یادداشت/

جهاد سازندگی زمینه‌ساز پیروزی‌های دفاع مقدس

اقدامات نهاد انقلابی جهاد سازندگی یکی از عوامل مهم پیروزی‌های دوران دفاع مقدس بود و روحیه جهادی حاکم بر این نهاد همواره مورد نیاز جامعه است.
کد خبر: ۲۹۵۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵ - 17June 2018

جهاد سازندگی؛ زمینه ساز پیروزی های دفاع مقدسبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از قم، سرهنگ «احمد حسینی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم در یادداشتی به موضوع تشکیل جهاد سازندگی در 27 خرداد سال 58 پرداخته است.

۲۷ خرداد سی و نهمین سالروز نهاد با برکت جهاد سازندگی به فرمان امام راحل در سال ۵۸ که به منظور تحقق یکی از شعار‌های انقلاب در جهت محرومیت زدایی و رفع چهره فقر از جامعه ایران اسلامی تشکیل شد. گذشته پر افتخار این نهاد که با تلاش‌های مخلصانه و شبانه روزی جوانان انقلابی و حمایت مردم عزیز با همت مثال زدنی جهاد گران شجاع و گمنام همپای نهال انقلاب آثار پر خیر و برکت خود را به ثمر رساند. خدمت رسانی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سازندگی، تربیتی، اقتصادی، کشاورزی و... در نقاط دور افتاده کشور که سال‌های سال طعم تلخ بی عدالتی و ظلم رژیم ستمشاهی را چشیده بودند.

تفکر اولیه تشکیل نهادی دانشجویی برای اداره مناطق بحرانی محروم از جمله کردستان، سیستان و بلوچستان، گنبد و ترکمن صحرا، مسجد سلیمان و خوزستان و چهارمحال و بختیاری و هدایت امور فرهنگی وتربیتی و... فعالیت‌های انقلابی و مردمی این مناطق با استفاده از امکانات ارتش در جلسه جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران با حضرت امام (ره) مطرح و در نهایت منجر به صدور فرمان تشکیل جهاد سازندگی از سوی ایشان شد و با گذشت مدت کوتاه از عمر این نهاد، به عرصه دیگری از خدمت و جهاد در مقابله با تهاجم همه جانبه دشمنان قسم خورده به سرکردگی استکبار و رژیم بعث فراهم شد.

نقش آفرینی کم نظیر جهاد گران در عرصه خدمت و نبرد در دوران دفاع مقدس بود که به سبب تلاش مخلصانه و بذل جان عاشقانه عنوان زیبای سنگر سازان بی سنگر را از سوی امام عزیز برای خود در تاریخ ثبت نمودند؛ اگر نبود جانفشانی آگاهانه و شجاعانه همراه با اعتقاد راسخ جهادگران، هیچ عملیاتی به سرانجام مقصود نمی‌رسید و دشمن عنود هیچگاه از سرزمین مقدس ایران رانده نمی‌شد. چرا که نبرد‌های دلاورانه و مجاهدانه رزمندگان با فراهم شدن مقدمات توسط جهاد گران از جمله احداث معابر، خاکریزها، جاده‌ها با محوریت امور مهندسی در جنگ تحمیلی به پیروزی منجر می‌شد. حضور منسجم و سازمان یافته این نهاد در دوران دفاع مقدس در قالب یک قرارگاه مرکزی و پنج قرار گاه محور عملیاتی شامل قرارگاه‌های کربلا، نوح، نجف، حمزه سید الشهدا (ع)، رمضان و تیپ‌های مهندسی با اجرای ماموریت‌های گسترده مهندسی همچون ایجاد خاکریزها، جاده‌ها و پل‌های متعدد و برخی اقدامات منحصر به فرد همچون احداث پل بعثت بر رودخانه اروند و پل ۱۴ کیلومتری خیبر بدون پایه بروی آب در جزیره مجنون و جاده بزرگ سیدالشهدا برای انتقال نیرو‌ها از رودخانه هورالعظیم به عنوان بخشی از افتخارات این نهاد انقلابی در دوران دفاع مقدس تعریف می‌شود.

خط نورانی خدمت به مردم و تلاش در جهت پیشرفت و عزت جامعه در جهاد سازندگی از بدیهیات و اهداف و فلسفه انقلاب اسلامی بوده و است، با گذر موفق از سال‌ها تلاش و خدمت صادقانه، امروز در تابلوی دیگری با عنوان جهاد کشاورزی برای استمرار و تحقق همان اهداف ادامه حیات می‌دهد و خدمت گذاران این نهاد خود را مدیون افتخار آفرینی نسل گذشته می‌دانند و البته امروز به جای عرصه دوران دفاع مقدس نظامی، دوران جهاد و مبارزه برای افزایش تولید، استقلال و خودکفایی کشور و قطع وابستگی غذایی و محصولات کشاورزی با همان روحیه جهادی خدمت رسانی و محرومیت زدایی تبلور یافته است.

البته رفع محرومیت‌های تحمیلی حاکمان ستمکار پهلوی و قاجاریه و قبل از آنها، نیازمند همت و عزم ملی همه ارگان نظام، دولت و ملت است و به لطف الهی این احساس مسئولیت در بسیاری از بخش‌های نظام از جمله به عنوان یکی از ماموریت‌های درخشان سپاه پاسداران در قالب بسیج سازندگی و قرارگاه محرومیت زدایی و همچنین ارتش جمهوری اسلامی در کنار ماموریت‌های تامین امنیت مرز‌ها و سایر سازمان‌های خدمت رسان دولت همچنان این راه پر افتخار ادامه دارد.

تقدیم بیش از ۱۱۰۰ شهید، ۲۲ هزار جانباز و ۸۰۰ آزاده دوران دفاع مقدس از خیل سنگرسازان بی سنگر، موید این حقیقت است که جهادگران، با اخلاص و تلاش‌های ارزنده و تعهد به ارزش ها‌ی انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام راحل و شهیدان والا مقام، به الگویی اثربخش از ولایت پذیری، مشارکت مردمی، همدلی دولت و ملت و نظام اسلامی، امیدبخشی، آرمان خواهی، خودباوری و توجه به توانایی‌های درونی برای رفع موانع و مشکلات تبدیل شدند.

امروز بهترین جلوه مبارزه با نظام سلطه و دشمنان قسم خورده ایران اسلامی، خدمت به مردم عزیز به عنوان، ولی نعمتان است، این خدمت رسانی با روحیه و تفکری جهادی نیاز همیشگی جامعه ایران اسلامی است و تا رسیدن به قله‌های پیشرفت ورفع کامل فقر، بی عدالتی و محرومیت، همه در هر مقام و مسئولیت و جایگاهی، وظیفه دینی، انقلابی و ملی دارند. استمرار حرکت جهادی و انقلابی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، استفاده از ظرفیت‌های داخلی و شکوفا نمودن توانایی‌های داخلی، حمایت از کالای ایرانی و... برگ برنده‌ای برای مقابله موثر با تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه است، زیرا رویارویی حق و باطل همیشه بوده و است و در این عرصه با استقامت وبردباری و استعانت از خداوند منان و نهادینه شدن روحیه و تفکر جهادی برگرفته از تجربه گرانب‌های دوران دفاع مقدس و مقاطع مهم پس از آن، نوید بخش پیروزی‌های شگرف و موفقیت‌های پی در پی نظام اسلامی خواهد بود.

در این ایام با برکت که دل‌های ملت بزرگ ایران سرشار از معنویت و کسب فیوضات ماه ضیافت الهی است، برای دوام توفیقات روز افزون همه مسئولان و خدمتگزاران جهادی در عرصه‌های مختلف خدمت رسانی، از درگاه حضرت حق استمداد می‌طلبیم و یاد و خاطره همه شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم بخصوص ۵۹ شهید والامقام سنگرسازان بی‌سنگر استان را گرامی می‌داریم و به ارواح مطهر شان درود می‌فرستیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها