دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

«قدیر» چگونه شناورهای متخاصم را به قعر آب می‌فرستد؟

کروز دریایی «قدیر» موشک هوشمندی است که قابلیت پرواز در ارتفاعی کمتر 15 متر را دارد و با توجه به برخورداری از سیستم مسیریابی خودکار قادر به شناسایی و انهدام اهداف تا شعاع 300 کیلومتری می‌باشد.
کد خبر: ۲۹۵۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹ - 13June 2018

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، ایجاد امنیت دریایی یکی از مهمترین دستاوردهای دفاعی برای کشورهایی که محصور در خشکی نیستند محسوب می‌شود و به همین جهت است که کشورهای ساحلی همواره به دنبال دستیابی به سلاح های موشکی هوشمند برد بلند جهت ایجاد امنیت و بازدارندگی هستند.

ایران اسلامی با دارا بودن سواحل گسترده از دریای مازندران در شمال تا سواحل مکران، دریایی عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس همواره به بدنبال ایجاد خطوط مواصلاتی و گذرگاه عبوری امن به منظور حمل ونقل دریایی و انتقال انرژی، بدون دخالت قدرت های فرامنطقه‌ای بوده است و در این رابطه نیز توان دفاعی خود را ارتقا داده که این موضوع در حوزه ساخت زیردریایی‌های دیزلی، ساخت انواع ناوها و ناوچه های موشک انداز، ارتقای توان پدافند ساحلی با تولید نسل جدید موشک‌های کروز و ... قابل بررسی است.

کروز دریایی «قدیر» نسل جدیدی از موشک‌های کروز جمهوری اسلامی است که توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و تولید گردید و  در سال 93 رونمایی و تا سال 94 در اختیار نیروی دریایی سپاه پاسدران و نیروی دریایی ارتش قرار گرفت.

آشنایی با کروز دریایی

این موشک که قابلیت پرواز در ارتفاعی کمتر 15 متر را دارد از سامانه ضد جنگ الکترونیک و دقت بالای ناوبری و مسیریابی برخوردار و قادر است اهداف را تا شعاع 300 کیلومتری شناسایی، دنبال و منهدم کند.

کروز دریایی «قدیر»، قابلیت پرتاب از سامانه‌های پرتابگر ساحلی، سامانه‌های پرتابگر دریاپایه همچون انواع شناورها و سامانه‌های هواپایه چون بالگرد را داراست که این قابلیت، از مزیت‌های کروز دریایی «قدیر» در برخورد با اهداف است.

این موشک در واقع نوع ارتقا یافته موشک‌های «نور» و «قادر» است که به لحاظ بُرد، دقت و قدرت خود را از سایرین متمایز کرده است. برای نخستین بار در مرحله دوم رزمایش مشترک محمدرسول الله (ص) ارتش دو فروند از این موشک از روی پرتابگر ساحلی و شناوری به سوی اهداف شلیک شده و توانستند اهداف مورد نظر را با موفقیت مورد اصابت قرار دهند.

امیر سرتیپ دوم علی وفادار فرمانده یگان موشکی نیروی دریایی ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس، با اشاره به الحاق موشک کروز دریایی قدیر به ناوگان موشکی نداجا اظهار داشت: قطعا داشتن موشکهای برد بلند موجب افزایش قدرت ما در عرصه دریا شده و همچون دست بلندی در دریا موجب ارتقای توان رزمی یگان‌های ما در دریا و ساحل خواهد شد.

وی با بیان اینکه این موشک در کلاس کروز دریایی «نور» قرار دارد، افزود: این موشک نسبت به موشکهای کلاس خود از دقت نقطه‌زنی، قدرت تخریب و برد بیشتری برخوردار است؛ که می‌تواند از پرتابگرهای ثابت و متحرک ساحلی و شناوری به سوی اهداف پرتاب شود.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار