امام جمعه پردیسان قم:

سبک مدیریتی خداوند در سوره حمد قابل مشاهده است

حجت الاسلام «سید صمصام الدین قوامی» سبک مدیریتی خدا در این سوره قابل مشاهده دانست و گفت: اگر با این دیدگاه به این سوره نگاه کنیم در مدیریتمان در استان کاملا موثر است.
کد خبر: ۲۹۵۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱ - 13June 2018

سبک مدیریتی خداوند در سوره حمد قابل مشاهده استبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از بیرجند، حجت الاسلام «سید صمصام الدین قوامی» امام جمعه پردیسان قم، صبح امروز در جلسه درس اخلاق مدیران دستگاه های اجرایی استان در دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: سوره مبارکه «حمد» که حداقل 17 بار در نمازهای یومیه خوانده می شود چکیده قرآن است.

وی افزود: هر کس این سوره را خوب بخواند و بفهمد، گویا مجموعه این کتاب آسمانی را بطور اجمال متوجه شده تا بعد بطور تفسیر وارد شود و درک کند.

امام جمعه پردیسان قم سبک مدیریتی خدا در این سوره قابل مشاهده دانست و گفت: اگر با این دیدگاه به این سوره نگاه کنیم در مدیریتمان در استان کاملا موثر است.

حجت الاسلام قوامی تصریح کرد: خداوند مدیر امور است و همه چیز با نام او شروع می شود، الله مستجمل جمیع صفات است و به تنهایی یک جوشن کبیر است.

وی بیان داشت: اگر هر هزار صفات جوشن باز شود در سوره حمد جای می گیرد، خداوند کسی است که باید در مقابل او فقط کرنش و خضوع کرد و او باید صرفا پرستش شود.

امام جمعه پردیسان قم با بیان اینکه او هم رحمان و هم رحیم است، گفت: اساس تدبیر الهی بر رحمت است. این رحمت یک بعد همگانی دارد که او «رحمانیت» است و یک بعد اختصاصی ویژه برگزیدگان و مومنان دارد که «رحیمیت» است ولی هر دو از رحمت و مهربانی و نعمت گستری است.

حجت الاسلام قوامی متذکر شد: خداوند بندگان را که خلق می کند تحت امر رحمت خود قرار می دهد و حتی سرکشان و متمردان را هم از رحمت خودش بهره مند می کند چون مخلوق او هستند.

وی افزود: اما در خصوص نیروهای ویژه که او را می شناسند و اطاعت می کنند، آنها را از رحمت ویژه خودش بهره مند می کند.

امام جمعه پردیسان قم در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه همه شهروندان یک مدیر کل مشمول مدیریت او هستند، گفت: ولی یک عده ای هم برجسته و نخبه و خاص هستند.

حجت الاسلام قوامی بیان داشت: امیرالمومنین در نامه ای به استاندار مصر می گوید «شهروندان در خلق نظیر تو هستند و بعضی، هم دین تو هستند که هر دو شهروند تو هستند باید به همه برسی و این رحمانیت است و باید وجود داشته باشد».

نامه امیرالمومنین به استاندار مصر سند مدیریت اسلامی است

وی افزود: اگرچه این نامه هیچگاه عملی نشد چرا که استاندار در آستانه مصر به شهادت رسید، اما این به عنوان سند مدیریت اسلامی ثبت شد که جزء اسناد سازمان ملل است و در بعضی از دانشگاه های جهان تدریس می شوند.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی مطرح کرد: امام راحل می فرمود «وقتی می گویید این گل زیباست در واقع می گویید خدا زیباست و او رب است» همچنین آیت الله جوادی این جهان را دارای یک مدیر دانست که تحت ربوبیت اوست.

حجت الاسلام قوامی توحید در ربوبیت را یکی از شاخه های توحید عنوان کرد و این زیر شاخه توحید در مدیریت است و نمی شود تصور کرد جهان دو مدیر یا سه مدیر داشته باشد.

وی اضافه کرد: توحید در ربوبیت از شاخه های توحید افعالی است و این دیدگاه توحیدی، انسان و هر مدیری را منظم می کند که همه تحت فرمان یک مدیر هستند.

آدم هرجا هست احساس کند کارمند خداست

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با اشاره به آیات آخر سوره «حشر» مبنی بر اینکه این آیات ویژگی های یک مدیر خوب را نشان می دهد، گفت: اگر آدم هر جا هست احساس کند کارمند خداست وقتی که صبح در سازمان او قرار می گیرد آرامش وافری به او دست می دهد.

حجت الاسلام قوامی متذکر شد: خداوند مدیر همه عوالم اعم از ملک و ملکوت است و اگر چه مدیریت رحمانی خداوند بر اساس رحمت است، اما مدیر باید غضب هم بکند و بدون غضب نمی شود که آن هم براساس رحمت است.

وی اضافه کرد: مانند خشم پدر به فرزند که از روی رحمت است نه کینه چون می خواهد او رشد کند اما خداوند رحمتش بر خشمش غلبه دارد.

هرچه کوچکتر بشویم قدرت بیشتری پیدا می کنیم

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با بیان اینکه عبد که باشید به ربوبیت ختم می شود، گفت: این خیلی مهم است که هر چه کوچکتر بشویم قدرت بیشتری پیدا می کنیم و هرچه متمردتر بشویم، از دایره رحمت  دورتر می شویم.

حجت الاسلام قوامی رحمانیت را «پذیرش» و رحیمیت را «گزینش» دانست و گفت: شما باید همه را داشته باشید ولی کلیدها را به افراد خاص دهید.

وی با اشاره به آیات بعدی سوره حمد گفت: هیچوقت از حکومت خداوند نمی توانید فرار کنید چراکه او قابل عزل نیست و تغییر نمی کند و اینگونه عبودیت ما در مقابل چنین ربی است.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با بیان اینکه او عملکرد شما را مورد ارزیابی قرار می دهد و شما ارتقا یا انحطاط می دهد، بیان داشت: او شما را خلق کرده پس اداره هم می کند و نهایت امر هم با اوست.

حجت الاسلام قوامی خاطرنشان کرد: خداوند مدیر قدرتمندی است در مقابل او هم حسن فعلی داشته باشید و هم حسن فاعلی که حسن فعلی کار خوب انجام  دادن و حسن فاعلی کار را برای خدا انجام دادن است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها