روحانی در نشست خبری نیویورک:

تحریم بر اراده ملت ایران کارساز نیست

رییس جمهور که به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می برد، در ادامه دیدارهایی که طی روزهای اخیر با سران کشورهای مختلف، مقامات نهادهای بین المللی و ایرانیان مقیم آمریکا داشته است، عصر جمعه به وقت نیویورک در نشستی مطبوعاتی در جمع نمایندگان رسانه های بین المللی در نیویورک حاضر شد و به سوالات نمایندگان رسانه ها پاسخ گفت.
کد خبر: ۲۹۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳ - 27September 2014

تحریم بر اراده ملت ایران کارساز نیست

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این نشست مطبوعاتی، همزمانی مقطع برگزاری اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل متحد با مواجه شدن مردم بی گناه منطقه خاورمیانه با تروریستهای وحشی را یادآور شد و گفت: ندا و صدای مشابهی که امسال در سازمان ملل متحد به گوش می رسید، خطر خشونت، افراطی گری و تروریسم در جهان بود.

روحانی با یادآوری قطعنامه «جهان عاری از خشونت و افراطی گری» که سال گذشته بر اساس پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید، خاطرنشان کرد: امروز همه وظیفه داریم در برابر این خطر بزرگ منطقه ای و جهانی، برنامه ریزی درست کرده و ریشه های تروریسم را شناسایی کنیم.

رییس جمهور با بیان اینکه مبارزه نمایشی با تروریسم نمی تواند دنیا را به هدف بلند ثبات و امنیت رهنمون کند، خاطرنشان کرد: تروریسم منابع مختلفی دارد که اگر می خواهیم با این خطر بزرگ منطقه ای و جهانی مبارزه کنیم، باید آن منابع که اعم از منابع ایدئولوژیکی، انسانی، مالی و تسلیحاتی هستند، قطع شوند. همچنین کشورهایی که در مسیر عبور و مرور تروریست ها هستند نباید اجازه دهند که گروههای تروریستی، افراد را از کشورهای مختلف منطقه و جهان، جلب و جذب کنند.

روحانی افزود: کشورهایی که تاکنون به گروههای تروریستی کمک کردند یا بخش های خصوصی در آن کشورها با اجازه و اطلاع دولتهای خود به تروریست ها کمک کرده اند باید احساس مسئولیت کنند و همه کمک های مالی را نسبت به همه گروههای تروریستی قطع کنند. برخی ادعا می کنند تروریست ها برخی پادگان ها و منابع تسلیحاتی کشور محل استقرار را تصرف کرده اند، در حالی که در انبارهای آن کشور اصلا آن اسلحه ها یافت نمی شود و معلوم است سلاح ساخت کجاست و از کجا آمده است. همه آنها که تروریست ها را مسلح کرده اند باید از این کار دست بردارند.

رییس جمهو، بار بزرگ مسئولیت مقابله با تروریسم را بر دوش علما، دانشمندان، اندیشمندان، فرهیختگان و نویسندگان دانست و خاطرنشان کرد: باید روشن سازیم که آنچه در این خشونت از لحاظ ایدئولوژیکی ادعا می شود، دروغ و نابجا است و این خشونت ربطی به هیچ یک از ادیان الهی و آسمانی بویژه اسلام ندارد.

روحانی با تاکید اینکه «در مبارزه با تروریسم، به جای کار نمایشی، به کار ریشه ای بپردازیم»،تصریح کرد: با بمباران چند نقطه، تروریسم از بین نخواهد رفت؛ از سال ۲۰۰۱ تا کنون که بمباران هوایی در کشورها و مناطق مختلف تحت عنوان مبارزه با تروریسم انجام شده است، نتیجه اش این بوده که تروریسم گسترش پیدا کرده و قوی تر و دارای جاذبه بیشتری برای برخی ناآگاهان شده است.

رییس جمهور در بخش دیگر سخنانش درباره موضوع مذاکرات هسته ای ایران نیز گفت: پیشرفت های قابل ملاحظه ای طی یک سال گذشته داشته ایم و علی رغم همه اختلافات، توانستیم در ژنو تحت عنوان «اقدام مشترک» به توافق کوتاه مدت دست یابیم و پس از پایان آن توافق، باز هم بر سر تمدید زمان توافق کردیم. فکر می کنم پس از ۱۲ سال فراز و نشیب باید نسبت به آینده و درباره این مسئله، شجاعانه تصمیم گرفت.

روحانی در ادامه، در بیان تاکیدات ایران در مذاکره با ۱+۵، اظهار داشت: به هیچ عنوان تحریم، مسیر صحیح و درستی نبوده و ادامه تحریم، کارساز نخواهد بود. تحریم به ضرر همه ملت ها و دولت های تحریم کننده و تحریم شونده است. هیچ گاه تحریم نتوانسته بر اراده ملت ایران برای حرکت در مسیر فناوری صلح آمیز هسته ای کارساز باشد، چون ملت ایران در این راه متحد است.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه ایران هیچ گاه از فعالیت صلح آمیز هسته ای دست بر نخواهد داشت، افزود: غنی سازی در ایران ادامه خواهد یافت و هر توافقی که در آن غنی سازی ملحوظ نشده باشد، از نظر ما قابل قبول نخواهد بود. همچنین تحریم ها باید برداشته شود و هر توافقی که مسئله پایان تحریم به صراحت و قاطعانه در آن بیان نشده باشد، از دید مردم ایران قابل قبول نخواهد بود.

روحانی با بیان اینکه ایران همچون گذشته همه فعالیت های صلح آمیز خود را تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی و در چارچوب مقررات بین المللی ادامه خواهد داد، تاکید کرد: ما به فکر یک مصالحه برد – برد هستیم که احترام دو طرف در آن حفظ شده و به نفع دو طرف باشد؛ مصالحه ای که از یک سمت حقوق مردم ایران در آن ملحوظ شده باشد و شفافیت لازم جهت اعتمادسازی برای کشورهایی که احتمالا نگرانی دارند، نیز تامین شده باشد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: زمان باقی مانده برای مذاکره کوتاه است و پیشرفت هایی که در روزهای گذشته مشاهده کرده ایم بسیار بسیار کند بوده است. ما باید حرکتی سریعتر در پیش گرفته و با توجه به واقعیت ها این توافق را به نتیجه برسانیم. این توافق نه تنها به نفع ایران و ۱+۵ بلکه به نفع ثبات و امنیت کل منطقه و آغازی برای راه طولانی همکاری و مشارکت خواهد بود.

 روحانی افزود: ملت ایران بسیار علاقمند است اعتماد و اطمینان لازم را کسب کند و این توافق می تواند پایه خوبی برای اعتماد دو طرف باشد و فضا را برای مشارکت و همکاری فراهم کند.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره وجود اختلاف نظر در داخل ایران درباره توافق هسته ای، نیز گفت: خیلی طبیعی است که در مسئله مهمی مانند موضوع هسته ای، نظرات در سطح کشور خیلی یکسان نباشد و موافقین و مخالفینی وجود داشته باشد. اما مذاکرات با پشتوانه قاطبه مردم انجام می شود و همه مسئولین عالی رتبه نطام از جمله مقام معظم رهبری با این تیم و مذاکره موافق هستند و تنها راه منطقی هم مذاکره خواهد بود.

رییس جمهور افزود: اگر دو طرف به توافق برسند، هر کدام در زمینه مسائل داخلی خود مسئولیت هایی دارند که باید آن مسئولیت را بر عهده گیرند و آن را به اتمام برسانند.

روحانی همچنین درباره انتظارات ایران مبنی بر لغو تحریم ها پس از حصول توافق هسته ای، گفت: وقتی راجع به تحریم صحبت می کنیم، مقصود ما همه تحریم هایی است که از نظرمان غیر قانونی است؛ چه تحریم های یکجانبه آمریکا، چه تحریم های اتحادیه اروپا و چه قطعنامه هایی که مربوط به شورای امنیت است باید در توافق به طور کامل برداشته شود.

رییس شورای عالی امنیت ملی در اعلام نظر راجع به گفت و گوهایی که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جریان سفر به نیویورک با مسئولان اروپایی و غیر اروپایی و اعضای ۱+۵ و کشورهای دیگر داشته است، گفت: در جریان این گفت و گوها مشاهده کردیم که همه مایل هستند این توافق به دست آید و طرفین بتوانند معضلات را حل کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران تعدیل های ممکن در چارچوب منافع خود را انجام داده و اکنون این طرف مقابل است که باید نسبت به خواسته هایی که امروز مطرح می کند تجدیدنظر نماید تا سریعتر به توافق دست پیدا کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت اجتماعی و حقوق شهروندی در ایران نیز اظهار داشت: اگر سری به جامعه ایران بزنید یا از مردم ایران سوال کنید، مشاهده می کنید که بعد از انتخابات پرشور سال ۱۳۹۲ در ایران، جامعه ایرانی امروز احساس آرامش، وحدت و انسجام بیشتری دارد. مسئله حقوق بشر هر کشوری مربوط به همان کشور است و در چارچوب فرهنگ آن کشور باید مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد.

رییس جمهور افزود: به عنوان رییس جمهور، به اجرای اصول قانون اساسی و حقوق شهروندی بسیار پایبند هستم و در این مسیر حرکت می کنم. وضع ایران را درباره مسائل اجتماعی، حقوقی و قضایی نسبت به گذشته مناسب تر می دانم. همچنین شرایط در دانشگاهها و احزاب و گروهها نسبت به گذشته کاملا متفاوت است.

روحانی در ادامه و در پاسخ به سوال دیگری درباره تحلیل رییس جمهوری از مواضع مختلف در قبال تروریست ها، گفت: ایران در مسئله مبارزه با تروریسم حتی در حوادث اخیر در عراق نیز پیشتاز و پیشقدم بود. قبل از اینکه کشوری به مردم و ارتش عراق کمک کند، این ایران بود که به دعوت عراق و ندای مردم پاسخ مثبت داد و به مردم عراق در مبارزه با تروریسم کمک کرد، که اگر این کمک ها نبود شاید امروز بغداد هم در اختیار تروریست ها بود.

رییس جمهور، مبارزه ایران با تروریسم را مبارزه ای جامع دانست و گفت: ایران از همه نظر در برابر تروریسم ایستاده تا ریشه های آن خشکانده شود. البته به سهم خود درباره اهداف بمباران سوریه در تردید هستم چراکه معتقدم مبارزه با یک گروه تروریستی و تقویت دیگر گروههای تروریستی یعنی انجام عمل متناقض و متضاد؛ همه تروریست ها بد هستند و نمی توانیم بگوییم یک گروه تروریستی بد و گروه دیگر خوب است.

روحانی تصریح کرد: امروز تروریست ها با یکدیگر متحد شده اند و دارند همه آدم های خشونت طلب را جذب می کنند. بنابراین باید همه دست به دست هم دهیم چراکه این مسئله شوخی نیست.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: خاورمیانه هیچ گاه مثل امروز در معرض بی ثباتی و خشونت نبوده و این خشونت تنها در خاورمیانه باقی نخواهد ماند چراکه امروز می بینیم تروریسم حتی در قلب کشورهای اروپایی در حال تحرک است. آن بمبی که همه باید از آن بترسیم بمب خشونت است که این بمب هر روز در منطقه ای در حال انفجار است؛ بنابراین باید تصمیمی بگیریم تا اساس خشونت بخشکد.

رییس جمهوردر پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تبلیغات رسانه های آمریکایی بر سرماجرای دستگیری جیسون رضایی و اقدام متقابل دولت درباره اتباع ایرانی بازداشت شده در عربستان به دستور آمریکا، گفت : فرد دستگیر شده در دوره بازجویی است و ممکن است در این مرحله از سوی دادستانی تبرئه شود. اما آنچه اهمیت دارد این است که روند رسیدگی به وضعیت همه اتباع کشورها که در کشوری دیگر بازداشت می شوند روند حقوقی و قانونی را در دستگاه قضایی طی کند.

روحانی افزود: البته ایرانی های زیادی درآمریکا یا دیگر کشورها به درخواست آمریکا بازداشت شده اند و باید برای آزادی آنها تلاش کنیم.دولت ها در این زمینه می توانند کمک کنند که پیگیری روند قضایی زندانیانی از این دست سریع تر طی شود، این گفتگو از سوی دولت ما آغاز شده است.

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار «بلومبرگ» در خصوص امکان همکاری با آمریکا در صورت دستیابی به توافق جامع هسته ای، گفت : روابط آمریکا با ما در ۳۵ سال گذشت پرتنش و در بسیاری از مقاطع خصمانه بوده است. مردم ما گذشته را فراموش نمی کنند. در عین حال باید به فکر آینده باشیم و منافع بلندمدت دو ملت را در نظر بگیریم.روابط ملتهای ایران و آمریکا همواره نسبت به یکدیگر محترمانه بوده است و باید سیاست های دولت آمریکا در جهت مردم آمریکا قرار گیرد.

رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: توافق اولیه گام نخست در اعتماد سازی است. باید اعتماد را به صحنه بازگردانند و کاری کنند که ملت ایران به دولت آمریکا اعتماد کنند. درست است که اعتماد یک شبه ساخته نمی شود اما همانند نردبانی است که باید پای را در پله نخست قرار داد و با گام های بعدی بر بام منافع دو ملت رسید.

رییس جمهور بار دیگر یادآورشد: قرار نیست برای همیشه روابط بین ایران و آمریکا تنش آمیز و خصمانه باشد. روزی روابط برقرار می شود و باید زمان درست آن را پیدا کنیم لذا ضرورت دارد دو کشور شرایطی را فراهم کنند که آینده بهتر ازگذشته باشد.

روحانی در پاسخ به خبرنگار «ایتارتاس» مبنی بر همکاری ایران و روسیه درخصوص مسایل هسته ای اظهار داشت : ایران و روسیه همکاریهای هسته ای صلح آمیز داشته اند و نیروگاه برق هسته ای ما در بوشهر با کمک روسیه تکمیل شد. الان هم درحال مذاکره برای ساخت نیروگاه دیگر در زمینه برق هستیم. درهمین ارتباط برخی کشورها که در مساله هسته ای دارای توانمندی هایی هستند نیز پیشنهاد همکاری داده اند.ضمن آنکه براساس معاهدات ان پی تی همه کشورها می تواننند از انرژی صلح آمیز هسته ای بهره مند شوند و سایر کشورها باید در این زمنیه به آنها کمک کنند.

رییس شورای عالی امنیت ملی درپاسخ به سوال خبرنگار «آسوشیتد پرس»مبنی بر اینکه آیا ایران آماده کمک به آمریکا برای مبارزه با داعش و درعوض کوتاه آمدن کاخ سفید از مواضعش در گفتگوهای هسته ای است یا خیر؟ پرسید: ما به آمریکا کمک کنیم درباره داعش یا آمریکا به ما کمک کند!؟ ایران چند سال است که با داعش می جنگد و اگر در همین ماه های اخیر کمک نمی کرد شهرهای مهم عراق سقوط می کرد.

رییس جمهور بابیان اینکه آمریکایی ها کاری جز بمباران نکرده اند، پرسید: از سال ۲۰۰۱ آمریکا مشغول بمباران پاکستان و افغانستان است آیا آنها از بین رفته اند؟ بمباران، گروه های تروریستی را از بین نمی برد.

روحانی تصریح کرد: برای مبارزه جدی با تروریسم باید کار جدی و کار فرهنگی انجام بدهیم.مانع از ارسال کمک های مالی به تروریست ها شویم و محیط زیستشان را تنگ کنیم. تروریست ها ارتش منظم ندارند که با حمله هوایی یا حتی زمینی از بین بروند، هر روز از یک شهر به یک شهر می روند و می بینید که هر روز در یک کشور اجتماع می کنند.

رییس شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر در خصوص نتیجه دیدارهای رییس جمهوری با سران فرانسه و انگلیس در اجلاس امسال سازمان ملل متحد گفت: ما با سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان گفتگو کرده و شرایط فعلی را توضیح دادیم و گفتیم که زمان برای دستیابی به توافق بلند مدت زیاد نیست و باید تلاش بیشتری کنیم.طبیعی است که در برخی موارد نظرات ما همانند یگدیگر نیست.

رییس جمهور درباره پرسش «گاردین »مبنی بر کمک ایران به ارتش آمریکا، انگلیس و فرانسه برای مبارزه با داعش توضیح داد: هرگونه عملیاتی باید در چارچوب مقررات بین المللی و طبق درخواست آن دولت باشد و آنچه ما در منطقه انجام می دهیم همواره با مجوز دولت های منطقه بوده است.

روحانی به خبرنگار «یو اس تودی» که رویکرد ایران را در مبارزه با تروریسم بخاطر دفاع از حماس و حزب الله دوگانه خواند و گفت شما فقط تندروهای سنی را تروریست می دانید، گفت : ما اولین بار منافقین که یک گروه به ظاهر شیعه است را گروه تروریستی خواندیم که اکنون در برخی کشورهای غربی لانه کرده اند.برای ما فرقی نمی کند که تروریست ها دارای چه اعتقادی هستند، ما تروریست ها را ضد دین و ضد شیعه و ضد سنی می دانیم. اسلام دین رحمت و برادری است و تروریست ها ادعا می کنند که دیندار هستند.

رییس جمهور ادامه داد: مایه تعجب است که شما حزب الله را که در دولت و مجلس لبنان عضو دارد و مورد احترام همه مردم و شخصیت های سیاسی این کشور است تروریست می خوانید.آیا مقاومت یک مردم در برابر دشمن خارجی تروریسم است.مگر حماس در انتخابات مردمی رای بدست نیاورده است، چطور می توانید اینها را تروریست بنامید؟

رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: بعد از آن همه فجایع در غزه، کشتار کودکان و تخریب مدارس سازمان ملل که سرپناه مردم بی دفاع شده بود و صدای اعتراض افکار عمومی را بدنبال داشت، نمی توان حماس را گروه تروریستی خواند. ضمن آنکه من در هیچ کجا نشنیده ام که حزب الله یا حماس جایی در آسیا یا اروپا و آمریکا بمب گذاری کرده باشند.

روحانی به خبرنگار «سی ان ان »که سوال کرد شما ناراحت نمی شوید اگر امسال کسی پس از پایان سفرتان به شما تلفن نکند، پاسخ داد: ما باید به دنبال اهداف بلند مدت باشیم. مکالمه تلفنی چیز مهمی نیست، مهم چگونگی حرکت به سمت آینده بهتر است و حرکتی که به نفع همه مردم و ملت های جهان باشد.

رییس جمهوردر بخش دوم سوال سی ان ان درباره احتمال همکاری ایران با غرب درمبارزه با داعش گفت : در مبارزه با داعش ما به وظیفه خود عمل کردیم و باز هم حمایت خود را از مردم و دولت عراق و هر کشوری که گرفتار تروریست ها باشد دریغ نخواهیم کرد. ما قبل از ۱۱ سپتامبر از گروه هایی که در افغانستان مقابل طالبان بودند حمایت کردیم و در این زمینه پیشتاز می باشیم.

روحانی به خبرنگار «یومیوری شیمبون» نیز که موضوع مکالمه تلفنی سال گذشته روسای جمهور آمریکا و ایران را مطرح کرد، توضیح داد که که برنامه برای برداشتن گام های رو به جلو برای حل مسایل منطقه ای و جهانی مهمتر از حرف زدن است.

رییس شورای عالی امنیت ملی به خبرنگار «اسکای نیوز» نیز در خصوص مسلح شدن گروه های نظامی برای مبارزه با تروریست ها گفت :مسلح شدن گروه ها به هردلیلی منجر به هرج و مرج می شود.

رییس جمهور به سوال تکراری خبرنگار« نیویورک تایمز» که پرسید آیا در مدت اقامت تان در آمریکا تلاش کردید تا دیداری با اوباما داشته باشید، گفت: در برنامه سفر من نه دیدار و نه مکالمه تلفنی برنامه ریزی نشده بود. این اقدام وقتی مفید است که طبق برنامه باشد و به نتایج روشنی منتج شود.

رییس شورای عالی امنیت ملی به خبرنگار «لوموند» درباره کاهش میزان توانمندی هسته ای ایران برای دستیابی به توافق جامع، گفت: در برنامه اقدام ژنو تصریح شده است که ایران می تواند به مقدار مورد نیاز به غنی سازی ادامه دهد.

روحانی در پاسخ به سوالی پیرامون روابط ایران و ایتالیا گفت: ما خواستار روابط صمیمانه با همه کشورهای اروپایی هستیم. ایتالیا جزو کشورهایی است که بطور سنتی روابط خوب سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته ایم و می خواهیم امروز هم این مناسبات ادامه دهیم.

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار «سی سی تی وی » چین که در مورد واگذاری رهبری مبارزه به داعش به کشورهای منطقه پرسید، توضیح داد: کشورهای منطقه مشکل و ریشه های تروریسم را بهتر می شناسند و باید در کانون این مبارزه قرار داشته باشند.چنانچه هم در مورد افغانستان و هم در مورد عراق هردو کشور پس از مطرح شدن خطر تروریست ها از ایران که همسایه آنها بود درخواست کمک کردند.اگر عراق مورد هجمه قرار گرفته باید مرکزیت بر عهده عراق باشد نه یک کشور خارجی.

روحانی به خبرنگاری که از نرم شدن موضع آمریکا در صورت قبول حفظ نیم از حجم غنی سازی توسط ایران پرسید، گفت : این عددها که در رسانه ها منتشر می شود بی معنا و تبلیغاتی است . پیشرفت های حاصل شده رو به جلو اما کم بوده است و باید گام هایی مهم تری برداشته شود.

رییس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: اساس مصالحه این است که طرف مقابل همه تحریم ها را بر می دارد و ما شفافیت بیشتر و قانونی تر را بپذیریم.

رییس جمهوردر پاسخ به خبرنگار ایرنا که پرسید عزم و اراده سران را برای حل مشکل هسته ای چگونه دیدید، گفت : واقعا هیچ زمانی مثل روزهای اخیر لحن جدی برای حل مساله تا این حد ندیده بودم . در طول ۱۲ سال گذشته مذاکراتی با غرب بود اما امروز جدیت بسیار زیادی در کلام مشاهده می شود که نمی تواند جدای از اراده جدی باشد.

روحانی خاطرنشان کرد: در این کار مهم باید شجاعت به خرج بدهیم.اراده توام با رویکرد و انعطاف لازم می تواند همه طرفین را به هدف برساند از لحن مذاکرات اینگونه برداشت کردم که آنها نیز از طولانی شدن مذاکرات خسته شده اند، زیرا ادامه وضعیت موجود به ضرر همه کشورهاست. ایران کشوری با ظرفیت های بسیار در منطقه است و مسلما این توافق می تواند منجر به تامین منافع همه شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار