رزمنده و جانباز دفاع مقدس در گفتگو با دفاع پرس:

جهادگر در هر مکان و زمانی جهاد میکند

سردار جانباز «محمدرضا علیخانی» گفت: جهادگر برایش فرقی نمی کند در کجا، در چه زمان و در چه موقعیتی قرار دارد، می خواهد جنگ رو در رو با دشمن باشد، می خواهد جنگ فرهنگی باشد و خواه جنگ اقتصادی.
کد خبر: ۲۹۵۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱ - 14June 2018

سردار جانباز «محمدرضا علیخانی» در گفتگو با خبرنگارجهادگر در هر مکان و زمانی جهاد میکند دفاع پرس اظهار داشت: جهادگر برایش فرقی نمی کند در کجا، در چه زمان و در چه موقعیتی قرار دارد، می خواهد جنگ رو در رو با دشمن باشد، می خواهد جنگ فرهنگی باشد و خواه جنگ اقتصادی.

سردار علیخانی از آن دسته از افرادی است که از اوایل انقلاب و جنگ تحمیلی در عملیات ها و مناطق مختلف حماسه آفرینی ها کرد و حال که بازنشسته شده است، دست از تلاش بر نداشته چه در زمینه ورزشی که شاگردها و قهرمان های دو و میدانی را آموزش داده است و چه از نظر کشاورزی و باغداری که زمینی برهوت را آباد کرده است.

معرفی رزمنده و جانباز دفاع مقدس

اولین بار به عنوان یک بسیجی به جبهه می رود و در  عملیات ام الحسنین 24 اسفند سال 1360 در منطقه کرخه کور (نور) شرکت می کند و تا اواخر جنگ و حتی بعد از آن حضور مستمر و موثر در جبهه و منطقه داشته است.

علیخانی در عملیات های زیادی از جمله مرصاد، کربلای 5، والفجر9 و حاج عمران شرکت کرده است  و تا سال 65 قرارگاه 57 حضرت ابوالفضل و بعد از آن تا سال 68 در قرارگاه رمضان به سرزمین اسلامی خدمت کرده است.

وی در عملیات کربلای 5 مجروح و  به مدت 40 روز در بیمارستان امام خمینی (ره) بستری می شود که بعد از آن در قرارگاه رمضان مشغول خدمت می شود. در آن زمان قرارگاه رمضان شامل دو تیپ بود تیپ ویژه پاسداران که تازه افتتاح شده بود و  تیپ هوابرد.

علیخانی در قرارگاه رمضان، گردان حضرت رسول به عنوان فرمانده گردان معرفی می شود.

سردار علیخانی همرزم بسیاری از شهدا دفاع مقدس از جمله شهید «سید مصطفی میرشاکی»، «سید جواد میرشاکی»، «سید حسین موسوی»، «حشمت اله قلی» و «سید محمد موسوی» بوده است.

جهادگر در هر مکان و زمانی جهاد میکند

خاطرات

عملیات حاج عمران/ شهادت جمعی از نیروهای الیگودرز

سردار به عملیات حاج عمران اشاره کرد و اظهار داشت: در عملیات حاج عمران  فرمانده گروهان جند الله بودم که معاونین من «مسعود گودرزی» و «حسین فتحی» بودند. در آن زمان قرار بود تمام نیروهای ایران به «دربندیخان» و «حلبچه» بروند تا آنجا را آزاد کنند.

وی با اشاره به ماموریت لشکر 57 لرستان در آن منطقه افزود: لشکر 57 دو گردان یکی بنام «شهدا» که فرمانده آنها «سید مصطفی و سید جواد میرشاکی» بودند و گردان دیگر «محرم» به فرماندهی «حاج اصغر لشنی»  که از بچه های شهرستان دورود بودند به منطقه اعزام کردند.

علیخانی با اشاره به اینکه نیروهای عراق در صدد تجزیه و جدا سازی نیروهای ما بودند تصریح کرد: نیروهای دشمن از سمت حاج عمران از «ارتفاع کدو» که مشرف به شهرهای سلماس ارومیه و مهاباد بود حمله کرد تا بتواند منطقه را تصرف کند.

وی گفت: در نزدیکی ارتفاع کدو ارتفاع دیگری که به ارتفاع « 2519» معروف بود، یگان های ما آن منطقه را خالی کرده بودند، ما برای ماموریت به منطقه «شفیع خانی» رفته بودیم که خبر دادند باید به طرف مهاباد و نقده برگردیم. 

 سردار علیخانی افزود: متاسفانه تیپ هایی مانند شهدا، تیپ نبی اکرم که آنجا بودند نتوانستند منطقه را نگه دارند، ما یک شب در نقده ماندیم و از آنجا به پیرانشهر رفتیم بچه ها را تجهیز کردیم و همان شب 29 اردیبهشت به سمت ارتفاع 2519 رفتیم.

وی در ادامه گفت: در شب 29 اردیبهشت گردان «مالک اشتر» ازنا شبانه به سمت ارتفاعات 2519 حرکت کرد، شب 31 «گردان ثارالله» از سمت راست، «گردان ابوذر» از سمت چپ و «گردان محبین» روی ارتفاعات 2519 حرکت کردند.

علیخانی به منطقه «تپه سبز» اشاره کرد و اظهار داشت: صدام در صدد بود از آن منطقه وارد شود تا سلماس و ارومیه رو تصرف کند شهید «سید مصطفی میرشاکی» درآن منطقه شهید شدند.

وی به نوجوانان جسور، شجاع و با ایمان در جنگ اشاره کرد و گفت: با آنکه می دانستند دارند به سوی مرگ می روند ولی برای شهادت از یکدیگر سبقت می گرفتند، در آن زمان بچه هایی  کم سن و سالی در منطقه حضور داشتند که اگر اسلحه رو کنارشان می گذاشتیم سر اسلحه از آنها بزرگتر بود، بنده آنها را سوار کامیون کردم تا به سمت نقده بروند ولی متوجه شدند که دارند از منطقه دور می شودند، از کامیون پریدند و دوباره به گردان ما پیوستند در میان آنها دو نفر بنام «محمدرضا رضایی» و «محمد تقی برهمت» شهید شدند.

سردار به حالت صخره ای ارتفاع 2519 اشاره کرد و اظهار داشت: اگر کسی ترکشی می خورد به پایین سقوط می کرد، نیروها چون با منطقه آشنایی نداشتن وقتی از آنها می پرسیدند کجا می روید می گفتند به عقب بر می گردیم در حالی که داشتند بر عکس حرکت می کردند.

وی گفت: علت طولانی شدن درگیری، عدم شناخت نیروها از منطقه بود حدود 60 الی 70 نفر از نیروهای الیگودرز در این منطقه شهید شدند و مجروحین را برای مداوا به بیمارستان ارومیه بردند.

عملیات والفجر 9

وی به عملیات والفجر 9 اشاره کرد و افزود: جسارت و شجاعت رزمندگان الیگودرز واقعاً بی همتا بود به گونه ای که در عملیات والفجر 9 که یکی از سخت ترین و صعب العبورترین مناطق بود، ماموریت را  به «گردان ابوذر» الیگودرز دادند.

 علیخانی با اشاره به نقطه رهایی درعملیات والفجر9 اظهار داشت: وقتی ما ساعت 12 از خط ارتش عبور کردیم تا ساعت 5 صبح برای رسیدن به آن نقطه که «نقطه رهایی» می گفتند مسیر را پیاده طی کردیم.

وی گفت: آن منطقه بسیار صعب العبور بود و ما مجبور بودیم از بین 200 تا نیرو 40 نفر که قوی و توانمند بودند را انتخاب کنیم. از ساعت 5 که ما حرکت کردیم ساعت 11:30 به منطقه ایی که  عراقی ها در آنجا بودند رسیدیم، در آن منطقه حدود 1 متر برف  جمع شده بود.

جهادگر در هر مکان و زمانی جهاد میکند

علیخانی ادامه داد من جلوتر از همه راه افتادم، منطقه به گونه ایی بود که فقط یک دیدبان عراقی 12 نفر از نیروهای ما را شهید کرد، و در نهایت یکی از رزمنده ها بنام «سیف اله صادقی» توانست از پشت به سرش بزند و او را بکشد، دو تا از سنگر های عراقی که دوشکا داشتند را  با یاری خدا توانستیم بوسیله آر پی جی بزنیم.

وی گفت: نیروهای ما آنقدر پیاده روی کرده بودند که نا و توانی نداشتند ولی با همت رزمندگان توانستیم پایگاه عراق را تصرف کنیم، بعد از تصرف  «سردار نوری» تماس گرفت که عده ای دیگر در پایین دست درگیر شده اند «خیرعلی حاتمی» از اهالی روستای دوزان  فرمانده آنها بود که شهید شد ما دسته ای به کمک آنها فرستادیم.

 علیخانی در ادامه گفت: عده ای از بچه ها به منطقه کچل برو اعزام شدند در آن زمان جیره 6 ماهه را که اکثرا خشکبار بود با خودشان به آنجا میبردند، 20 روز بعد از عملیات والفجر 9 بعد از آن که سه عملیات در آن منطقه انجام داده بودیم به مرخصی رفتیم؛ نیروهای عراق دوباره منطقه را تا سر کاتو که بنام شهرک چوارتا سلیمانیه بود  گرفتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار