صلحجویی ملت سوئیس، گفت: باید از این زیربنای فرهنگی خوبی که وجود دارد در جهت توسعه روابط استفاده کرد.

رییسجمهور علاقمندی برای توسعه مناسبات دو کشور در حوزههای اقتصادی و فرهنگی را یادآور شد و افزود: بسیاری شرکتها در حوزه انرژی باید بتوانند آزادتر فعالیت کنند و مشکلی در خصوص همکاریهای انساندوستانه و دارو نیز نباید وجود داشته باشد.

"دیدیه بورکهالتر" رییس جمهوری سوئیس نیز در این دیدار، با تأکید بر اینکه اعتماد میان کشورها بر اساس مکانیزهای بینالمللی ایجاد و با «گفتوگو» تعمیق پیدا میکند، گفت: ما از تلاشهای ایران برای ایجاد اعتماد متقابل قدردانی میکنیم.

وی درباره تحولات خاورمیانه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از بازیگران مهم منطقه است و از نظر دولت سوئیس، باید در هر نشست و فرآیندی که درباره تحولات خاورمیانه برگزار میشود حضور پیدا کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها