بازخوانی پرونده حمله رژیم صهیونیستی به لبنان/

حضور محسن رضایی در سوریه برای مقابله با تهاجمات صهیونیست‌ها

رئیس جمهوری وقت ایران طی پیامی آمادگی ایران را برای همکاری نظامی با سوریه در دفع تجاوز رژیم صهیونیستی اعلام کرد و هیئتی متشکل از «علی‌اکبر ولایتی» وزیر خارجه، سرهنگ «سلیمی» وزیر دفاع، «محسن رضایی» فرمانده سپاه پاسداران، «علی صیادشیرازی» فرمانده نیروی زمینی ارتش، «محسن رفیق‌دوست» مسئول تدارکات سپاه و «احمد متوسلیان» فرمانده تیپ ۲۷ محمد رسول الله (ص) عازم سوریه شد.
کد خبر: ۲۹۵۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴ - 17June 2018

حضور محسن رضایی در سوریه برای مقابله با تهاجمات صهیونیست‌هابه گزارش دفاع پرس از تهران، در روز پنجم ژوئن ۱۹۸۳ برابر با ۱۵ خردادماه سال ۱۳۶۱ و درست 12 روز پس از فتح عظیم «خرمشهر» در عملیات «بیت المقدس» که از نظر استراتژیست‌های جهانی به مثابه شکسته شدن ستون فقرات ارتش بعث صدام تلقی شد، رژیم صهیونیستی طی عملیاتی تحت عنوان صلح برای الجلیل، خاک لبنان بی دفاع را از زمین، هوا و دریا مورد هجومی سرتاسری و همه جانبه قرار داد.

تهاجم زمینی صهیونیست‌ها در 4 محور عملیاتی از جنوب لبنان آغاز شد و قرار بود تا قلب «بیروت» پیشروی کند و با تصرف بیروت کار را به اتمام رساند و این برابر بود با تصرف دومین پایتخت اسلامی پس از قدس شریف به دست صهیونیست‌ها.

جمهوری اسلامی ایران بلافاصله اقدام رژیم صهیونیستی در تجاوز به جنوب لبنان را محکوم و اعلام کرد که در حمایت از مردم لبنان و مبارزان فلسطینی آمادگی دارد تا همه گونه کمکی را به عمل آورد.

رئیس جمهوری وقت ایران طی پیامی آمادگی ایران را برای همکاری نظامی با سوریه در دفع تجاوز رژیم صهیونیستی اعلام کرد و هیئتی متشکل از «علی‌اکبر ولایتی» وزیر خارجه، سرهنگ «سلیمی» وزیر دفاع، «محسن رضایی» فرمانده سپاه پاسداران، «علی صیادشیرازی» فرمانده نیروی زمینی ارتش، «محسن رفیق‌دوست» مسئول تدارکات سپاه و «احمد متوسلیان» فرمانده تیپ ۲۷ محمد رسول الله (ص) عازم سوریه شد. هیئت ایرانی در حالی به دمشق رسید که پایتخت «سوریه» زیر آتش رژیم صهیونیستی قرار داشت.

این هیئت از سوریه بازگشت و گزارش نهایی خود را در جلسه شورای عالی دفاع در دفتر امام (ره) ارائه داد. این گزارش تاکید می‌کرد که رژیم صهیونیستی بر تمام نقاط لبنان مسلط است، اما سوریه نمی‌تواند وارد جنگ شود. بدین ترتیب شورای عالی دفاع با تائید امام (ره) تصمیم به اعزام نیرو به لبنان از طریق سوریه گرفت.

محسن رضایی در این باره می‌گوید: ما قبل از اعزام هر نیرویی خودمان به سوریه رفتیم و دقیقا آن‌جا را وارسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که بهترین تیپی «در آن بازه زمانی لشکر ۲۷ در حد تیپ بود» که می‌تواند به آن جا اعزام شود، تیپ ۲۷ محمد رسول الله (ص) است.

تیپ ۲۷ محمد رسول الله (ص) به خاطر داشتن سه ویژگی منحصر به فرد، رزمندگی بچه‌هایش و نقش آنان در 2 عملیات «فتح المبین» و «بیت المقدس»، زندگی در پایتخت و آشنایی با مسائل سیاسی و توانایی انجام کار‌های چریکی که بتواند کار‌های نامنظم و جنگ پارتیزانی را انجام دهند، برای این ماموریت خطیر در نظر گرفته شد.

در ملاقات با مقام معظم رهبری که در آن زمان مسئول شورای عالی دفاع بودند؛ ایشان خطاب به احمد متوسلیان که فرمانده تیپ ۲۷ بود فرمودند: «شما نماینده نظام هستید، بروید آن‌جا و جلوی رژیم صهیونیستی را سد کنید».

بدین ترتیب اولین گروه از تیپ محمد رسول الله (ص) از جمله شهید «همت»، شهید «علی موحددانش»، شهید «کاظم رستگار» و بخشی از نیرو‌های تیپ ۵۸ تکاور ذوالفقار ارتش در روز ۲۱ خرداد سال ۱۳۶۱ عازم دمشق شدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار