روایت شهید همدانی از خیانت‌های بنی‌صدر؛

تانک‌های دشمن را ماکت می‌دید

شهید همدانی روایت کرد: خطاب به بنی صدر و اطرافیانش گفتم که در نوار مرزی، یک پاسگاه به اسم تیله کوه ما داریم، یکی هم عراق. سپاه دوم ارتش بعث در پاسگاه تیله کوه عراق، حدود 150 دستگاه تانک را جلو کشیده و رو به سمت شمال دشت ذهاب، آن‌ها را آرایش داده است. اطرافیان بنی صدر گفتند: «آن‌ها تانک نیستند، ماکت تانک‌اند.»
کد خبر: ۲۹۵۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶ - 13June 2018

تانک‌های دشمن را ماکت می‌دیدندگروه حماسه و جهاد دفاع پرس: یکی از توطئه‌های بزرگ آمریکا در جهت سرنگونی نظام جمهوری اسلامی، تحریک صدام برای حمله نظامی به ایران بود. انفعال سیاست خارجی و کاهش توان دفاعی کشور نیز تاثیر زیادی در تصمیم گیری عراق برای حمله داشت. در آن زمان بی‌اعتنایی بنی صدر به تحرکات عراق نیز در حمله به ایران بی‌تاثیر نبود. به مناسبت سالگرد عزل بنی‌صدر مروری بر روایت شهید حسین همدانی از فرماندهان دوران دفاع مقدس در خصوص خیانت‌های بنی صدر در روزهای نخست جنگ تحمیلی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

روز 24 مرداد 59، کل فرماندهان ارشد عملیاتی ارتش و سپاه در مناطق غرب و شمال غرب کشور در اتاق جنگ لشکر 81 زرهی کرمانشاه، جلسه بسیار مهمی با بنی صدر و مشاوران نظامی او داشتند. ابتدا آقایان بروجردی و آذربون به تفضیل از تحرکات گسترده سپاه دوم ارتش بعث در امتداد نوارمرزی و گلوله باران مستمر پاسگاه‌های مرزی ما توسط دشمن صحبت کردند. بنی صدر و نظامی‌های همراه او از قبیل سرهنگ پورموسی اصلا این گزارش‌ها را جدی نگرفتند، مدام به همدیگر نگاه می‌کردند و پوزخند می‌زدند.

وضعیت بحرانی منطقه سرپل ذهاب را به بنی صدر گزارش دادم. گفتم: «در نوار مرزی، یک پاسگاه به اسم تیله کوه ما داریم، یکی هم عراق. سپاه دوم ارتش بعث در پاسگاه تیله کوه عراق، حدود 150 دستگاه تانک را جلو کشیده و رو به سمت شمال دشت ذهاب، آن‌ها را آرایش داده است. حتی از دور با دوربین تک به تک آن‌ها را شمردیم.» اطرافیان بنی صدر گفتند: «آن‌ها تانک نیستند، ماکت تانک‌اند.»

در پایان جلسه، بنی صدر و مشاوران او گفتند: «شما نترسید، ارتش عراق جرات نمی‌کند حتی گوشه چشمی به خاک ایران بیندازد.» عصر همان روز بنی صدر به علت اصرار زیاد فرماندهان، به همراه چند تن از فرماندهان با یک هلی‌کوپتر برای بازدید از منطقه قصر شیرین رفت که ماجرای نقص فنی هلی‌کوپتر به وجود آمد. طرفداران بنی صدر از این واقعه در تبلیغات خودشان برای قهرمان نشان دادن بنی‌صدر سوء استفاده کردند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها