توافق پساانتخاباتی «صدر» و «العامری» خشم سعودی‌ها را برانگیخت

همپیمانی ائتلاف «سائرون» و ائتلاف «الفتح» برای تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمانی با خشم و عصبانیت سعود‌ی‌ها و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همراه شده است.
کد خبر: ۲۹۵۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴ - 14June 2018

عربستان غافلگیر شد؛ توافق پساانتخاباتی «صدر» و «العامری» و خشم سعودی‌هابه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، پس از آنکه ائتلاف انتخاباتی «سائرون نحو الاصلاح» به رهبری مقتدی صدر در رتبه نخست انتخابات عراق قرار گرفت، رسانه‌های سعودی در گزارش و تحلیل‌های مختلفی مدعی شدند که این پیروزی، به نوعی تضعیف سیاسی و نفوذ ایران است؛ اما اکنون در رایزنی‌های پساانتخاباتی نظر دیگری پیدا کرده‌اند.

با اعلام توافق اولیه سیاسی 2  ائتلاف «سائرون» به رهبری «مقتدی صدر» و «الفتح» (نزدیک به الحشد الشعبی) به رهبری «هادی العامری» طی دو روز اخیر برای تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان و عبور تقریبی از یکی دیگر از موانع تشکیل دولت جدید، با واکنش‌های منفی متعددی در محافل سیاسی و رسانه‌ای عربستان و حاشیه خلیج فارس همراه شده است.

پایگاه خبری عراقی «المسله» در یادداشتی کوتاه به بررسی این مسئله پرداخت و نوشت: در سطح کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس)، رسانه‌های سعودی در سطح شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی از شخص مقتدی صدر به دلیل همپیمان شدن با هادی العامری به دلیل نزدیکی‌اش به ایران، بشدت انتقاد کردند.

روزنامه «صدی الخلیج» به نقل از منابع آگاه مسئول در عربستان نوشت که مقامات سعودی از این تحولات اخیر در عرصه سیاسی عراق و همپیمانی صدر و العامری به شدت عصبانی هستند و آن را شکست دوم پس از شکست در لبنان و پیروزی چشمگیر حزب‌الله و همپیمانانش می‌دانند و در مقابل این مسئله پیروزی محور ایران در منطقه به شمار می‌رود.

روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» چاپ لندن نیز دیگر رسانه‌ای است که صدر را به تسلیم شدن در برابر طرح ایران متهم می‌کند و طی گزارشی ادعا می‌کند، این تحول همزمان با تحرکات ایران در عراق صورت گرفت.

اما «جمال خاشقجی» از روزنامه‌نگارانی که از جمله افراد نزدیک به ولی‌عهد سابق عربستان است که با قدرت گرفتن بن‌سلمان از عربستان خارج شد و اکنون در آمریکا به سر می‌برد، در توئیتر نوشت که ائتلاف صدر و العامری برای کسی که از خبر بازگشت عراق به آغوش عربی بال درآورده بود، ناامید‌کننده است. این حال و روز کسی است که به طور شتاب‌زده نتیجه‌گیری می‌کند و در توهم پیروزی‌های فرضی و جهانی به سر می‌برد.

همزمان با پیروزی مقتدی صدر در روزهای بعد از انتخابات، روزنامه‌ها و رسانه‌های سعودی تحلیل کردند که پیروزی صدر، به معنای تضعیف ایران و تقویت جایگاه عربستان است.

«صالح الراجحی» دیگر کاربر سعودی است که می‌نویسد: «مقتدی صدر که از هویت عربی خود دم می‌زد و می‌گفت خواستار محدود کردن دخالت ایران در عراق است، امروز نظرش را تغییر داد و با الحشد الشعبی به ریاست هادی العامری که همه‌جوره در خدمت دولت تروریستی ایران است، همپیمان شد و ائتلافش با ملی‌گراها و کمونیست‌ها را نادیده گرفت. چه شده است؟»

این واکنش‌ها به اندازه‌ای بود که «حنان الفتلاوی» از نمایندگان پارلمان عراق نیز به آن واکنش نشان داد و  در صفحه فیسبوکش نوشت: عجیب این است که سعودی‌ها از ائتلاف صدر و عامری روانی و آشفته خاطر شده‌اند!

پایگاه خبری شبکه سعودی «العربیه» که مانند دیگر رسانه‌های سعودی از این ائتلاف ناخرسند است، بلافاصله خط ایجاد تفرقه را در پیش گرفت و تلاش می‌کند تا اعتراض داخلی در ائتلاف سائرون را پررنگ‌تر جلوه دهد و می‌نویسد: حزب کمونیست عراق از مهم‌ترین همپیمانان مقتدی صدر در ائتلاف سائرون، پیش از برگزاری انتخابات 12 مِی گذشته و نیز شماری از تشکل‌های مدنی همپیمان با صدر، اعلام می‌کنند که از تصمیم وی برای همپیمانی با هادی العامری ضربه خوردند.

در ادامه این گزارش به نقل از رسانه‌های محلی آمده است که اعضای حزب کمونیست عراق در انتظار نشست با مقتدی برای اطلاع از دلیل این اقدام او به سر می‌برند.

انتهای پیام/ 191

نظر شما
پربیننده ها