سید عمار حکیم: هرگز به عقب برنمی‌گردیم/ عده‌ای سعی دارند دموکراسی را با طناب تقلب حلق‌آویز کنند

رئیس ائتلاف ملی شیعیان عراق و رئیس جریان حکمت ملی عراق با تاکید بر اینکه «این درست نیست که به معادله سیاسی گذشته بازگردیم» گفت: عده‌ای سعی دارند دموکراسی را گاهی با طناب جعل و تقلب حلق آویز کنند.
کد خبر: ۲۹۵۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴ - 16June 2018

سید عمار حکیم: هرگز به عقب برنمی‌گردیم/ عده‌ای سعی دارند دموکراسی را با طناب تقلب حلق‌آویز کنندبه گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، «سید عمار حکیم» رئیس ائتلاف ملی شیعیان عراق و رئیس جریان حکمت ملی این کشور درخطبه‌های نماز عید سعید فطر با بیان این نکته که برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر خود نشان دهنده تعهد ملت عراق، دولت، پارلمان و احزاب سیاسی است، اظهار داشت: میزان پایین مشارکت در انتخابات و ماهیت پیروز شدگان در آن گویای خشم دموکراتیک مردم بود که به شکل آشکار و واضح خود را نشان داد. شماری از مردم خشم خود را از طریق تحریم انتخابات یا رای دادن به چهره‌های جدید به نمایش گذاشتند و بدین ترتیب انزجار و خشم خود را از وضعیت سیاسی موجود ابراز داشتند.

وی با اشاره به ضرورت توجه کامل به این پیام مردمی خواهان حل بحران بی اعتمادی موجود میان مردم و طبقه سیاسی حاکم بر جامعه شد.

حکیم با ذکر این نکته که مردم سالاری بدین معناست که مردم در یک دوره انتخاباتی گرایش خود را در پشتیبانی از گروه سیاسی خاصی می‌بینند و در دوره بعدی گروه سیاسی دیگری را حمایت می‌کنند، تصریح کرد: فرد پیروز نباید از این اعتماد مردم دچار غرور شود؛ بلکه باید با مسئولیت پذیری از طریق پایبندی به وعده‌ها و شعار‌های مطرح شده، این اعتماد را حفظ کند. همچنین درمقابل فرد، شکست خورده نیز نباید دچار حالت یاس و سرخوردگی شود بلکه می‌بایست به بازبینی رفتار، شخصیت و برخورد خود با مردم بپردازد، اشتباهات خود را اصلاح کرده و خود را آماده کند که در دوره انتخاباتی آینده به شکل مطلوب تری ظاهر شود.

وی با تأکید بر اینکه ملت عراق امروز باید متحد و یکپارچه باشند و از کشور خود محافظت کنند، اظهار داشت: مردم عراق باید با تکیه برجنبه‌های مثبت و بهره گیری از موفقیت ها، نگاه خود را به آینده بدوزدند و به مسئولیت بزرگ خود که سازندگی کشور بر مبنایی صحیح است، عمل کنند. این امر باید به گونه‌ای باشد که ملت عراق را متقاعد سازد.

رئیس ائتلاف ملی شیعیان عراق با اشاره به وجود چالش ها، اعتراضات و اتهامات در پروسه انتخابات، گفت: نتیجه چنین کشمکش‌هایی آن شد که سیاستمداران به دو دسته تقسیم شدند؛ برخی به تایید این انتخابات و نتایج اعلام شده اقدام کرده، برخی نیز درباره آن شک و تردید داشتند.

وی افزود: عده‌ای خواهان بررسی جدی و بازبینی گسترده در انتخابات شدند به طوری که پا را فراتر گذاشته و خواستار ابطال انتخابات شدند. درهمین راستا پارلمان باهمراهی نمایندگان شکست خورده در انتخابات، جلسه‌ای تشکیل داده و اقدام به تصویب لایحه اصلاحیه سوم قانون انتخابات مجلس نمایندگان کردند و با اقدامات غیرمسئولانه و تکان دهنده خود به میزان زیادی به جانبداری از برخی جناح‌ها و افراد پرداختند.

حکیم با اشاره به اقدام این افراد و درگیرکردن دستگاه قضایی در پروسه انتخابات گفت: آنان دستگاه قضایی را از نقش نظارتی خود خارج و وارد نقش اجرایی کردند که این مساله به نوبه خود موجب به مخاطره افتادن استقلال این نهاد شد. درصورت تبدیل شدن شخص قاضی به یکی از طرفین دعوا در بحران شکل گرفته به چه کسی می‌توان پناه برد و اقامه دعوی کرد؟!

وی باهشدار نسبت به اینکه این اقدامات، اعتماد مردم و احزاب سیاسی را نسبت به دستگاه قضایی سست می‌کند، تصریح کرد: چنین اقداماتی نه تنها اعتماد مردم را به روند انتخابات جلب نمی‌کند بلکه باعث از دست رفتن جایگاه این نهاد در نزد مردم شده و ضایعه را دوچندان می‌کند.

رئیس جریان حکمت ملی افزود: همگان باید بدانند که درصورت تباهی کشور، فروپاشی ساختار سیاسی، و وارد شدن در خلأ قانون اساسی، پیروزی و شکست در انتخابات هیچ معنایی ندارد. همه ما بعنوان افراد پیروز یا شکست خورده باید به مسئولیت خود در حمایت از دموکراسی و پشتیبانی از کشور در این شرایط حساس پایبند باشیم. عده‌ای سعی دارند دموکراسی را گاهی با طناب جعل و تقلب حلق آویز کنند و یا با آتش سوزی‌های سیاسی و اتصال برق آن را از بین ببرند، اما جریان حکمت ملی برای خروج از بحران کنونی از دادگاه فدرال میخواهد تا به بررسی شکایت‌های مستدل قانونی در رابطه با لایحه سوم اصلاح قانون انتخابات پارلمان اقدام کرده و این اصلاحات را لغو کند تا کار‌ها به روال طبیعی و قانونی خود بازگردد.

حکیم همچنین گفت: جریان حکمت ملی از شورای عالی قضایی عراق می‌خواهد تا به شکایت‌هایی که شمار آن‌ها بیش از ۱۸۰۰ مورد است به دقت رسیدگی کند و به تطبیق حدود ۱۰ درصد از آرای صندوق‌های اعتراض شده در سراسر کشور اقدام کند. دراین باب، اگر ثابت شد که اختلاف بین نتایج اعلام شده و آرای تطبیق داده شده بیش از ۲۵ درصد است؛ باید صندوق‌های بیشتری بازشماری شود، و بدون هیچگونه تاخیر و سهل‌انگاری حق به صاحب حق بازگردانده شود. چراکه پاسداری از آرای ملت عراق وحق انتخاب مردم کمتر از دفاع از سرزمین، ناموس و مقابله با دشمنان نیست.
رئیس ائتلاف ملی شیعیان عراق در ادامه خطبه‌های نماز عید سعید فطر افزود: از شورای عالی قضایی درخواست می‌کنیم تا شکایت‌های مطرح شده در خصوص صندوق‌های سیار رای و نیز صندوق‌های رای خارج از کشور را بررسی کند و در صورت دستکاری در آن، این آرا را باطل اعلام کند. هم چنین دستگاه قضایی باید همه افراد و احزاب سیاسی و مسئولان دولتی که ثابت شده در تقلب و دستکاری دستگاه‌های شمارش الکترونیکی آرا دست داشته‌اند، مورد پیگرد قرار دهد و اعتماد را به روند انتخابات بازگرداند.

حکیم در ادامه این گام‌های سه گانه را چنین توصیف کرد:

۱_ لغو لایحه اصلاح قانون انتخابات پارلمان توسط دادگاه فدرال

۲- بازشماری و تطبیق ۱۰ درصد از آرای صندوق‌های مورد اعتراض

۳_بازخواست کسانی که در فرآیند انتخابات قصور داشته و نیز پیگرد همه کسانی که سلامت وصحت انتخابات را هدف قرار دادند.

وی با بیان اینکه این گام‌ها برای متقاعد ساختن افراد پیروز یا شکست خورده و هم چنین شهروندان عراقی در خصوص درستی روند انتخابات و نتایج آن کفایت می‌کند، تصریح کرد: می‌توان با پیگری این گام‌ها در مسیر تشکیل پارلمان و دولت آتی بر اساس چهارچوب‌های مشخص شده در قانون اساسی گام برداشت.

رئیس جریان حکمت ملی، با تأکید بر اینکه مذاکرات سیاسی و تشکیل دولت در فضای بی اعتمادی، انتقام سیاسی و تمایل به برآورده ساختن منافع شخصی، حزبی، قومی و مذهبی امکانپذیر نیست، تصریح کرد: این مهم باید در فضای اعتماد متقابل، تفاهم سیاسی و نیز ارجحیت دادن منافع عمومی بر دیگر منافع دنبال شود.

حکیم با اشاره به دیدار‌ها و رایزنی‌های بسیار میان طرف‌های سیاسی مرتبط با تشکیل دولت در طی روز‌های گذشته، گفت: همه ما زمان کافی برای بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در خصوص چشم‌انداز سیاسی کشور را داشته‌ایم. همه ما از درد و رنج مردم عراق آگاهی داریم و می‌دانیم که مشکل اساسی که عراق همواره از سال ۲۰۰۳ گریبانگیر آن بوده است در واقع تشخیص دادن بحران و مشکل نیست. بلکه ما مشکلات را می‌شناسیم و باید برای حل آن‌ها اراده و عزم راسخ داشته باشیم. مسأله پیدا کردن راهکار برای حل مشکلات نیست؛ بلکه باید در این مسیر شجاعت به خرج دهیم و تصمیم قاطعانه بگیریم.

وی تصریح کرد: همه ما هر روز شاهد و ناظر مشکلات مردم خود در قبل مسائلی، چون آب و برق و بهداشت هستیم. جوانان بی کارند، فرصت‌های شغلی از دست می‌رود و زندگی کریمانه دور از دسترس است. همینطور همه ما از تجاوز سایر کشور‌ها علیه حاکمیت، امنیت و ثبات عراق به خوبی آگاه هستیم. بنده نمی‌خواهم در برابر ملت و خانواده خود سخنان ناامید کننده و بدبینانه مطرح کنم، اما با وجود حوادثی که در کشور در حال وقوع است آتش به جان دارم. متأسفانه ما در بیشتر مسائل داخلی و بین المللی برای ارائه راهکار‌های منطقی و عاقلانه مورد نیاز دچار ضعف سیاسی هستیم.

همچنین رئیس جریان حکمت ملی ادامه داد: معتقدیم که تشکیل دولت اکثریت ملی راهکار حقیقی و مورد پذیرش برای حل و فصل برخی از مشکلات و نقص‌های نظام سیاسی کشور است. این درست نیست که به معادله سیاسی گذشته بازگردیم و انتظار دستیابی به نتایج بهتری را داشته باشیم.

حکیم با تأکید بر اینکه صف بندی‌های مذهبی و قومیتی نمی‌تواند به تشکیل دولتی ملی منجر شود که توانایی برآوردن آروز‌های ملت عراق را دارد، تأکید کرد: ما باید کابینه دولت خود را از مجموعه افراد تکنوکرات و متخصص انتخاب کنیم؛ خواه این افراد سیاسی باشند، خواه افراد مستقل. آنان باید بتوانند نیاز‌های شهروندان عراقی را پاسخ بدهند و کشور را به سمت پیشرفت و شکوفایی رهنمون سازند.

رئیس جریان حکمت ملی تصریح کرد: در سایه دولت اکثریت ملی می‌توان حزب اکثریت را تشکیل داد و آن را نهادینه کرد؛ می‌توان نهاد‌های فرماندهی، سیاسی و عمومی را در این حزب به وجود آورد که بتواند در تصمیم گیری‌های جناح‌های سیاسی دولت در راستای اموری، چون بررسی چالش‌های پیش رو، توافق نظر در ارائه راهکار‌های شفاف برای رهایی از مشکلات و بحران‌های داخلی و خارجی، حمایت از دولت در اصلاح برنامه‌های اقتصادی، خدمت رسانی، مبارزه با فساد، گسترش امنیت، آبادانی شهرها، بازگرداندن آوارگان و ایجاد منازل مسکونی برای آنان، ایجاد فرصت‌های شغلی و سایر وظایف مهم این چنینی مشارکت گسترده به وجود بیاورد.

سید عمار حکیم در بخش پایانی خطبه‌های نماز عید سعید فطر با خطاب قرار دادن جوانان عراق، گفت: شما آینده و پایه‌های این سرزمین پر درد هستید. در تلاش، ایستادگی و درایت و کاردانی در تمام عرصه‌های زندگی فرو گذاری نکنید. ما به خوبی از مشکلاتی که در عنفوان عمر با آن روبرو هستید، و نیز از آرزو‌های شما آگاهی داریم و می‌دانیم که شما دارای توانمندی‌های خلاقانه‌ای هستید که هنوز از آن به خوبی استفاده نشده است.

وی ادامه داد: با خدا عهد می‌بندم تا زمانی که شما حامی سرزمین و مردم خود هستید، من نیز در پاسداشت آرزو‌های و دفاع از حقوق شما کوتاهی نکنم و همواره برای تحقق زندگی کریمانه‌ای که شایستگی آن را دارید تلاش کنم.

رئیس جریان حکمت ملی، با هشدار نسبت به اینکه جامعه عراق نباید دچار سیاه نمایی و شایعه پراکنی‌ها شود عنوان کرد: چنین رویداد‌های شومی جامعه ما و ارزش‌های اصیل و شریف آن را همچنان تحت سیطره دارد. خطر‌های ناشی از تحریف و جعل حقایق هرگز کم‌تر از قتل و بمب‌گذاری نیست. هر دوی این موارد علی رغم تفاوت در شیوه‌ها جزو اعمال تروریستی محسوب می‌شوند.

حکیم با خطاب قرار دادن مؤسسات و فعالان جریان حکمت ملی در سراسر عراق گفت: شما پایه‌های عراق و یک خانواده هستید. شما کسانی هستید که پس از خداوند متعال، می‌توان در خدمت‌رسانی به ملت عراق و یاری پروژه دفاع از حقوق مظلومین به آنان اعتماد کرد. شما همواره در عبور از مشکلات و چالش‌ها نمونه بارز وفاداری و اخلاص، و بهترین نمایندگان ملت و جریان خود بوده‌اید. إن شاء الله که این چنین باقی بمانید.

وی با اشاره به آغاز مرحله‌ای جدید در بازنگری اوضاع داخلی عراق تأکید کرد: ما بازنگری می‌کنیم، اما هرگز به عقب برنمی‌گردیم. بنده دفتر‌های سیاسی و اجرایی جریان حکمت ملی را موظف کرده‌ام که اصلاحات لازم را به انجام برسانند تا از این طریق به سمت پیشرفت و آمادگی برای مرحله پیش رو حرکت کنیم.

رئیس جریان حکمت ملی، با دعوت از اعضای این جریان برای همکاری و یاری رساندن در اجرای روند اصلاحات و پیشرفت جریان حکمت، خواهان رها کردن امور کوچک و بی‌ارزش، شجاعت، ایثار و خویشتنداری از سوی آنان شد.

انتهای پیام/ ۷۱۱

نظر شما
پربیننده ها