عطوان:

سوریه میراث محور مقاومت است/ اسماعیل هنیه به دمشق سفر می‌کند؟

برای دومین بار در کمتر از یک ماه اخیر، یک مسؤول بلندپایه در جنبش مقاومت اسلامی حماس تمایل این جنبش را برای بازگرداندن پل‌های همپیمانی با رهبری سوریه و پشت سر گذاشتن گذشته نزدیک و نیز بستن صفحه کدورت‌ها و موانع اعلام می‌کند.
کد خبر: ۲۹۵۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱ - 13June 2018

سوریه میراث محور مقاومت استگروه بین‌الملل دفاع پرس- سیروس فتح اله؛ «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای‌الیوم» به اظهارات اخیر «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت حماس درباره روابط با سوریه، پرداخت و نوشت: برای دومین بار و در کمتر از یک ماه اخیر، یک مسؤول بلندپایه در جنبش مقاومت اسلامی حماس، با صدا و تصویر، ظاهر می‌شود و تمایل این جنبش را برای بازگرداندن پل‌های همپیمانی با رهبری سوریه و پشت سر گذاشتن گذشتهِ نزدیک و نیز بستن صفحه کدورت‌ها و موانع (در روابط) اعلام می‌کند.

پس از مصاحبه «یحیی السنوار» با تلویزیون «المیادین»، این بار اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه، حمایت این جنش از به اصطلاح «انقلاب سوریه» (بحران سوریه) را رد و تأکید کرد که تمامی آنچه در این زمینه به حماس نسبت داده شده است، دقیق نیستند.

وی تأکید کرد که جنبش حماس هیچ‌ روزی در وضعیت دشمنی با نظام سوریه قرار نداشت و این نظام از حماس در مراحل مهم و سرنوشت‌ساز حمایت کرده است.

هنیه همچنین در این مصاحبه تأکید کرد که ایران کشور محوری در منطقه است و روابط حماس با آن دارای بُعد استراتژیک است.

زمانی‌که این اظهارات از زبان رئیس منتخب حماس و از نوار غزه که در حال حاضر شاهد راهپیمایی‌های بازگشت و مقاومت مسالمت‌آمیز برای بازگرداندن قضیه فلسطین به صدر اولویت‌های جهان عرب و جامعه بین‌المللی است، مطرح می‌شود در واقع «انقلابی» داخل این جنبش ایجاد می‌کند و پیوند آن را به محور مقاومت باز می‌گرداند و بایستی این امر با حمایت، پشتیبانی، تقدیر و تشویق همراه شود.

نمی‌دانیم انعکاس این «عذرخواهی» واضح و صریح از سوی هنیه و پیشتر از سوی السنوار، در میان محافل رهبری سوریه چگونه خواهد بود که در مقابل بسیاری از میانجیگران از جمله «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان و مسؤولان برجسته ایرانی که رغبت حماس برای احیای روابط با دمشق را ابلاغ می‌کردند، ایستاد. این خشم سوریه قابل درک، موجه و ناشی از یک زخم بزرگی است؛ برای این‌که آن، یعنی رهبری سوریه، یک میراث قهرمانانهِ بزرگِ سوری در یاری قضیه فلسطین است که وارد چهار جنگ شد و طی آن خاک سوریه (بلندی‌های جولان) را از دست داد از سوی دیگر، بیش از 400 آواره فلسطینی را اسکان داده است در حالی‌که آنها هرگز احساس غربت نمی‌کنند و از حقوق مساوی با شهروندان سوریه برخوردارند.

برادران‌مان در سوریه این موضع «خشمگینانه» را به دلیل مواضع و دیدگاه‌های اشتباهِ جناح داخل جنبش حماس اتخاذ کرده‌اند. این مواضع و دیدگاه‌های حماس متاثر از عامل جغرافیا، یعنی محل اقامت‌شان و بر اساس اطلاعات گمراه‌کننده، ارزیابی‌های اشتباه و قرار گرفتن در پشت اردوگاه کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس بود؛ اردوگاهی که همچنان سر نیزه در پروژه آمریکایی- عربی محسوب می‌شود که درصدد تجزیه منطقه و مراکز محوری در آن، به‌ویژه عراق و سوریه، و نابود کردن قضیه فلسطین است. لیکن چه‌بسا این رهبری (حماس)، در اوج مشغول شدنش به این پروژه که عامل جنگ‌ها و توطئه‌ها در طی 7 سال گذشته شده، آگاه نبود. ولی جناح دیگری در داخل جنبش حماس وجود دارد که در شاخه نظامی نمود پیدا می‌کند که همواره و با قدرت در اردوگاه محور مقاومت قرار می‌گیرد و به تقویت پل‌های هماهنگی با حزب‌الله در لبنان و رهبری ایران در تهران، ایمان دارد که حمایت همه‌جانبه‌ای از این جنبش کرده است.

«بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه در جریان مصاحبه اخیرش با سردبیران رسانه‌های این کشور، از بهبود در روابط سوریه و قطر طی دوران اخیر خبر داد که این امر در نشست‌های محرمانه و ایجاد تغییری بنیادین در نحوه پوشش خبری تلویزیون «الجزیره» نمود پیدا کرده است که این امر، پیشروی مهمی است و انعطاف «سیاسی» عمل‌گرا را نشان می‌دهد.

سوریه همیشه بزرگ بوده و رهبران آن با روحی بزرگ و مسؤولانه در مقابل کسانی‌که با آنها مخالفت می‌کنند، رفتار می‌کنند. ما بر این باور هستیم که زمان آن رسیده است که بسیاری از مواضع و اشتباهات مورد ارزیابی قرار گیرد و پل‌های هماهنگی و دوستی با جنبش ملی فلسطین که «مقاومت» را به عنوان یک استراتژی برای آزادسازی فلسطین اشغال‌شده اتخاذ کرده و با محاصره خفه‌کننده و گرسنه‌کننده از 10 سال پیش تا کنون مواجه شده است، احیا شد.

امیدواریم که اسماعیل هنیه و تمامی دوستانش را در دمشق در آینده نزدیک ببینیم. عواملی که جنبش اسلامی حماس و برادران‌مان در سوریه را گرد هم می‌آورد بسیار بیشتر از عوامل تفرقه برانگیز است... شاید ما این‌گونه فکر می‌کنیم. بزرگوار آن کسی است که عذرخواهی می‌کند... آیا این‌گونه نیست؟

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار