دولت افغانستان کشته شدن رهبر تحریک طالبان پاکستان را تائید کرد

در پی سفر اخیر رئیس ستاد ارتش پاکستان به کابل مقامات افغان اعلام کردند که «ملافضل‌الله» رهبر تحریک طالبان پاکستان بر اثر حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در شرق افغانستان کشته شده است.
کد خبر: ۲۹۵۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸ - 16June 2018

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، روز گذشته نیروهای هوایی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یک عضو ارشد تحریک طالبان پاکستان بر اثر حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در شرق افغانستان کشته شده است.

در پی این حمله رسانه‌های افغانستان نیز اعلام کردند که «ملافضل الله» رهبر تحریک طالبان پاکستان در مناطق مرزی ولایت کنر هدف حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی قرار گرفته است.

«محمدرادمنش» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به «بی‌بی‌سی» گفت: ما کشته شدن ملافضل‌الله رهبر تحریک طالبان پاکستان را تائید می‌کنیم اما از ارائه جزئیات بیشتر در این مورد خودداری کرد.

رئیس جمهور افغانستان نیز در صفحه توییترش نوشت: در تماس با «ناصرالملک» نخست وزیر و ژنرال «قمرباجوه» رئیس ستاد ارتش پاکستان، کشته شدن ملافضل‌الله رهبر تحریک طالبان پاکستان را تائید کرده است.

اشرف غنی تصریح کرد که کشته شدن رهبر تحریک طالبان پاکستان در نتیجه تلاش‌های خستگی ناپذیر نهادهای امنیتی افغانستان صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، مقامات پاکستانی نیز کشته شدن ملافضل‌الله را گامی بزرگ در راستای اعتماد سازی در روابط دو کشور توصیف کرده و تعهد کردند که از روند صلح به رهبری افغانستان حمایت خواهند کرد.

دولت افغانستان در حالی از کشته شدن رهبر تحریک طالبان پاکستان خبر داده است که مقامات دو کشور در چند ماه اخیر برای بهبود روابط و ایجاد فضای اعتماد بین کابل-اسلام‌آباد تلاش کرده‌اند.

پس از سفر اخیر «حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی افغانستان ژنرال قمر باجوه رئیس ستاد ارتش پاکستان نیز به دعوت رسمی اشرف غنی از کابل بازدید کرد و دو طرف بر مبارزه مشترک با تروریسم توافق کردند.

برخی از کارشناسان بر این باورند که ممکن است کشته شدن ملافضل‌الله رهبر تحریک طالبان پاکستان به ایجاد فضای اعتماد و بهبود روابط کابل-اسلام‌آباد کمک کند.

روابط کابل-اسلام‌آباد در چند سال اخیر به دلیل حضور «ملا فضل‌الله» در مناطق مرزی افغانستان با پیچیدگی روبرو شده بود و مقامات پاکستانی دولت افغانستان را به حمایت از تحریک طالبان پاکستان متهم می‌کردند.

ملافضل‌الله رهبر تحریک طالبان پاکستان سال 2009 میلادی پس از آغاز عملیات ارتش پاکستان از ایالت خیبر پختونخوا به مناطق مرزی افغانستان متواری شد.

در چند سال گذشته تحریک طالبان پاکستان مسئولیت بسیاری از حملات تروریستی در پاکستان را به عهده گرفته است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار