کبیری در گفت‌وگو با دفاع پرس:

خصومت‌های آمریکا علیه ایران محدود به موضوع هسته‌ای نیست/ اروپا منافع خود را قربانی تعامل با ما نخواهد کرد

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: عده‌ای از مسوولان بر این باورند که با ریشه‌کن شدن فناوری صلح آمیز هسته‌ای کشورمان خصومت‌های آمریکا با ما برطرف خواهد شد و مشکلات اقتصادی کشور از بین می‌رود. در حقیقت اگر به خواسته‌های این کشور پاسخ مثبت دهیم، آنها باز هم برای توسعه و رونق اقتصادی ما مانع‌تراشی می‌کنند.
کد خبر: ۲۹۵۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳ - 12June 2018

/«سیدتقی کبیری» نماینده مردم شهرستان‌های خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، با اشاره به ادعاهای «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر طرح شروط دوازده‌گانه برای جمهوری اسلامی در راستای انعقاد قراردادی جدید اظهار داشت: اقدامات آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که آنها زیاده‌خواه هستند. آمریکا نه تنها در موضوع برجام به تعهداتش عمل نکرد، بلکه به عنوان کشوری که عضویت در سازمان ملل را دارد و باید در توجه و عمل به قانون جزو پیشگامان باشد، با تصور اینکه به عنوان قدرتی به ظاهر بزرگ در جوامع بین‌المللی شناخته شده‌اند به راحتی بنا به خواست و اراده خودشان تمام قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند. این‌گونه عملکرد دولتمردان آمریکایی به سایر ملت‌ها کمک می‌کند که ماهیت و ذات این کشور را بهتر بشناسند.

این نماینده خانه ملت با تاکید بر فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «آمریکا قابل اعتماد نیست»، افزود: مشکل اصلی نظام سلطه و به ویژه آمریکا با ایران اسلامی در حوزه هسته‌ای نیست، لذا بارها چه در دوران قبل از مذاکرات و چه در حین انجام مذاکرات، مقام معظم رهبری این نکته را به تیم مذاکره کننده ما گوشزد کرده بودند. در حقیقت آمریکا موضوع هسته‌ای را بهانه‌ و ابزاری برای محدودسازی ایران در تمام عرصه‌ها قرار داده است.

کبیری تصریح کرد: عده‌ای از مسوولان بر این باورند که با ریشه‌کن شدن فناوری صلح آمیز هسته‌ای خصومت‌های آمریکا با ما برطرف خواهد شد و مشکلات اقتصادی کشور از بین می‌رود. اما شروط وزیر امور خارجه این کشور نشان می‌دهد که گستاخی آنها فراتر از نقض برجام است. در حقیقت اگر به خواسته‌های این کشور پاسخ مثبت دهیم آنها باز هم برای توسعه و رونق اقتصادی ما مانع تراشی می‌کنند.

نماینده مردم شهرستان‌های خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت و مجلس باید در مقابل هرگونه ادعاها و اقدامات ضد ایرانی غربی ها مواضع قاطع اتخاذ کنند، گفت: باید افکار عمومی دنیا را متوجه این مهم کنیم که حکومت آمریکا جز قلدری و جز به کرسی نشاندن خواسته‌های نامشروع حرفی برای گفتن ندارد.

وی با اشاره به روابط گسترده اقتصادی و سیاسی اروپایی‌ها با آمریکا یادآور شد: سوابق کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که آنها منافعی که از قِبَل روابطشان با آمریکا به دست می‌آوردند را قربانی همکاری و تعامل با جمهوری اسلامی نخواهند کرد. موضع‌گیری‌های متناقض آنها بعد از خروج ترامپ از برجام به خوبی این نکته را اثبات می‌کند. عملکرد آمریکا در برجام که منجر به خروج این کشور از این توافق شد و همچنین اقدامات کنونی اروپایی ها در این زمینه سناریویی از پیش طراحی شده است و سفرهای مقامات کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس به آمریکا و برگزاری جلساتی در این کشور به این دلیل بود که با هم هماهنگی کنند که چگونه آمریکا از برجام خارج شود و آنها بعد از خروج این کشور از این قرارداد چگونه با ایران چانه‌زنی و امتیاز کسب کنند.

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها در موضوع برجام به دلایل مختلف که کسب حداکثری منافع کشورشان از مهم‌ترین آنهاست، نمی‌توانند در مقابل اراده و خواسته‌های آمریکایی‌ها ایستادگی کنند. موضع‌گیری صدر اعظم آلمان در مورد شرکت‌های خصوصی کشورش و عدم مداخله در امورات این شرکت‌ها نشان می‌دهد که سران کشورهای اروپایی باقی‌مانده در برجام برای ثبان این توافق برنامه‌ای ندارند.

کبیری گفت: اگر قرار باشد اروپایی‌ها به غیر از موضوع برجام و فناوری صلح آمیز هسته‌ای وارد عرصه‌های مهمی همچون توان دفاعی و موشکی ما شوند، مسوولان و به ویژه تیم مذاکره کننده کشورمان باید پاسخ قاطع به آنها دهند.

نماینده مردم شهرستان‌های خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تکلیف مذاکرات با کشورهای اروپایی در مورد برجام باید هرچه سریع‌تر مشخص شود، تصریح کرد: ما برای ماندن در این توافق و ادامه همکاری با اروپایی‌ها نیاز به ضمانت داریم. نباید به آنها اجازه دهیم که با وقت‌کشی بخواهند اهداف و خواسته‌های خود را به پیش ببرند.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها