دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

«معامله قرن» دستاویزی برای ادامه جاه‌طلبی‌های رژیم اشغالگر قدس

طرحی که از سوی دولت آمریکا پیشنهاد و به ابتکار «جارد کوشنر» پیشنهاد شده است؛ با نام «معامله قرن» یا «توافق نهایی» در صدد پایان دادن به منازعات بین اسرائیل و فلسطین است. این در حالی است که طرح مسأله آوارگان فلسطینی و محل سکونت دائم آنان نیز در آن مطرح و به زودی منتشر می‌شود.
کد خبر: ۲۹۴۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴ - 10June 2018

معامله قرن یا توافق نهاییبه گزارش حبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، طرح پیشنهادی دولت آمریکا که به ابتکار داماد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، پیشنهاد شده است، با نام «معامله قرن یا توافق نهایی» در صدد پایان دادن به منازعه اسرائیل و فلسطین است؛ در این طرح مسأله آوارگان فلسطین و محل سکونت دائم آنان مطرح شده است.

به گفته نماینده آمریکا در سازمان ملل، جزئیات این طرح بزودی منتشر خواهد شد، ولی زمان آن هنوز مشخص نشده است. وی در ادامه بیان داشته است که احتمال این‌که در این طرح، پیشنهاد 2 دولت به طرفین داده شود، زیاد است. برخی از جزئیات این طرح منتشر نشده که توسط «صائب عریقات» دبیر کل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف)، در کنفرانس سیاسی شورای انقلابی جنبش فتح در شهر رام الله بیان شده است، عبارت است از: شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، پیشنهاد منطقه‌ای که کیلومتر‌ها دورتر از اراضی اشغالی است به عنوان پایتخت فلسطین، الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین به اسرائیل، تشکیل کشور فلسطین با همکاری پلیس بین‌الملل و با مشارکت اردن، مصر و آمریکا و دیگر کشور‌های داوطلب،-زیرا فلسطین باید خلع سلاح کامل باشد- تضمین آزادی عبادت در تمام اماکن مقدس برای طرفین، اختصاص بخش‌هایی از بنادر اشدود و حیفا و فرودگاه اللد برای استفاده فلسطینی‌ها که امنیت آن توسط رژیم اشغالگر تامین می‌شود.

ایجاد گذرگاه امن بین کرانه باختری و نوار غزه باز هم توسط نیرو‌های اشغال‌گر، همچنین آب‌های منطقه‌ای، حریم هوایی و امواج الکترومغناطیس باید تحت مراقبت اسرائیل باشند.

هیچ آمریکایی یا اروپایی در روی کره زمین نمی‌تواند رهبر فلسطینی‌ها را وادار کند تا قرارداد صلحی را امضا کند که اکثریت مردمش آن را رد کرده‌اند. طرح نهایی مصالحه ترامپ ممکن است به دلیل امضا معاهده صلح فلسطین و اسرائیل از سوی برخی از کشور‌های عرب عملی باشد. کشور‌های عربی اختلاف ارضی با اسرائیل ندارند و تنها «مشکل» کشور‌های عربی با اسرائیل، مربوط به خود فلسطینی‌ها است.

سوالی که مطرح شده این است که در این طرح، چگونه عربستان سعودی و جامعه بین‌المللی به عدم پذیرش مردم فلسطین پاسخ می‌دهند. تلاش عربستان برای به ثمر رسیدن این طرح، تا به آنجا پیش رفت که در 6 نوامبر 2017 (15 آبان 1396)، عربستان به طور غیرمنتظره، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، را به ریاض برای مذاکره در مورد پیشنهاد «راه حل نهایی» ترامپ در خصوص مصالحه اسرائیل-عرب، دعوت کرد.

براساس گزارش‌های تأیید نشده، سعودی‌ها به عباس برای تأیید «برنامه صلح» دولت ترامپ دستور دادند و در همان زمان گزارش شد که محمود عباس این درخواست را رد کرد. این درخواست در حقیقت، معادل امضای حکم اعدام برای محمود عباس بود؛ زیرا عباس نمی‌تواند بر خلاف نظر مردمش طرح آمریکایی‌ها را قبول کند.

عباس بار‌ها به وضوح گفته است چیزی کمتر از حاکمیت فلسطینی‌ها بر تمامی سرزمین‌های قبل از 1967 از جمله شرق اورشلیم نخواهد پذیرفت. او همچنین تاکید کرده است که فلسطینی‌ها هرگز از «حق بازگشت» میلیون‌ها آواره فلسطینی به سرزمین مادری دست برنمی‌دارند. وی همچنین بیان کرده است که فلسطینی‌ها حضور هیچ اسرائیلی را در دولت آینده فلسطین نمی‌پذیرند.

هرچند به نظر می‌رسد که اکثر رژیم‌های عرب اهمیتی به فلسطین و فلسطینی‌ها نمی‌دهند. فلسطینی‌ها خیلی از سران عرب بیزارند؛ مخصوصا از رهبران عربی که متحد آمریکای هستند. آن‌ها آمریکا را یک واسطه بی‌طرف نمی‌دانند، در حقیقت روسای جمهور آمریکا را چه دموکرات باشند و چه جمهوری‌خواه دوست و حامی اسرائیل می‌دانند.

ولیعهد سعودی نیز از نظر فلسطینی‌ها دوست و متحد آمریکاست و ارتباط نزدیک او با کوشنر یهودی نه‌تنها از نظر فلسطینی‌ها، بلکه از نظر سایر اعراب مشکوک است. تحلیلگران سیاسی فلسطینی نظیر فیصل ابو خادرا معتقدند که رهبری فلسطین بایستی خودش را برای طرح مرموز صلح ترامپ آماده کند. بعید به نظر می‌رسد که این طرح بتواند درخواست‌های فلسطینی‌ها را اجابت کند.

به نظر می‌رسد فلسطینی‌ها در رد طرح تحمیلی صلح ترامپ متفق‌القول هستند. آنان معتقدند که آمریکایی‌ها با کمک عربستان سعودی و سایر کشور‌های عرب درپی نابودی جنبش فلسطینی‌ها هستند.

هر طرح صلحی برای مصالحه اسرائیل و فلسطین باید با نظر و موافقت فلسطینی‌ها باشد. چگونه می‌توان برای فلسطین طرح صلح ارائه داد، در جایی که مردم فلسطین نسبت به آن راضی نباشند و آن را نپذیرند؟ صلح تحمیلی که نسخه آن را آمریکا می‌پیچد و عربستان سعودی و دیگر سران دست نشانده عرب آن را تایید می‌کنند، چه دستاوردی می‌تواند برای مردمی داشته باشد که هر روز برای احقاق حق خود شهید و مجروح می‌دهند؟

کشوری که نماینده دائم آن (نیکی هیلی)، در 20 فوریه سال 2017 (2 اسفند سال 1395) در جلسه شورای امنیت سازمان ملل به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: «من سکوت نمی‌کنم و قول می‌دهم که پذیرش بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل تغییر نخواهد کرد»؛ چگونه می‌تواند گستاخانه به عنوان ناظر بی‌طرف و بانی طرح صلح فلسطین و اسرائیل، پیشنهاد مصالحه فلسطینی‌ها و اسرائیل را بدهد؟ جانبداری آمریکا از رژیم اشغالگر قدس برای جامعه جهانی محرز است؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که طرح صلح دونالد ترامپ، تنها پاسخ به جاه‌طلبی و انتظارات رژیم اشغالگر قدس است، نه مردم مظلوم فلسطین.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها