یادداشت / سید حسین ولیپور

نقش لشکر ویژه 25 کربلای مازندران در عملیات قدس1

لشکر ویژه 25 کربلا تنها نیروی عمل کننده در این عملیات بود. این لشکر با 5 گردان رزمی و یک گردان دریایی به همراه واحدهای مختلف پشتیبانی و خدمات رزمی و مقارن با روز جهانی قدس اقدام به اجرای دقیق عملیاتی کرد که در نوع خود به دلیل دستیابی کامل به اهداف و کمترین تلفات ممکن در جبهه خودی شایان توجه است.
کد خبر: ۲۹۵۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹ - 14June 2018
نقش لشکر ویژه 25 کربلای مازندران در عملیات قدس1به گزارش خبرنگار دفاع پرس از ساری، «سید حسین ولیپور زرومی» جانشین اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران به مناسبت سالروز عملیات قدس1 در یادداشتی به نقش لشکر ویژه 25 کربلا در این عملیات پرداخت که با هم می خوانیم:
 
جنگ تحمیلی عراق علیه ایران برغم اینکه صدمات و آسیب های جدی به زیرساخت های کشور وارد ساخت، در عین حال موجبات شکل گیری گفتمان بی بدیل «دفاع مقدس» در ملاحظات امنیت ملی کشور شد. گفتمان دفاع مقدس در پرتو عمل از مسیرهای سخت و صعب العبوری گذر کرد و در هر برهه زمینه ساز بالندگی نیروها و فرزندان انقلاب شد. بی تردید شکست ها و پیروزی ها بخش جدایی ناپذیر در هر نوع شرایط جنگی است؛ مهم آموزه پذیری از تمام این فرایندها برای بازیگران اصلی آن است.
 
هشت سال دفاع مقدس نشان از آموزه های فراوان ملی دارد که بخشی از آن در همان دوران جنگ به راهبردهای عملی رزمندگان اسلام بدل گشت و پس از جنگ نیز همچنان از تجربیات و آموزه های دوران دفاع مقدس، کشور و مسئولین آن بهره مند هستند. برخی از نیروها در آغاز جنگ با دستان خالی به میدان جهاد شتافتند و به مرور به میدان دار اصلی جنگ بدل گشتند.
 
در عرصه تحولات نظامی نیز در حالی که برغم مقاومت های جانانه در ابتدای جنگ بخش های زیادی از کشور به اشغال دشمن درآمد، از همان زمان حتی یک لحظه نیز، بدور انداختن دشمن از ذهن بازیگران دفاع مقدس فراموش نشد و هر چه زمان گذشت، دشمن بیشتر اسیر فتوحات جبهه حق شد تا جایی که هنوز دو سال از جنگ نگذشته بود که تقریبا از تمامی سرزمین های اشغالی به عقب رانده شد.
 
جالب اینکه عرصه جنگ فی نفسه صحنه راهبرد تکاملی «سعی و خطا» نیز بود و هر بار تجربیات گذشته یاریگر فرماندهان در طراحی موقعیت های عملیاتی بعدی می شد. بر همین اساس در میانه های جنگ این فکر برتر در میان فرماندهان نقش بست که باید برای به بن بست کشاندن دشمن از راهبرد عملیات های آبی و خاکی بهره جست. در همین راستا عملیات های بزرگ خیبر(62)، بدر(63) و والفجرهشت(64) طراحی و اجرا شد. بدیهی است موفقیت عملیات آخر بسیار بیشتر از دو عملیات قبلی بود و همین نشان از آموزه پذیری فرماندهان جنگی در دوران دفاع مقدس داشت.
 
در کنار عملیات های بزرگ فوق، برخی عملیات های محدود دیگر نیز در چارچوب عملیات آبی و خاکی طراحی و اجرا شد که عموما مکمل همان عملیات های بزرگ بودند. عملیات قدس1 در همین چارچوب طراحی و اجرا شد و بنا داشت برخی از نقیصه های عملیات بدر را جبران کند.
 
این عملیات در شامگاه24 خرداد1364 در منطقه عملیاتی هورالهویزه در شرق رودخانه دجله و در حد فاصل پایگاه شط علی و تبور طراحی و اجرا شد و هدف آن انهدام نیروها و برهم زدن انسجام ماشین جنگی ارتش عراق در منطقه ای به وسعت 180 کیلومتر مربع بود.
 
واقعیت آن است که هدف اصلی عملیات بدر که در اسفند سال 63 اجرا شده بود دستیابی به جاده راهبردی بصره - العماره بود و با دست نیافتن به این هدف، همچنان مشکلات موجود زمینه ساز آسیب به موقعیت های رزمندگان اسلام بود. بر این اساس در عملیت قدس تلاش شد تا این مسئله تا حدودی مورد توجه قرار گیرد.
 
لشکر ویژه 25 کربلا تنها نیروی عمل کننده در این عملیات بود. این لشکر با 5 گردان رزمی به همراه واحدهای مختلف پشتیبانی و خدمات رزمی و مقارن با روز جهانی قدس اقدام به اجرای دقیق عملیاتی کرد که در نوع خود به دلیل دستیابی کامل به اهداف و کمترین تلفات ممکن در جبهه خودی شایان توجه است. آزادسازی منطقه ای به وسعت حدود 200 کیلومتر مربع و گرفتن تلفاتی بیش از 400 کشته و زخمی از جمله نتایج این عملیات بود. ضمن اینکه با تصرف پاسگاه های ابوذکر، تصرف منطقه الحسان، الزبیر... خط آتش مناسبی را بر روی جاده بصره-العماره مهیا ساخت.

تعداد شهدای لشکر در این عملیات چهار روزه تقریبا به تعداد انگشتان دست بود. بدیهی است دلیری و شجاعت نیروهای پرتوان گردان های یارسول(ص)، امام حسین(ع)، امام محمدباقر(ع)، مسلم بن عقیل (ع)، مالک اشتر و همچنین یگان دریایی و دیگر واحدهای لشکر 25 کربلا نقش تمام کننده را در این عملیات داشت ولی نباید از اقدامات سایر نیروها و واحدهای لشکر غافل شد که زمینه ساز این فتح بی کم و کاست بودند؛ به ویژه عملکرد اطلاعات و شناسایی لشکر به فرماندهی سردار سرلشکر شهید «محمد حسن طوسی» شایان توجه است.

کار شناسایی در این عملیات در هشت معبر انجام می شد و در مجموع 150 تیم شناسایی به منطقه اعزام شد که تقریبا هیچ نقطه ابهامی در شناسایی مواضع دشمن باقی نماند. سردار سرلشکر «مرتضی قربانی» فرمانده وقت لشکر25 کربلا با توجه به نقش شهید طوسی و همرزمانش در این عملیات می گوید: «در این عملیات ما با تقدیم تقریبا ده، دوازده شهید و با توجه به اشرافیت اطلاعاتی و کار بسیار زیبایی که محمدحسن طوسی انجام داده بود، توانستیم به پیروزی کامل برسیم.»

در مجموع باید گفت که حساسیت دشمن با توجه به دو عملیات بزرگ خیبر و بدر در این منطقه بسیار زیاد شده بود و برای مقابله با موفقیت های نیروهای ایرانی حدود 60 پایگاه سیار بر روی آبهای هور ایجاد کرده بود و نیروهایش را در دو پاسگاه ابولیله و ابوذکر مستقر کرده بود. عملیات قدس 1 و در پی آن عملیات قدس2 که چند روز بعد در دهه اول تیرماه 64 از سوی لشکر 25 کربلا در منطقه اجرا شد به تحکیم موقعیت نیروهای خودی در هور و تزلزل در اراده دشمن مبنی بر تصرف منطقه هورالعظیم در سال های بعدی انجامید.

انتهای پیام/
 
نظر شما
پربیننده ها