دفاع پرس بررسی کرد؛

اقدام متقابل روسیه در قبال تحریم‌های آمریکا

اقدام متقابل روسیه علیه آمریکا بدون شک بر اقتصاد آمریکا تاثیرگذار خواهد بود؛ اما بیش از آن که تاثیر اقتصادی آن مد نظر باشد، به معنای شکست تابوی هژمونی آمریکا قلمداد خواهد شد.
کد خبر: ۲۹۵۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲ - 11June 2018

اقدام متقابل روسیه در قبال تحریم‌های آمریکابه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، در پی اعمال دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه روسیه که سبب کاهش ارزش روبل روسیه شد، روسیه دست به اقدام متقابل زد و پیش‌نویس لایحه‌ای که به همین منظور در اوایل آوریل به مجلس این کشور داده شده بود، توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امضا شد. اقدامات متقابل روسیه هر شخص یا کشوری را که اقدامات خصمانه علیه روسیه انجام دهد، شامل می‌شود.

آمریکا چهارمین شریک تجاری روسیه است که در سال 2017 روسیه در حدود 12.7 میلیارد دلار واردات از آمریکا و در حدود 17 میلیارد دلار صادرات به این کشور داشت.

10 آوریل 2018 (21 فروردین 1397) پیشنهاد وضع تحریم‌های متقابل علیه آمریکا به مجلس روسیه داده شد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در تاریخ 6 آوریل به هفت تن از تجار بسیار با نفوذ روسی، 14 شرکت و 17 مقام دولتی اعتراض و ممنوعیت انجام امور تجاری آنان با شهروندان آمریکایی با استفاده از دلار یا در بازار بورس کالا‌های مسکو را اعلام می‌کند.

در 16 آوریل (26 فروردین) سال جاری، پپیش‌نویس قانون اقدامات متقابل تحریمی علیه آمریکا تهیه شد که بخش‌هایی را هدف قرار داده بود که در آن‌ها شرکت‌های آمریکایی به محصولات روسی متکی هستند و در عین حال اقدامات اتخاذ شده به شرکت‌های داخلی آسیب نمی‌رساند. این تحریم‌ها محدودیت‌های همکاری در بخش‌های انرژی هسته‌ای، هوافضا و موشک را پوشش می‌دهد که تاثیر زیادی بر روابط تجاری آمریکا و روسیه دارد.

این تحریم‌ها شامل «رزاتوم» بزرگترین شرکت انحصاری انرژی هسته‎‌ای روس می‌باشد که مقادیر زیادی اورانیوم غنی شده به آمریکا صادر می‌کند. همسو با این تحریم‌ها ممنوعیت صادرات تیتانیوم به آمریکا نیز مد نظر است که می‌تواند به صنایع هواپیمایی آمریکا و شرکت بوئینگ آسیب بزند. شرکت هوا و فضا، 35 درصد از کل تیتانیوم خود را از روسیه تهیه می‌کند و در سمت دیگر شرکت بوئینگ در نظر داشت 18 میلیارد دلار تیتانیوم روس را در 10 سال آینده برای ساخت قطعات هواپیما‌های خود خریداری کند. این تحریم‌ها در بخش موتور موشک‌ها نیز اعمال خواهد شد.

لایحه پیشنهادی مجلس روسیه همچنین ممنوعیت همکاری آمریکا و روسیه در بخش موتور موشک را نیز در نظر دارد و نیز به شرکت‌های روسی اجازه می‌دهد تا حق مالکیت معنوی ایالات متحده را نادیده بگیرند؛ زیرا در سال 2016، روسیه پنج میلیارد دلار برای برخورداری از حق مالکیت معنوی تمام تولیدات فکری خارجی پرداخته و محصولات کشاورزی و دارویی آمریکا، نیز مشمول ممنوعیت و محدودیت شده‌اند.

بی تردید اقدام متقابل روسیه علیه آمریکا، بر اقتصاد آمریکا تاثیرگذار خواهد بود؛ اما بیش از آن که تاثیر اقتصادی آن مد نظر باشد، اقدام روسیه علیه آمریکا، به معنای شکست تابوی هژمونی آمریکا و خدشه دار شدن چهره آمریکا به عنوان ابرقدرت بلامنازع است.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها