مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه سپاه کربلا مازندران:

بهترین درمان تکبر، ایمان عملی به خداست

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه سپاه کربلا مازندران فقدان معرفت نسبت به خدا را عامل گرفتاری بشر در گرداب تکبر یاد کرد و گفت: عقده حقارت عامل تکبر است و بهترین درمان ایمان عملی به خداست.
کد خبر: ۲۹۵۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱ - 13June 2018
بهترین درمان تکبر، ایمان عملی به خداستبه گزارش دفاع پرس از ساری به نقل از روابط عمومی سپاه کربلا مازندران، حجت الاسلام «یدالله غلامی» مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه سپاه کربلا مازندران در ادامه سلسله مباحث اخلاقی خطبه متقین در سپاه کربلا، با اشاره به مباحث گذشته، درستی در کلام و تارک دنیایی را دو ویژگی متقین نام برد و اظهار داشت: راه رفتن و خط و مشی متقین سومین خصلت آنان است که امام علی (ع) تواضع و فروتنی متقین را در راه رفتنشان معنا می کرد.
 
غلامی راه رفتن متواضعانه متقین را دارای دو تفسیر متبادر خواند و گفت: عمل و رفتار هرکس بازتاب حالات درونی اوست، همانگونه که بروز بیماری جسمانی نشانه اتفاقات و اخلال سیستم های درونی انسان است.
 
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه سپاه کربلا مشی متقین را فروتنانه و متواضعانه دانست و با اشاره به اینکه انسان دارای دو نیروی متفاوت یعنی «ضمیر پنهان و ضمیر آشکار» است، به استناد کلمه 25 نهج البلاغه امیر المومنین (ع) در ترجمه فیض الاسلام عنوان کرد: انسان نمی تواند چیزی را در دل پنهان کند، زیرا هر آنچه انجام داده به جز سخنان بی اندیشه، یا در گفتار و یا در رفتار و رخسارش آشکار می شود.
 
وی تکبر را از نشانه های بیماری روانی یاد کرد و با اشاره به آیات قرآن کریم مبنی بر آنکه نباید با تکبر در زمین راه رفت، ادامه داد: ضمیر پنهان انسان هر چه سعی در مخفی کردن عملی داشته باشد بالاخره در بعضی رفتار ها مانند راه رفتن، خط و مشی، گفتار و ... به وسیله ضمیر آشکار نمایان می شود.
 
غلامی در تفسیر دوم ویژگی سوم متقین «راه رفتن متواضعانه» گفت: مراد از بیان این واژه، خط و مشی متواضعانه انسانهای متقین است، یعنی نشست ها، درس دادنها، درس خواندنها، رفتارها، کردارها و گفتارها همه اش متواضعانه است همانگونه که امیر المومنین خط و مشی انسانهای با تقوا را فروتنانه می دانند.
 
وی تواضع را از فضائل اهل تقوا دانست و اظهار داشت: بعضی تصور می کنند تواضع خوب است ولی خودداری از آن هم اثری بر اخلاق و رفتار ندارد، در حالیکه تواضع در همه امورات زندگی اثر بخش بوده و در نقطه مقابل تکبر قرار دارد.
 
این مسئول مهمترین عوامل گناه را در نقطه مقابل تواضع یعنی تکبر خواند و بیان کرد: اولین گناه عالم بشریت با تکبر، آن هنگامی شکل گرفت که وقتی خدا پس از خلقت آدم (ع) به ابلیس امر سجده بر او کرد، شیطان تکبر ورزید و رانده شد.
 
وی اثر تواضع را در کسب و تحصیل علم و ادب مهم برشمرد و گفت: انسانی که مسئله ای نداند و تکبر هم نداشته باشد به دنبال یادگیری آن مسئله می رود و در غیر آن صورت، با تکبر در جهالت قرار می گیرد زیرا از جمله حجاب های اصلی علم و معرفت تکبر است و مانع تحصیل دانش می شود.
 
غلامی با اشاره به جنگهای جهانی اول و دوم که 20 میلیون کشته، 8 میلیون زخمی و چندین میلیون لیتر خون در زمین ریخته شد، آنرا ناشی از تکبر، قوم و نژادی یاد کرد که خود را برتر می نامیدند و با آن اقدام بر جامعه بشری خسارتها وارد کردند.
 
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه سپاه کربلا «تواضع» را مانع فساد و تباهی عالم دانست و گفت: هر کس به موهوم بزرگی و برتری خود برسد و از بزرگی خدا غافل گردد، گرفتاری او فراوان می شود که راه نجات آن توجه به بزرگی خداوند تبارک و تعالی است.
 
وی فقدان معرفت نسبت به خدا را عامل گرفتاری بشر در گرداب تکبر یاد کرد و به بند های «خدایا، در حالیکه من در بی نیازی فقیرم، در نیازمندی چه هستم؟ خدایا، در حالیکه علم دارم جاهلم، در نادانی چگونه ام؟ و در حالیکه خوبیهای من بدی است، بدی من چگونه است؟» دعای عرفه امام حسین علیه السلام و گریه و زاری آن امام (ع) اشاره داشت و گفت: عقده حقارت عامل تکبر است و بهترین درمان ایمان عملی به خداست.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها