پژوهشگر اردنی:

تنها راه‌حل «اردن» اتخاذ سیاست درهای باز مقابل کل محور مقاومت است

یک نویسنده و پژوهشگر اردنی ضمن اعلام اینکه برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس از «امان» باج‌خواهی می‌کنند؛ ادامه داد اردن باید درهای خودش را به روی ایران، سوریه و روسیه باز کند.
کد خبر: ۲۹۵۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۳ - 14June 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،‌ «محمد فرج» نویسنده و پژوهشگر اردنی در گفت‌وگویی با شبکه لبنانی «المیادین» به آخرین تحولات این کشور و نیز منطقه پرداخت.

فرج در پی بحران اقتصادی کنونی پیش آمده در اردن گفت: باید اردنی‌ها به نیروی کار ارزان در طرح‌های برخی کشورهای منطقه تبدیل شوند؛ طرف‌های (حاشیه) خلیج (فارس) از اردن باج‌خواهی می‌کنند بر این اساس که از یک طرف از امان حمایت نمی‌کنند و از طرف دیگر مانع از حمایت‌ طرف‌های دیگر از آن می‌شوند.

فرج ادامه داد: راه‌حلی در اردن به جز در پیش گرفتن سیاست درهای باز به روی طرف‌های دیگر وجود ندارد، اردن باید درهای خود را به روی ایران، سوریه و روسیه باز کند، دلیل اصلی که امان را از این موضوع باز می دارد رابطه با محور آمریکایی است.

این پژوهشگر اردنی تصریح کرد: اردن برای باز کردن مرزهای سوریه انگیزه‌ای اقتصادی دارد اما باز کردن مرزها نیازمند عقب‌نشینی آمریکایی‌ها از پایگاه «التنف» است که واشنگتن آن را نمی‌پذیرد.

فرج سپس گفت: مشکل کنونی امان این است که منافعش در مکانی به دور از ائتلاف‌هایش قرار دارد، آمریکایی‌هایی می‌خواهند اردن به لبه پرتگاه برسد اما سقوط نکند؛ موضوع فقط محدود به موافقت اردن با «معامله قرن» نیست بلکه بحث بر سر ساختاری است که آینده بر اساس آن خواهد بود.

این تحلیلگر اردنی ادامه داد: هماهنگی میان سویه و اردن متوقف نشده و باید این کانال ارتباطی حفظ شود، برای اردنی‌ها باز کردن درها به روی سوریه لزوما به معنای باز کردن آنها به روی ایران نیست؛ امان باید سیاست درهای باز را در قبال تمام محور مقاومت اعمال کند.

اردن اول ماه جاری میلادی (ژوئن) شاهد تظاهرات چند روزه در اعتراض به ریاضت‌های اقتصادی و اعمال مالیات‌های جدید بود؛ موضوعی که در نهایت منجر به برکناری «هانی الملقی» نخست‌وزیر و جایگزینی «عمر الرزاز» به جای وی شد.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار